Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Krimp Schiphol blijkt amper nodig, maar minister ‘serveert experts af’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 370 
|
 upinthesky.nl - 10-10-2023 
oren_dicht.png

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gebruikte verouderde cijfers bij de berekening van de krimp die op Schiphol nodig zou zijn. Uit een nieuw rapport van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) blijkt dat er in de huidige situatie veel meer vliegbewegingen mogelijk zijn dan de 440.000 die het kabinet voor ogen heeft.

Lees het volledige artikel hier.

Uit een recent (06-10-2023) SchipholWatch artikel: "Amerikaans onderzoek maakt gehakt van hinderberekeningen Schiphol", blijkt nu juist dat de hinderberekeningen van Schiphol veel te laag zijn. Lees hier.

Bekijk bericht op "upinthesky.nl - 10-10-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het is nog maar de vraag of deze toename van 5.9% nog standhoudt als men de gelijkwaardigheidscriteria (waaronder het aantal ernstig gehinderden en slaapverstoorden binnen geluidscontouren) zou bepalen a.d.h.v. de meest recente blootstelling-respons relaties, b.v. die uit het RIVM-rapport 2022-0007.

Ook zou eens beter bekeken moeten worden, hoe mensen hinder en slaapverstoring ervaren bij een steeds toenemende tijdsduur van vliegtuigpassages, ook al zijn die toestellen iets minder lawaaiig, maar toch nog steeds goed hoorbaar. De geluidsmaten Lden en Lnight laten een uitwisseling toe tussen de piekwaarde in geluid en het aantal vliegbewegingen, en 3 dB(A) minder geeft 100% meer in aantal!

In de VS wordt om deze reden gepleit voor aanvullende geluidsmaten, zoals Nmax50, een maximaal aantal (per tijdseenheid) boven 50 dB(A), waar ik een groot voorstander van ben.