Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Krimp is glad ijs voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 430 
|
 haarlemsdagblad.nl - 03-12-2018 
frank_aktie_DSCN1439.JPG

Door Frans van den Berg

Schiphol begeeft zich op glad ijs wanneer het aantal vluchten zou krimpen. Ook bij een stabiel aantal vluchten kan het netwerk van bestemmingen afbrokkelen.

Die conclusie kwam maandagavond naar voren tijdens een bijeenkomst met deskundigen en belangstellenden in Hoofddorp. De Omgevingsraad Schiphol wil met het debat het economisch effect helder krijgen voordat eind deze maand een advies over de toekomstige groei wordt uitgebracht.

Jaap de Wit, emeritus hoogleraar, benadrukte dat het netwerk aan bestemmingen het belangrijkste is voor het vestigingsklimaat in Nederland. „Maar er wordt nu 343 keer per week op Londen gevlogen. Kan dat niet een onsje minder en daarvoor nieuwe verbindingen openen? Bij een groeistop zal dat zeker gebeuren. Net als hogere ticketprijzen. Dat doet de eerste jaren geen pijn, maar later zullen maatschappijen toch echt kijken welke bestemmingen het meeste opleveren. Ook is een verschuiving mogelijk naar Parijs en andere luchthavens.”

Londen
Maarten van der Scheer van de luchthaven Schiphol verwees naar Londen Heathrow dat al tien jaar vol zit. „Het netwerk van British Airways is enorm verschraald. Minder bestemmingen, maar je kan wel elk uur naar New York. Die kant willen we niet op. Schiphol heeft 326 unieke bestemmingen. Daar scoren we mee. Zonder groei begeven we ons op glad ijs.”

Selectiviteit is wel nodig, ofwel minder pretvluchten. Niet de zoveelste vlucht naar een vakantiebestemming of stedentrip. Volgens Walter Manshanden van NEO Observatory zou een groeistop wat dat betreft zuiverend kunnen werken. „Met hogere ticketprijzen verdwijnen die goedkope vakantievluchten.” Maar of dat echt zo uitpakt, durfde niemand te voorspellen. Het blijft afwachten wat maatschappijen doen en of overstappers voor andere luchthavens kiezen. Ook de meningen over de economische impact liepen sterk uiteen van 7 tot 26 miljard euro.

De werkgroep Toekomst Luchtvaart heeft een rapport gemaakt waaruit blijkt dat bij een permanente groeistop, Schiphol nog tientallen jaren de vraaggroei van zakelijke passagiers kan verwerken. „Meer capaciteit op Schiphol komt vooral terecht bij de snelgroeiende, extreem goedkope vluchten. Die bieden weinig meerwaarde. Toch gebruikt de sector de economie als argument om te blijven groeien. Het echte motief, de eigen omzetgroei, blijft onvermeld.”

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl - 03-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

"Maarten van der Scheer van de luchthaven Schiphol verwees naar Londen Heathrow dat al tien jaar vol zit. „Het netwerk van British Airways is enorm verschraald. Minder bestemmingen, maar je kan wel elk uur naar New York. Die kant willen we niet op. Schiphol heeft 326 unieke bestemmingen. Daar scoren we mee. Zonder groei begeven we ons op glad ijs.”

Dit is geen critical review maar borrelpraat. Het verschil tussen Heathrow en Schiphol zit in de low cost bestemmingen en wat regionale vliegvelden waar KLM passagiers oppikt. Op de zakelijke bestemmingen scoort Heathrow uitstekend vergeleken met Schiphol. En zelfs indien het promotieverhaal van Schiphol klopt, waarom zou Amsterdam meer verbindingen nodig hebben dan Londen. Antwoord wordt gegeven door WTL: het echt motief, de eigen omzetgroei, blijft onvermeld.

Geplaatst door Jos

Vreemd dat Schiphol zelf deelneemt aan deze critical review. De doelstelling is volgens de ORS: "Critical reviews zijn openbare themagesprekken waarin inhoudelijke stellingen over de ontwikkeling van Schiphol onder het vergrootglas van externe deskundigen worden gelegd. "

Wij van WC-eend is blijkbaar ook een externe deskundige. Erg armoedig van Schiphol. Ze konden alleen een enkele emeritus deskundige vinden met standpunten uit de vorige eeuw die hun betoog nog enigszins ondersteunt. Hedendaagse deskundigen halen het Schiphol verhaal onderuit.

Geplaatst door Annelie

Sorry hoor, hier in a’veen vanmorgen weer vanaf 5 uur collones met doelloze stinkstaven, allemaal op 170 meter over onze huizen, eentje op 59 meter!!!!!
Dit moet stoppen, we moeten de deltawerken gaan versterken en zorgen dat we straks nog schoon drinkwater hebben, economisch belang is eigenbelang, dat weten we allang. Als ik nog een keer dit soor vieze smerige drogredenen hoor dan...ja wat dan. Als bewoner geniet je nagenoeg geen rechtsbescherming. NL zit in de economische tang van opkomende supermachten. We zijn een sneu stukje land zonder lef die zijn bevolking voor een appel en een ei verkoopt aan de chinezen

Geplaatst door Frans S.

"Het netwerk van British Airways is enorm verschraald", omdat Londen Heathrow al tien jaar vol zit. De Britse economie deed het in die tijd echter hartstikke goed. Hoe kan dat nou luchtvaartmaffia, het door jullie zo bewierookte netwerk verschraalt enorm en voor de economie maakt het geen bal uit.
Het argument netwerk en economie kan dan ook de vuilnisbak in.

Geplaatst door henk Bartels

De beslissers in den Haag zijn allang 'bewerkt door de Schiphollobby: Schiphol mag doorgroeien naar 540.000 vliegbewegingen. Het traject, hoe dit aan de omwonenden uit te leggen, is nu wat lastig. De Klimaattop roept om krimp en de 'geldwolven' zoeken een slimme tactiek om dit te omzeilen. Ditzelfde spel wordt momenteel ook bij Eindhoven Airport gespeeld, het code Geel spel!
We zijn als consument zelf de oorzaak van dit debacle, als we stoppen met die onzinnige vliegreizen is groei niet nodig. Moedertje Aarde heeft het laatste woord (oordeel)!

Geplaatst door anoniem1

Nederlandse economie is een plofkip aan het worden. Beetje vergelijkbaar met extreme leverage op de kapitaal markten.
Zolang er internationaal nog groei is gaat het (erg) goed hier,maar als het straks internationaal allemaal wat minder is dan komt de klap hier dubbel zo hard aan. Dit was altijd al een beetje het geval met Nederland maar het effect zal nu veel sterker zijn dan voorheen.

Europe heeft de verkeersverdelings maatregel voor lelystad afgekeurd, Minister moet nu op zoek naar alternatief.

Geplaatst door Ed

Noch de Nederlandse zakenreiziger, noch de Nederlandse tourist heeft een groot belang bij 326 unieke bestemmingen. Het belang ligt vooral bij de KLM die zoveel mogelijk passagiers op Schiphol wil verzamelen om ze vervolgens intercontinentaal te laten vliegen. Maar het belang van KLM voor de Nederlandse economie is maar zeer beperkt. Het business model is niet sustainable en de activiteit heeft een lage toegevoegde waarde. De overlast is daarintegen heel erg groot. Het is zoeken naar een nieuw model en een nieuwe balans. En omdat de balans is doorgeslagen naar de kant van de luchtvaart ontkomt men niet aan offers. Niets geen glad ijs, een nieuwe realiteit! Het wordt hard werken en veranderen om te overleven; niet zeuren, aanpakken!

Geplaatst door Elodie

Stop met vliegen. Geen woorden maar daden. De consument is zelf de veroorzaker. De vliegtuigmaatschappijen voldoen alleen aan onze honger naar vliegen. Oké, daarmee zullen we niet alle mee oplossen, wel dat verdere groei niet meer nodig zal zijn. Dan kun je verder gaan bouwen aan het verminderen van de overlast en worden de nieuwere en 'stillere' vliegtuigen een feit!

Geplaatst door Peter

Uiteraard zullen die gladjakkers van de VVD en hypocrieten van het CDA volledig akkoord gaan met die 540k vluchten. Alles zoals Ed noemt om de KLM te spekken. Vergis u echter niet, misschien stijgt hetnog wat naar een keer 510k maar de koek is dan op en het aantal vluchten op Schiphol zal fors dalen. Er ligt een giga crisis voor ons en Istanbul en Dubai zijn beter gepositioneerd dan Schiphol. Dan is er nog de KLM wat gewoon een vreselijk kansloos achterhaald inefficient bedrijf is. Zou me verbazen als het over 10 jaar nog bestaat.