Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Korte vluchten in top 3 grootste CO2-vervuilers

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 294 
|
 schipholwatch.nl - 17-08-2021 
KLM_only_2018.tekst.JPG

Alléén al de korte vluchten vanaf en naar Nederlandse vliegvelden veroorzaken meer CO2-uitstoot dan de energiecentrale van Vattenfall in Velsen, de huidige nummer drie op de lijst van de Nederlandse Emissieautoriteit. Het gaat hierbij om vluchten tot 750 kilometer die makkelijk en klimaatvriendelijker te bereiken zijn met bus of trein.

Dit blijkt uit een rapport dat al in 2019 werd gepubliceerd door het gezaghebbende ingenieursbureau RoyalHaskoning, maar nu pas onder onze aandacht werd gebracht door een lezer.

“Vanaf Nederlandse luchthavens zijn er relatief veel vluchten voor korte afstanden tot 750 kilometer. Op deze afstand kunnen voor sommige van deze bestemmingen duurzame alternatieven worden overwogen”, concludeert het bureau na het onderzoek.

In het onderzochte jaar 2018 – vóór corona dus – kozen ruim 23 miljoen passagiers voor zo’n korte vlucht. Daar waren maar liefst 207.000 vliegbewegingen voor nodig, ruim 40 procent van de gedoogde capaciteit van Schiphol.

Merendeel uitstoot niet eens meegerekend

“In totaal veroorzaakten deze vluchten 3,48 miljoen ton aan CO2-uitstoot in de lto-cyclus“, aldus RoyalHaskoning. De eerder genoemde elektriciteitscentrale in Velsen braakt jaarlijks 3,42 miljoen ton uit en bezet daarmee de derde plaats op officiële uitstootlijst.

De werkelijke uitstoot van deze vluchten ligt nog veel hoger, omdat in de onderzochte lto-cyclus alleen het landen, starten en opstijgen tot 900 meter hoogte wordt meegenomen. Vliegtuigen zitten een paar kilometer na de start al op die hoogte, dus het merendeel van de uitstoot is door het ingenieursbureau niet eens meegeteld.

De korte vluchten vanaf Nederlandse vliegvelden hebben dus eigenlijk recht op deze positie, maar de autoriteit laat de luchtvaart weg uit de lijstjes omdat die over – surprise – een uitzonderingspositie beschikt.

Iedere 20 minuten vluchtje naar Londen
Veruit de meeste passagiers op korte vluchten gaan richting Londen. Meer dan 7.000 mensen maken gebruik van de ruim 60 vluchten per dag richting de Britse hoofdstad. Jaarlijks gaat het dan om 2,6 miljoen passagiers. Deze bestemming is prima te bereiken met de hogesnelheidstrein die rijdt door de Kanaaltunnel.

De tweede bestemming is Parijs met 700.000 passagiers per dag, eveneens prima te bereizen met de Thalys.

Eerder toonde CE Delft al aan dat KLM pre-corona 8,6 miljoen ton CO2-uitstoot toe te rekenen valt. Dat is maar liefst 50 procent meer dan de huidige nummer één op de lijst van de Emissieautoriteit, Tata Steel in IJmuiden met een CO2-productie van 5,7 miljoen ton ieder jaar.

De uitstoot van CO2 door het verbranden van fossiele brandstoffen is één van de belangrijkste oorzaken van de klimaatcrisis. Op 9 augustus jongstleden publiceerde het internationale klimaatpanel van de Verenigde Naties een alarmerend rapport over de gevolgen van die crisis voor de mensheid.

Eerder werd Shell veroordeeld voor haar rol in deze crisis en gesommeerd de uitstoot rap terug te brengen. Aanklager Milieudefensie liet toen weten ook bij de luchtvaart te gaan aandringen op reductie van de uitstoot.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 17-08-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

GROTE VERANTWOORDELIJKHEID BIJ ECONOMISCHE RAAD EN BESTUUR MRA 2.0

Het HUB-Mainport model van de Schiphol Group en de multinational TATA Steel worden nog gezien als de "As" waar de economie van de Metropoolregio Amsterdam (onderdeel van een nagestreefde Holland Metropool onder regie van PvdA Schiphol CEO Dick Benschop) op is gebaseerd.

Rond beide grootbedrijven bestaat een conflict met de omgeving en deelregio's vanwege enorme overlast en aantasting van de woon- en leefomgeving. Tegelijkertijd proberen top bestuurders een soort MRA 2.0 "Regio regering" van VVD, PvdA en GL te installeren op de Zuid As. Bezwaar is dat hierbij slechts bestuurders zijn betrokken die tot nu toe het HUB model van Schiphol maar blijven volgen op aanraden van de "Amsterdam Economic Board".

Zolang de regionale en lokale politiek -maar ook bewonersorganisaties als PVK! - in de Metropoolsprookjes blijven geloven zal er geen snars veranderen. Dit najaar dreigt zelfs een overdracht van macht en middelen naar het MRA 2.0 op de Zuid As die het voortduren van de achterhaalde HUB alleen maar zal verlengen.

Het wordt dus erg belangrijk dat deelregio's, gemeenten en burgerorganisaties wakker worden en deze gevaarlijke ontwikkeling een halt toeroepen. Dat kan heel goed door de topbestuurders die (ook als groot aandeelhouders) het HUB model op de been houden op andere gedachten te brengen en een noodzakelijke sanering bij Schiphol en TATA afdwingen.

Geplaatst door Eric van Dijk uit Ell

Los van CO2 eisen moet Schiphol ook voldoen aan Stikstofwetgeving. Aangezien Schiphol momenteel geen natuurbeschermingswet vergunning heeft moet de luchthaven volgens de wet terug naar de referentiesituatie ten tijde (volgens Vogel- en Habitatrichtlijn) aanwijzing Natura 2000 gebieden in 1994 in de omgeving. Gedurende dat jaar was het aantal vliegtuigen dat landde en startte ongeveer 300.000. Dus in feite kan Schiphol momenteel een NBW-vergunning aanvragen voor +/-300K, en niet eentje meer. Meer kan uiteindelijk wel, maar dan moet Schiphol eerst stikstofrechten zien te verwerven door deze te kopen van b.v. boeren. Boeren en overige (stikstof-uitstotende) industrie moeten aan dezelfde wetgeving voldoen dus een uitzonderingspositie voor Schiphol en/of Lelystad zal uiteindelijk bij de rechter sneuvelen.