Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Korte vluchten veroorzaken nauwelijks CO2 uitstoot

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 305 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 17-02-2021 
hs.png

BRUSSEL - Vluchten van maximaal 500 kilometer, zoals van Schiphol naar Londen, Brussel en Düsseldorf, zijn slechts verantwoordelijk voor 4 procent van de CO2-uitstoot van de Europese luchtvaart. Dat blijkt uit cijfers van Eurocontrol. Longhaul-vluchten (>4000 kilometer) zijn verantwoordelijk voor 52 procent, dertien keer zoveel dus.

Het is niet echt rocket science om te bedenken dat lange vluchten meer CO2 uitstoten dan korte vluchten, maar dat het verschil zo groot is roept wel de vraag op hoe efficiënt het is om korte vluchtjes te vervangen door dure hogesnelheidsspoorlijnen. De CO2-besparing die dat oplevert is maar zeer beperkt (en de aanleg van een spoorlijn kost ook CO2).

Eurocontrol stelt dan ook dat het vanuit milieu- en klimaatoogpunt veel doeltreffender is om longhaul-vluchten deels op biobrandstoffen uit te voeren. Als de kerosine op die vluchten voor 10 procent wordt bijgemengd met biobrandstof, dan bespaart dat meer CO2-uitstoot dan het afschaffen van alle korte Europese vluchten bij elkaar opgeteld.

Overigens is de luchtvaart in totaal goed voor 4 procent van de Europese menselijke CO2-uitstoot (gemeten voor de coronacrisis). Korte vluchten zorgen dus voor 4 procent van die 4 procent.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 17-02-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Een sprekend voorbeeld van het klein maken, wat niet klein is.
2019 heeft de luchtvaart in Nederland circa 12,5 megaton CO2 emissie (Bron: CBS) veroorzaakt en de trend was progressief stijgend, ware het niet nu even onderbroken door de Corona crisis.
4% (als dit klopt) zijn vluchten van maximaal 500 km. 12,5 megaton = 12,5 miljard kg CO2.
4% hiervan is 0,5 miljard kg CO2 = 500.000.000 kg CO2 emissie in 2019. Noem het maar niks en dan komt daar nog stikstof en (ultra) fijnstof bij en waarschijnlijk nog meer viezigheid.
Geef mij, binnen Europa, maar de trein.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het bericht is misleidend want die HSL lijnen bestaan al. Met het overnemen van passagiers uit vliegtuigen worden ze beter benut. En over de vermindering van herrie geen woord. Typisch een dom betoog uit de luchtvaartsector.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het aantal korte vluchten is relatief veel groter dan de intercontinentale vluchten. Dus de impact op de leefomgeving en de natuurgebieden is ook veel groter. Daarin brengt de trein dus wel degelijk grote voordelen op. Dathad deze auteur wel moeten vermelden. Nu hij het verzwijgt maakt het zijn verhaal tot regelrechte misleiding.

Geplaatst door Eelco Schipperus uit LIMMEN

Typisch een bericht uit de luchtvaart sector. De korte vluchten omvatten ca 15 % van de luchtvaart, ca 15.000 vliegbewegingen op Schiphol met alle geluidsoverlast en emissies, N2, CO2, fijnstof etc.
De komende 30 jaar investeren in een dam tussen Noorwegen en het VK. Vliegveld, kernreactoren waterstof productie, grote EU stekers en hyperloop ( Elon Musk) verbindingen naar alle grote Europese steden.