Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Krimp Eindhoven Airport kost honderden banen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 925 
|
 ed.nl - 01-04-2019 
Logo_NS_International.JPG

Door Hans Vermeeren

EINDHOVEN - De werkgelegenheid krijgt een flinke knauw als het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport afneemt in plaats van dat dit aantal groeit. Dat blijkt uit onderzoek naar de effecten van krimp.

Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport beperken tot 30.000 per jaar gaat flink ten koste van de werkgelegenheid. Krimp van de luchthaven zou namelijk leiden tot een verlies van zo'n 625 banen. Het gaat dan zowel om directe banen - op de luchthaven zelf - als om indirect werk: bij vervoersbedrijven, in de horeca en bij toeleveranciers van de luchthaven.

Lees ook hier: Ongebreidelde groei Eindhoven Airport is voorbij

Dat aantal van 625 is bijna een kwart van het aantal van 2570 directe en indirecte banen dat Eindhoven Airport oplevert bij een jaarlijks aantal vluchten van 43.000. Dat blijkt uit onderzoek van dit zogenoemde krimpscenario dat is verricht door het Rotterdamse bureau Ecorys, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Bovendien zou Eindhoven Airport bij een afgenomen aantal vluchten meer het karakter krijgen van een zomerluchthaven van vooral vakantievluchten. Terwijl het juist de bedoeling is dat de luchthaven de komende jaren een zakelijk profiel krijgt, met bestemmingen die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van het zakenleven in Brainport Eindhoven.

Drastisch
Uit het onderzoek blijkt verder dat Eindhoven Airport voor de Nederlandse economie een toegevoegde waarde heeft van 175 miljoen euro. Krimp van de luchthaven zou een drastische daling daarvan tot gevolg hebben: de onderzoekers komen uit op een afname van 40 miljoen euro.

Het onderzoek naar een krimpscenario van Nederlands tweede luchthaven is verricht op uitdrukkelijk verzoek van omwonenden van de luchthaven. Zij drongen daar eind vorig jaar op aan nadat ’verkenner ‘ Pieter van Geel aan de slag was gegaan met een onderzoek naar de toekomstige groei van Eindhoven Airport. Van Geel is aangesteld door minister Cora van den Nieuwenhuizen (VVD). Hij komt eind deze maand met een voorstel voor de toekomstige ontwikkelingen van Airport.

Bij het onderzoek van Helmonder Van Geel was aanvankelijk alleen gekeken naar de effecten van gematigde tot forse groei van de luchthaven. De resultaten van het onderzoek naar een krimp van de luchthaven worden door Van Geel verwerkt in zijn eindvoorstel. De voormalige CDA-politicus is op zoek naar een breed door de regio standpunt, waarbij groei van de luchthaven niet automatisch het uitgangspunt is, zoals Van Geel het verwoordde in een interview in deze krant toen hij aan de slag ging.

Bekijk bericht op "ed.nl - 01-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Dit soort onderzoeken hangt veelal van boterzachte, flinterdunne, aannames aan elkaar, waardoor de bandbreedte van de uitkomsten tussen minimaal en maximaal effect groot zijn.
Dat zie je ook bij Schiphol, waar gegoocheld wordt met werkgelegenheidscijfers.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat een ‘u weet wel’, ik geloof dat er in andere sectoren genoeg jobs zijn.
Weg met die idioterie dat het banen gaat kosten, straks is het milieu naar de filistijnen en dan hoeft er helemaal niet meer gewerkt te worden.

Dit is meteen een mooie kans om al die import-werknemers die de NL overspoelen en hun zg ww opstrijken weer lekker naar huis te sturen.
Dus dicht dat hele vliegveld en al het personeel omscholen en naar andere sectoren die bv wel milieu-vriendelijk zijn of de NL samenleving ten goede komen.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

13.000 vluchten minder per jaar kost 625 banen, dus ongeveer 20 vluchten per jaar levert 1 baan op. Wie gelooft dat nou, oh wacht effe het onderzoek is in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat oftewel het Ministerie van Leugens en Bedrog.

Geplaatst door M.

Als gezondheid (ook rustig vertoring) moet wijken voor banen, waarom doen we daar niet moeilijk mee in andere sectoren. Sluiten van kolencentrales en gaan we over op elektische auto’s die minder monteurs nodig hebben. Het gaat erom welke sectoren je stimuleer als overheid, die goed zijn voor de gezondheid en veiligheid.
Er zijn zoveel openstaande vacature, dan ga je toch niet een sector die zo verschrikkelijk weinig belasting betaald en vervuild lopen beschermen. De foute belangen van de overheden zijn overduidelijk maar weer.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Wat zou het de economie en maatschappij kosten als de grote energiecrisis uitbreekt?
Nu betalen de burgers onevenredig veel voor kleinverbruik gas en benzine maar subsidiëren we grootverbruikers in de industrie, veeteelt, landbouw en luchtvaart. Onnodige verspilling en vervuiling waar al lang veel betere alternatieven zijn. Een giga crisis gaat ons overkomen als men nu niet ingrijpt, of liever gezegd gaat ons overkomen aangezien men geheel niet ingrijpt.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Bedrijven zitten te springen om werknemers. Kunnen de ontslagen werknemers zich na omscholing wellicht veel nuttiger maken dan in deze, nog jaren van fossiele brandstof afhankelijke sector.