Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Krimp Schiphol leidt niet tot werkeloosheid

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 721 
|
 Luchtvaartnieuws 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Volgens minister Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) is er geen reden om te denken dat de voorgenomen krimp van Schiphol, van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen, tot meer werkloosheid leidt. Dat laat hij weten in een reactie op een brief en petitie van cabinebonden VNC en FNV, waarin zij hun zorgen uiten over mogelijk baanverlies.

Harbers: “Er is geen één-op-één-relatie tussen het aantal vluchten en het aantal banen op en rondom Schiphol. Daarnaast bestaat er een ongekende krapte op de arbeidsmarkt die langdurig van aard lijkt. In deze situatie ligt het niet voor de hand dat mensen die direct of indirect afhankelijk zijn van Schiphol voor hun baan moeten vrezen.”

Volgens de minister is er uitgebreid onderzoek gedaan naar deze kwestie voorafgaand aan het kabinetsbesluit om Schiphol te krimpen. Daaruit zou gebleken zijn dat de krimp netto niet tot meer werkloosheid leidt. In het slechtste geval ontstaat er alleen wat ‘fractionele werkloosheid’. Daarmee wordt er bedoeld dat mensen kortstondig werkloos zijn bij het switchen tussen banen.

Negatief effect op verduurzaming


In de brief aan minister Harbers geven VNC en FNV ook aan dat de krimp van Schiphol juist nadelig zou kunnen zijn voor de verduurzaming van de luchtvaart. Volgens de bonden kunnen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als KLM dan minder geld verdienen en beschikken ze daardoor ook niet over de middelen om nieuwe, efficiëntere (en duurdere) vliegtuigen aan te schaffen.

In zijn reactie gaat de minister daar niet concreet op in. Wel zegt hij de ontwikkeling van nieuwe technologieën financieel te stimuleren. “Onder andere via het Groeifondsprogramma Luchtvaart in Transitie stimuleert het kabinet de noodzakelijke verduurzaming. Onderdeel hiervan is het introduceren van alternatieve energiedragers, waaronder waterstof.”

Krimp kan nog lang duren


Wanneer de krimp van Schiphol naar 440.000 vliegbewegingen precies ingaat is nog altijd onduidelijk. De minister mikt nu op eind 2024, maar of dat gaat lukken is niet zeker. Er moet een EU Balanced Approach-procedure gevolgd worden die veel tijd kost en er hangen nog diverse rechtszaken boven de markt. Bovendien heeft de slotcoördinator al gewaarschuwd dat de implementatie tijd kost.

Als tussenstap probeerde Harbers Schiphol per november dit jaar naar 460.000 vluchten te laten krimpen, maar dat werd onlangs door de rechter van tafel geveegd.

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ik denk dat het met die werkloosheid inderdaad wel mee zal vallen als Schiphol krimpt. Er is immers voorlopig nog een behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt. We moeten nu niet gaan doen alsof de hele luchtvaart in dit land zou verdwijnen, of dat we met 440000 vluchten per jaar op Schiphol een soort ontwikkelingsland zouden gaan worden!

‘In de brief aan minister Harbers geven VNC en FNV ook aan dat de krimp van Schiphol juist nadelig zou kunnen zijn voor de verduurzaming van de luchtvaart. Volgens de bonden kunnen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als KLM dan minder geld verdienen en beschikken ze daardoor ook niet over de middelen om nieuwe, efficiëntere (en duurdere) vliegtuigen aan te schaffen.’

Typerend gejeremieer van de sector, KLM heeft altijd zijn hand opgehouden bij de Staat, zie ‘De Blauwe Fabel’ van Ties Joosten! Met een juiste dus hogere internationale prijsstelling voor tickets kan het verdienvermogen (als daar al sprake van is) overeind blijven. Ook zegt men er maar niet bij, dat die nieuwe vliegtuigen groter moeten worden om meer passagiers te vervoeren, dus dat het met stiller en zuiniger wel eens tegen kan vallen!

‘Er moet een EU Balanced Approach-procedure gevolgd worden die veel tijd kost en er hangen nog diverse rechtszaken boven de markt. Bovendien heeft de slotcoördinator al gewaarschuwd dat de implementatie tijd kost.’

Tijd rekken zien we vaak, denk maar aan het stikstofdebat. Trouwens, wat gaat die ‘Balanced Approach’-procedure voor nieuws opleveren, want vermindering van hinder door ‘stille en zuinige vliegtuigen’ werd 20 jaar geleden al ten onrechte geclaimd! Ik heb u al laten zien, dat de werkelijkheid hiervan heel ‘weerbarstig’ is, lees: onwaar!

Geplaatst door Michel uit wijk aan zee

schiphol is geworden tot een ordinaire banenconcurent die de economie en maatschappij ontwricht.