Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Korte vluchten op Schiphol gaan weren, stelt GroenLinks voor

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 311 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hs.png

Door Frans van den Berg

DEN HAAG - Geen vluchten meer van Nederland naar België. Vluchten naar Londen en naar Duitse en Franse steden binnen 750 kilometer, moeten geen prioriteit meer krijgen op Schiphol.

Dat stelt GroenLinks voor in de notitie ’Luchtvaart op de Rails’. Het plan wordt vandaag om 11 uur gepresenteerd in Den Haag. „Al eerder is een motie van ons aangenomen om niet meer te vliegen op Brussel. Daar vliegt KLM nu nog vijf keer per dag op. In plaats daarvan kan je vanaf Schiphol beter op nieuwe bestemmingen gaan vliegen. Brussel wordt de testcase om te zien wat nodig is om andere bestemmingen dichtbij Schiphol ook te vervangen door de trein”, licht Kamerlid Suzanne Kröger toe. „Dat is nodig nu Schiphol vol zit. Nog meer vluchten is niet gewenst vanwege het klimaat, geluidsoverlast en veiligheid.”

89.000 van de 500.000 vliegbewegingen op Schiphol komen van of gaan naar bestemmingen onder de 750 kilometer. GroenLinks blijft realistisch. Niet iedere bestemming is zomaar te vervangen door de trein. Met name veel Scandinavische bestemmingen liggen afgelegen. „Maar op Londen wordt nu zestig keer per dag gevlogen. Met de trein kan dat in 3,5 uur. Ook veel bestemmingen in Duitsland en Frankrijk zijn met de trein prima te doen.”

Actie
Op Europees niveau is wel actie nodig om die internationale lijnen te verbeteren of zelfs van de grond te krijgen. Meer samenwerking tussen spoorbedrijven en landen en meer nachttreinen. „Ook aan de prijs moet iets worden gedaan. De tickettaks op vliegtickets helpt daarbij.”

Essentieel wordt de mogelijkheid om op een andere manier de start- en landingsrechten te verdelen. „Nu kan iedere maatschappij overal heen vliegen en wie al rechten heeft, raakt die niet kwijt. We moeten gaan sturen op schone en stille vliegtuigen. Ook de bestemming moet gaan meespelen. Wat voegt die toe aan het netwerk. Bestemmingen binnen 750 kilometer afstand die ook goed per trein zijn te bereiken, moeten dan een lage prioriteit krijgen. Een herverdeling van de rechten”, stelt Kröger voor.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

RAMMELEND VERHAAL "GROEN" LINKS OVERTUIGT NIET

Wat een klinkklare onzin om korte vluchten te vervangen door nieuwe, ver afgelegen bestemmingen!
Bij de noodzakelijke sanering van Schiphol staat schrappen van nachtvluchten voorop en daarom zal ruimte die vrijkomt met dit plan heel hard nodig zijn om in de dag soulaas te bieden. Niks extra nieuwe bestemmingen op grote afstand en snel dit plan herschrijven voordat de nieuwe Luchtvaartnota tot besluitvorming zal komen. En de volgende keer het huiswerk beter maken, mijnheer Jesse Klaver!

Geplaatst door Marc

Uhmmmm.....” In plaats daarvan kan je vanaf Schiphol beter op nieuwe bestemmingen gaan vliegen”??? Ik begrijp niks van dit voorstel. Voor het bewustzijn van mensen om op korte afstanden milieuvriendelijker te reizen is het wellicht effectief, echter deze slots invullen met vluchten buiten de 750km grens is zorgwekkend! Deze vluchten dienen te vervallen en worden ingevuld met treinreizen. KRIMP Jesse, KRIMP!!!

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Worden dan de kleine vliegtuigen in de middag naar Engeland verruild voor bakbeesten die naar India vliegen om 23:00uur ‘s avonds ?

Ik wil krimp van Schiphol.

Geen nachtvluchten meer en ook niet aan de randen van de nacht, ik wil mijn rust terug.

Geplaatst door Peter

En KLM net weer heel veel Boeing 777’s besteld. Zeer grote, achterhaalde, lawaaiige rottoestellen!