Krimp Eindhoven Airport kost honderden banen
Door Hans Vermeeren
EINDHOVEN - De werkgelegenheid krijgt een flinke knauw als het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport afneemt in plaats van dat dit aantal groeit. Dat blijkt uit onderzoek naar de effecten van krimp.
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport beperken tot 30.000 per jaar gaat flink ten koste van de werkgelegenheid. Krimp van de luchthaven zou namelijk leiden tot een verlies van zo'n 625 banen. Het gaat dan zowel om directe banen - op de luchthaven zelf - als om indirect werk: bij vervoersbedrijven, in de horeca en bij toeleveranciers van de luchthaven.
Lees ook hier: Ongebreidelde groei Eindhoven Airport is voorbij
Dat aantal van 625 is bijna een kwart van het aantal van 2570 directe en indirecte banen dat Eindhoven Airport oplevert bij een jaarlijks aantal vluchten van 43.000. Dat blijkt uit onderzoek van dit zogenoemde krimpscenario dat is verricht door het Rotterdamse bureau Ecorys, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Bovendien zou Eindhoven Airport bij een afgenomen aantal vluchten meer het karakter krijgen van een zomerluchthaven van vooral vakantievluchten. Terwijl het juist de bedoeling is dat de luchthaven de komende jaren een zakelijk profiel krijgt, met bestemmingen die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van het zakenleven in Brainport Eindhoven.
Drastisch
Uit het onderzoek blijkt verder dat Eindhoven Airport voor de Nederlandse economie een toegevoegde waarde heeft van 175 miljoen euro. Krimp van de luchthaven zou een drastische daling daarvan tot gevolg hebben: de onderzoekers komen uit op een afname van 40 miljoen euro.
Het onderzoek naar een krimpscenario van Nederlands tweede luchthaven is verricht op uitdrukkelijk verzoek van omwonenden van de luchthaven. Zij drongen daar eind vorig jaar op aan nadat ’verkenner ‘ Pieter van Geel aan de slag was gegaan met een onderzoek naar de toekomstige groei van Eindhoven Airport. Van Geel is aangesteld door minister Cora van den Nieuwenhuizen (VVD). Hij komt eind deze maand met een voorstel voor de toekomstige ontwikkelingen van Airport.
Bij het onderzoek van Helmonder Van Geel was aanvankelijk alleen gekeken naar de effecten van gematigde tot forse groei van de luchthaven. De resultaten van het onderzoek naar een krimp van de luchthaven worden door Van Geel verwerkt in zijn eindvoorstel. De voormalige CDA-politicus is op zoek naar een breed door de regio standpunt, waarbij groei van de luchthaven niet automatisch het uitgangspunt is, zoals Van Geel het verwoordde in een interview in deze krant toen hij aan de slag ging.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Dat zie je ook bij Schiphol, waar gegoocheld wordt met werkgelegenheidscijfers.