Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kou Schiphol nog niet uit de lucht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1103 
|
 De Telegraaf - 19-04-18 
Schiphol_bord_hvs.JPG

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Den Haag - Er is grote verdeeldheid over groei van Schiphol tussen 2020 en 2030. Luchtvaart, bewoners en overheidsbestuurders gaan rollebollend over straat, zo bleek gisteren tijdens een hoorzitting in de tweede Kamer. Het draagvlak in de omgeving is op een dieptepunt beland.
Ook politieke partijen zijn het oneens over wat er moet gebeuren met de luchtvaart in Nederland. Het huidige poldermodel met lange en complexe inspraakprocedures lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. De Tweede Kamer weet het nu ook even niet meer. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is aan zet.

Dat is de conclusie van vier uur beraad, waarbij Kamerleden vijftien experts en betrokkenen kritisch hebben ondervraagd. „Gooi geen overleg weg dat de laatste tien jaar zijn nut heeft bewezen", zeiden vertegenwoordigers van milieuorganisaties en omwonenden van Schiphol.
De discussies worden vertroebeld door een groeiend wantrouwen onder mensen, omdat er over lawaai, veiligheid en huizenbouw volgens delegatieleider Kees van Ojik is gelogen. „We balanceren op een wankel koord. De luchtvaart wil dat het slot van de Schiphol-vluchten gaat, maar dat zal nooit gebeuren. De enige manier is om vakantievluchten naar de regio te verbannen."

Geluidshinder
Maar juist dat 'overloopvliegveld' Lelystad Airport heeft zo mogelijk nog meer problemen met de wijde omgeving. Ondanks dat de Commissie voor de Milieueffectrapportage gisteren het groene licht gaf voor de polderluchthaven, „mits de geluidshinder wordt beperkt".
Vliegmaatschappijen willen dat er tussentijds een andere oplossing wordt gevonden voor de schaarse vliegcapaciteit. Volgens voorman Frank Allard van belangenorganisatie Barin helpt het als Lelystad ruimte op Schiphol kan creëren.

Toestemming
Pas in april 2020 mag Lelystad open na protesten van inwoners van Overijssel en Gelderland. Het is ook de vraag welke vakantievluchten gedwongen kunnen worden van Schiphol naar Lelystad te verhuizen. De Europese Commissie moet daar eerst toestemming voor geven. De afzwaaiende Schiphol-baas Jos Nijhuis, operationeel KLM-directeur René de Groot en topman Michiel van Dorst van Luchtverkeersleiding Nederland beloofden tijdens de hoorzitting de hand ook in eigen boezem te steken met meer openheid en voorlichting. „Het kan daadkrachtiger, begrijpelijker en efficiënter. Maar er moet wel meer regie zijn vanuit de Rijksoverheid. Een gezamenlijke visie naar 2040 is essentieel. Iedereen moet zich dan aan de afspraken houden om het vertrouwen van de burger terug te winnen", zo zeiden ze.

'Rijksoverheid moet meer regie pakken'


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Iedereen moet zich dan aan de afspraken houden om het vertrouwen van de burger terug te winnen", zo zeiden ze.


Ja dat is een beetje mosterd na de maaltijd. Eerst worden 8 jaar lang alle afspraken geschonden of onder druk van chantage verandert (4e baan regel waar men doodleuk zei,als jullie niet akkoord gaan zeggen we het alders akkoord helemaal op en komt er een extra baan). Het normen en handhavings stelsel is 3 jaar later nog steeds geen wet en er wordt niet gehandhaaft. Hoe moeten de burgers dan vertrouwen hebben in Schiphol dat het in de toekomst anders zal gaan? En ook al gaat het in de toekomst anders,het maakt niet ongedaan wat er al gebeurt is.

Ik denk dat er geen enkele mogelijkheid is voor de overheid om het vertrouwen en draagvlak terug te winnen. De enige mogelijkheid is ander beleid maar dat wil men niet. Uiteindelijk zal men denk ik toch doordrukken,en de eventuele protesten voor lief nemen. Een alternatief om het huidige beleid voort te zetten met steun van niet alleen de vertegenwoordigers,maar meer nog ook de bewoners zelf lijkt mij onmogelijk.

Geplaatst door anoniem1

Uiteindelijk is het wel of niet handhaven en nakomen van afspraken ook niet de oorzaak.
Het softdrugs beleid is al decennia lang een gedoogsituatie en daar hoor je niet heel veel klachten over. Nederlanders kunnen best flexibel zijn.
De echt oorzaak is de toenemende overlast die steeds meer mensen treft.
Zolang de overlast blijft toenemen en steeds meer mensen treft zal het draagvlak afnemen en het wantrouwen toenemen. Daar verandert een artificiele berekening van geluidswinst door Schiphol helemaal niets aan,in tegendeel,dat helpt alleen maar het wantrouwen te vergroten omdat de burger direct ervaart dat het voor hem persoonlijk niet klopt.

Geplaatst door M uit U

Het gaat hen er helemaal niet om dat het vertrouwen van de burger wordt teruggewonnen. De luchtvaart en de VVD/CDA/PVV hebben maar één doel en dat is een onbeperkte groei van het vliegverkeer zodat hun vriendjes bij de luchtvaart zo veel mogelijk geld kunnen verdienen. En wellicht raken ze ook ontzettend opgewonden van het spelen met vliegtuigjes en het kunnen roepen van 'wij hebben de grootste'.

En om dan nog een beetje tegemoet te komen aan boze bewoners roepen ze af en toe iets onzinnigs als schone, stille vliegtuigen en dat ze de mening van omwonenden zo belangrijk vinden.

Maar de meerderheid van de bevolking interesseert het ook allemaal niks. Ze vinden het prima dat er altijd herrie is, ze ondervinden geen directe gezondheidsschade, en ze willen graag voor een habbekrats op vakantie.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het grootste deel van het probleem van geluidshinder en vervuiling wordt veroorzaakt door twee feiten: de grootste gebruiker van de luchthaven, de KLM en de maatschappijen die even heel goedkoop brandstof komen innemen en weer vertrekken.
De eigen inwoners van deze bananenrepubliek, zijn niet het echte probleem.
Als Schiphol enkel op deze groep zou moeten teren, was de luchthaven een regionaal vliegveld.

Personen zoals Jos Nijhuis, verdraaien graag de feiten ten gunste van zichzelf.
Het zijn meestal narcistische kapitalisch ingestelde personen.
Doen graag voorkomen dat het slopen van een leefomgeving helemaal niet plaats vindt.
Schermen vrijwel altijd met werkgelegenheid, is overigens hun enige troefkaart.
Ook Mark Rutte is zo'n narcistische kapitalist van de eerste orde.

Nu is werkgelegenheid natuurlijk belangrijk, maar wat heb je aan een samenleving dat ziek wordt van de herrie en vervuiling?
We hadden in Nederland een aardige diversiteit aan industrie, nu zijn daar door veelal mis-management en opgedreven lonen, slechts enkele over: waarvan de luchtvaartsector de bovenliggende factor is geworden en daardoor zo'n (negatieve) grote rol is gaan spelen.
En de sector krijgt ook alle (mogelijke) ruimte in Nederland omdat het een wereldje is van de grote ego's.
Door deze ego's (personen zoals Jos Nijhuis, red) heeft de sector zich diep in de Nederlandse politiek kunnen nestellen.
Kortom: het is gelijk aan een virus.