Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Kosten/baten-analyse nodig’ over groei Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 228 
|
 ed.nl - 25-08-2018 
hv_geluidshinder_2336.jpeg

Door Hans Vermeeren

EINDHOVEN - Een grondige economische kosten/baten-analyse kan de groei van Eindhoven Airport in een ander perspectief plaatsen. En dat is dat negatieve gevolgen veel groter zijn dan de positieve effecten.

Er moet een grondige kosten/baten-analyse gemaakt worden van de economische gevolgen van de groei van Eindhoven Airport. In die analyse moeten niet alleen de voordelen van die groei, maar ook de nadelen goed op een rijtje gezet worden. Opdrachtgevers voor die analyse zouden de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant kunnen zijn.

Dat vindt de econoom Walter Manshanden, die eerder ook onderzoek heeft gedaan naar de te verwachten economische revenuen van de luchthaven Rotterdam/Den Haag.

Het betoog van Manshanden wordt ondersteund door het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2), dat zaterdag in Knegsel bijeenkwam. In BVM2 werken tal van organisaties, actiecomités en buurt-en wijkverenigingen samen. Gezamenlijk spannen zij zich in om de milieu- en geluidshinder die het vliegverkeer van en naar Eindhoven Airport veroorzaakt in te dammen.

Manshanden verwacht dat de negatieve economische gevolgen van de groei van de Eindhovense luchthaven groter zijn dan de positieve. Dat was ook het geval bij Rottterdam/The Hague Airport - zoals deze luchthaven officieel heet,

Waardedaling
,,Groei van zo'n luchthaven levert relatief maar weinig extra banen op", hield Manshanden zijn gehoor in zeer goed gevuld gemeenschapshuis De Leenhoef voor. ,,Maar die groei levert de maatschappij wel heel veel kosten op. De uitstoot van CO2, van fijnstof en ultra-fijnstof neemt toe. De geluidsoverlast wordt groter. Dat leidt tot waardedaling van huizen. En de hoeveelheid grond waarop niet gebouwd mag worden wordt ook groter."

De econoom, die jarenlang aan TNO verbonden was maar sinds 2015 als zelfstandig onderzoeker werkt, vindt dat er in Nederland te weinig rekening gehouden wordt met een dergelijke belangenafweging. ,,Dat is ook wel begrijpelijk. Beslissers willen niet altijd horen dat er ook negatieve kanten zitten aan groei."

Of zo'n kosten/baten-analyse er komt, is nog de vraag. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur zijn er de afgelopen tijd vier thematische onderzoeken naar de verschillende groeiscenario's gedaan. Het wachten is al enkele maanden op de publicatie daarvan. ,,En als het nodig is laten we nog nieuw, ander of aanvullend onderzoek doen", reageerde de Eindhovense mobiliteitswethouder Monique List (VVD) ter plekke.

List, sinds eind mei politiek verantwoordelijk voor Airport, herhaalde zaterdag de uitspraak die ze eerder in een interview in deze krant deed: groei van de luchthaven is niet haar uitgangspunt. Ze gaat op zoek naar een balans tussen duurzaamheid, milieu en overlast enerzijds en anderzijds het economisch belang van Eindhoven Airport voor Brainport.

Bekijk bericht op "ed.nl - 25-08-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

En voor Schiphol geldt hetzelfde!