Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Knallende ruzie om groei van Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1778 
|
 noordhollands dagblad 
Knallende ruzie om groei van Schiphol

SCHIPHOL - Er is een knallende ruzie ontstaan over de groei van de luchthaven Schiphol. KLM en Schiphol staan daarbij lijnrecht tegenover bewoners, gemeenten en de provincies. Een compromis lijkt verder weg dan ooit.

Vierde baan toch vaker nodig

Inzet van de ruzie is het gebruik van vier start- en landingsbanen tegelijkertijd in de zomerse piekuren. Dat mag maximaal zestig keer per dag, omdat anders bewoners van dorpen dichtbij de luchthaven teveel overlast ondervinden. Maar nu het aantal vluchten de komende jaren verder groeit, gaat het knellen in de spits.

De komende jaren is het namelijk technisch niet mogelijk meer starts- en landingen per baan mogelijk te maken. ,,De enige optie is het vaker inzetten van de vierde baan. We zijn bereid dat op te hogen naar tachtig keer per dag, maar dan moet daar wel wat tegenover staan’’, eist Tjeerd Talsma namens drie provincie en 22 gemeenten rond de luchthaven.

Compensatie
De bewonersdelegatie wil als compensatie dat de groeigrens van 510.000 wordt opgerekt van 2020 naar 2030.

,,Na lang onderhandelen hebben we voorgesteld dat op 2025 te stellen, maar de luchtvaartsector weigert daarin mee te gaan. In een marathonzitting zijn we er niet uitgekomen. Hans Alders zou daarna nog een compromis op papier zetten. Daarin stelt hij dat we als bestuurders en bewoners akkoord gaan met tachtig vluchten op de vierde baan en dat de staatssecretaris de knoop moet doorhakken over de vraag of de groeigrens op 2020 blijft of naar 2025 gaat. Maar dat is onacceptabel. Dat is geen deal. Dan stemmen wij helemaal niet in met extra gebruik van de vierde baan en dan zitten Schiphol en KLM al in 2017 met een probleem bij pas 470.000 vluchten. Dan zijn ze verder van huis’’, denkt Talsma.

KLM
De laatste jaren groeide het aantal passagiers wel op Schiphol, maar het aantal vluchten nauwelijks. Toestellen zaten voller en maatschappijen zetten steeds grotere toestellen in. ,,Maar het aantal vluchten stijgt weer en dan moeten we dat niet beperken’’, reageert KLM topman Pieter Elbers.

,,Natuurlijk denken we aan het belang van bewoners, maar dan hebben we het niet alleen over geluid. Heel veel omwonenden hebben werk dankzij de luchthaven. Er ligt een goede luchthaven en dan moeten we die ook benutten.’’

Download het gehele artikel 'Knallende ruzie om groei van Schiphol'
Bekijk bericht op "noordhollands dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door W.F. Perlee

De bewoners aan de Alderstafel hadden een afspraak, dachten een afspraak te hebben, maar op het moment dat afspraken gaan klemmen, blijkt dat er nooit een afspraak is geweest. Je kunt je dus afvragen, waarom maak je eigenlijk afspraken. De conclusie is dat het helemaal geen zin heeft om met Schiphol afspraken te maken. We worden continue belazerd. Hoe onbetrouwbaar kan je zijn?


Geplaatst door Jan Griese

Inderdaad heer Perlee : Geachte heer Elbers, Het belang van de economie, zoals u economie zich voorstelt, moet altijd prevaleren? Kom nou ! Economie is ook WELBEVINDEN, De wal zal het schip echt gaan keren ! Menig Expat woont in deze regio,en ik ken er een aantal, inmiddels lid van St SWAB die dit ook niet niet langer pikken. Ik hoor u overigens nooit over de CO-2 uitstoot . Bij ongewijzigd beleid , zal de CO-2 bijdrage Luchtvaart in 2050 al de winst door besparingen van minder CO-2 uitstotende autos en gebruik van veel meer Zonne panelen volledig neutraliseren . Dus u zult moeten beperken, of u dat nu leuk vindt of niet ! Benieuwd overigens wat dhr Talslma denkt te gaan doen aan het grote probleem Aalsmeerbaan.. Dat kan zo daar niet langer ! Zie rapport gebied OOSTHOEK
Als u die nieuwe opzet van de ORS serieus neemt, dan heren Elbers, vooral en Talsma zullen AFSPRAKEN serieus dienen worden genomen. Of heeft u maling aan al die deskundige vrijwilligers, (en de bevolking) die uren vergaderen, en u deze graag op zij schuift? Nog wat speigeltjes en kraaltjes beschikbaar om de zaak te framen?