Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Krimp Schiphol stond al lang als ’olifant’ in de kamer

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 597 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Schiphol_bord_hvs.JPG

Door Annet van Aarsen

Luchthaven Schiphol dacht langzaam maar zeker terug te kunnen naar het niveau van voor de coronacrisis, van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Maar in Den Haag klinkt deze week voorzichtig een ander getal: 400.000. De stikstofcrisis gaat de luchthaven niet voorbij, zo lijkt het.
Kan dat zomaar, ’terug’ naar 400.000 vliegbewegingen per jaar? Een krimp gaat ten koste van het aantal verbindingen en brengt de positie van de luchthaven en van KLM in gevaar, zeggen luchtvaartexperts vaak. ,,Als 20 procent van de vluchten eruit moet, dan heeft dat een negatief effect op je concurrentiepositie in Europa en de rest van de wereld”, stelde luchtvaarteconoom Thijs Boonekamp van SEO Economisch Onderzoek in de Telegraaf.

Krimp op Schiphol is een gevaar voor de werkgelegenheid, is een stelling die eveneens vaak op tafel wordt gelegd. Werknemers en ook vakbond FNV zijn daar anders over gaan denken. Ze zaten onlangs in de Raad voor Schipholwerkers - van schoonmakers tot cabinepersoneel - bij elkaar en bij die gelegenheid werd een pleidooi gehouden om vooral op kwaliteitsverbetering te sturen en niet meer op kwantiteit.

Joost van Doesburg van FNV wijst naar de vele honderden werknemers die in de coronacrisis de laan zijn uitgestuurd omdat er nog maar een fractie van het aantal ’slots’ werd gebruikt. Ook dit jaar - met een paar drukke maanden op Schiphol - komt het aantal vluchten niet in de buurt van de ongeveer 500.000 vliegbewegingen in 2019. Tot en met oktober waren er 208.370 vluchten die op de luchthaven begonnen of eindigden.

,,De werknemers zeggen: we kunnen geen verdere groei aan. Er is geen personeel, zelfs niet voor 400.000 vliegbewegingen. Ze redden het maar net, door veel overuren te werken. De werkdruk is enorm’’, zegt van Doesburg. Werkgelegenheid is er volgens hem ’slechts’ op papier, de mensen die vertrokken zullen niet snel meer terugkomen. ,,Het pleidooi is om meer te gaan voor kwaliteit. Niet die achtste vlucht naar Barcelona uitvoeren. De werknemers zeggen dat ze 1.000 vluchten per dag kunnen afhandelen’’, aldus de vakbondsman. In de luchtvaartportefeuille is volgens hem een grote reset nodig.

De werknemers zeggen dus: 365.000 vluchten per jaar. Dat komt dicht in de buurt bij het pleidooi afgelopen voorjaar van de coalitie van omwonenden (Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol), Natuur en Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland, Milieudefensie en Greenpeace. Zij pleiten voor een gedegen onderzoek naar hoeveel luchtvaart Nederland nodig heeft en naar wat de omgeving kan dragen. Ze hebben er zelf aan zitten rekenen en komen uit op 350.000 vluchten per jaar en een nachtsluiting tussen 23 en 7 uur.

,,Schiphol zegt recht te hebben op 500.000 maar dat is helemaal niet zo’’, zegt Matt Poelmans van de bewonersdelegatie. ,,In 2008 ging het om 400.000 vliegbewegingen. Volgens het Alders Akkoord dat dat jaar het licht zag, moest groei worden verdiend door minder overlast, minder gehinderden. Nou, het aantal gehinderden is alleen maar toegenomen. Met vijftig tot zestig procent. Dat ze die 100.000 extra vliegbewegingen niet verdiend hebben, kunnen ze niet ontkennen.’’

Ook Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Milieudefensie en Greenpeace kwamen vrijdag in de lucht over krimp. ,,Goed dat nu ook het kabinet beseft dat minder vluchten noodzakelijk zijn op Schiphol. Ook de juridische adviseurs van het kabinet zeggen dit nu. Krimp van de luchthaven is onvermijdelijk, voor natuur, mensen en klimaat. Deze ingreep geeft Nederland de kans om Schiphol opnieuw in te richten en toekomstbestendig te maken met minder negatieve impact voor de omgeving’’, schreven de organisaties in een gezamenlijke oproep.

Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland: ,,Voor de economie is een flinke vermindering van het aantal vluchten geen probleem, maar een oplossing, want is het echt nodig om iedere dag 60 keer naar Londen te vliegen vanaf Schiphol? Of een paar keer per dag naar Brussel? Uit onderzoek van CE-Delft blijkt dat krimp van Schiphol tot 375 duizend vluchten een positief effect heeft op de welvaart in Nederland. Minder vluchten betekent meer leefbaarheid: minder klimaatimpact, minder geluidshinder en minder schade aan de natuur. Uit onderzoek van de Milieufederatie en Milieudefensie bleek dat er 150.000 woningen gebouwd kunnen worden als de luchthaven slim krimpt. Medewerkers van Schiphol en KLM kunnen aan de slag in duurzamere sectoren zoals de zorg, de bouw en hernieuwbare energiesector.’’

Lange tijd leek ’minder vliegbewegingen’ een verboden onderwerp in Den Haag. Een blauwe olifant in de kamer, die er heel opzichtig stond maar die door de politiek werd genegeerd. Poelmans. ,,Maar nu kunnen we er niet meer omheen.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Eelco Schipperus uit Limmen

Eindelijk het besef dat het zo niet verder kan en terug naar 500.000 vluchten geen optie meer is.
Maak een lange termijn plan voor een dijk tussen Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk en het kanaal en realiseer over een periode van dertig jaar een nieuw vliegveld in de drooggevallen Noordzee. Combineer dit met Kernenergie (wellicht kernfusie), wind en zonne-energie voor schone waterstof productie, de stroomverdeling (zoals het eiland wat Denemarken realiseert) voor de zogenaamde grote stekker, voor de energie verdeling van Noord Europa.

Leg Hyperloop verbindingen aan (Elon Musk) van het nieuwe vliegveld naar Londen, Kopenhagen, Stockholm, Amsterdam, Brussel en Parijs aan zodat de meeste geluidsoverlast boven drukbewoonde gebieden voorkomen kan worden.