Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Koolmees: ’Slecht signaal’ van KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 343 
|
 telegraaf.nl - 01-04-2020 
KLM_lodo_HvS000.JPG

DEN HAAG - Het besluit van KLM om personeel met een tijdelijk contract niet aan boord te houden valt niet goed bij het kabinet. Minister Koolmees (Sociale Zaken) noemt het een ’slecht signaal’.

Door de coronacrisis zijn veel bedrijven in de problemen geraakt. Het kabinet heeft een speciale regeling in het leven geroepen om drie maanden lang 90 procent van de loonkosten over te nemen. Koolmees heeft bij Op1 benadrukt dat de regeling er niet alleen is voor mensen in vaste dienst, maar juist ook voor tijdelijk personeel.

Het besluit van KLM valt daarom slecht bij de D66-bewindsman: „Het zou een slecht signaal zijn. We willen juist dat ook mensen met een flexcontract doorgaan.” Koolmees zegt dat het kabinet donderdag gaat bellen met de luchtvaartmaatschappij. „We realiseren ons natuurlijk wel dat een groot deel van de vliegtuigen aan de grond staat. Het is net als Schiphol ontzettend belangrijk voor de economie.”

Haagse weerstand
Ook in de Tweede Kamer heerst verontwaardiging over het besluit van de luchtvaartmaatschappij. Volgens KLM-topman Pieter Elbers wordt er zo correct mogelijk aan de regels voldaan. Eerder kondigde KLM al aan afscheid te zullen gaan nemen van 1500 tot 2000 werknemers door natuurlijk verloop en pensionering.

Vouchers na geannuleerde vlucht alleen met instemming klant
Het herstel van de markt en daarmee van KLM zal een hele lange tijd vergen, zei topman Pieter Elbers woensdag in gesprek met De Telegraaf. De luchtvaartmaatschappij zal veel kleiner zijn dan voor de coronacrisis. Momenteel wordt slechts 10% van de normale dienstregeling uitgevoerd. „We doen wat we kunnen om zo lang als dit maximaal mogelijk is, gedwongen ontslagen te voorkomen, volledig in lijn met de bepalingen van de NOW-regeling.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 01-04-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het gaat slechts over een periode van maanden dat deze flexers niet meer nodig zijn. De regering geeft 90% salaris noodsteun en desondanks gaat de KLM banenmotor afscheid nemen van deze medewerkers.
En dat in de wetenschap dat toen er nog geen sprake was van steun maatregelingen, KLM en Schiphol al in Den Haag waren voor hulp, die ze ruimhartig ontvangen.
Lekkere jongens, met een blauw hart.


Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Dit kan toch niemand meer verbazen?!

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Laat die Bokito Elbers maar wat salaris inleveren met dat verdorven hart.
Verdorven door de zucht naar geld.
En dan nog klagen, hij laat zien wie de echte zeikers zijn, niet de mensen die onder een vliegroute terecht zijn gekomen door de geldzucht van o.a. die asociale Bokito Elbers en al zijn luchtvaartvriendjes.


Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ik voorzie voor die gluipkop Elbers een hele mooie toekomst als filiaalmanager bij de lokale Albert heijn en anders vast een of ander VVD baantje waar ie lekker kan pleiten voor belastingverlaging en minder regels voor het prachtige bedrijfsleven waar we volgens dit soort volk alles aan te danken hebben. Behalve als het eventjes tegenzit dan moet de burger fors inleveren om deze 'prachtbedrijven' te redden want ja is ook hun schuld niet en dat alles reserves op zijn aan bonussen, winstdelingen en aandeleninkoop is gewoon marktconform.


Geplaatst door Wim uit Castricum

Nou, Koolmees heeft KLM gesproken. Uitkomst is, ze doen niets onwetmatig, want het zijn uitzendkrachten. Daar zijn de uitzendbureau´s verantwoordelijk voor. Dit klopt, maar het gaat ook over medewerkers met contracten voor bepaalde tijd, die niet verlengd worden, waarbij ik ervan uitga dat deze normaliter, gedurende de maximale looptijd van 3 jaar, wel verlengd worden. Niet dus. En daar heeft de regeling van 90% loonkosten suppletie wel betrekking op.