Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM ziet winst stijgen, terwijl emissierechten dreigen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 913 
|
 fluxenergie.nl 
tb_vliegrtuig_KLM-Cityhopper-PH-EZA.jpg

Terwijl de KLM nieuwe winst verkondigt, dreigt het flink te moeten gaan betalen voor emissierechten. De milieucommissie van het Europarlement heeft gestemd voor minder uitstootrechten in 2021 en een jaarlijkse afname hierin. Daarnaast moet voor de helft van alle rechten betaald gaan worden.

De stemming betrof de Europese emissiehandelssysteem-regels die voor de luchtvaartsector in de periode 2021-2030 moeten gaan gelden. De regels maken onderscheid tussen vluchten die volledig binnen de EU plaatsvinden, en vluchten van buiten de EU naar een EU-land (of omgekeerd). Wat GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout betreft, was het nog beter geweest als de luchtvaart voortaan voor alle uitstootrechten moet gaan betalen.

‘Oneerlijk concurrentievoordeel’

Milieuorganisaties riepen al eerder om op te treden tegen het gebrek aan belasting op kerosine. Zo betoogde Greenpeace-campagneleider Faiza Oulahsen eerder deze maand in het Financieeel Dagblad dat het concurrentievoordeel dat de luchtvaart momenteel geniet van tafel moet. “Terwijl in Europa gemiddeld 48 cent belasting per liter brandstof wordt betaald voor wegverkeer, wordt er over kerosine nul komma nul belasting geheven. Blijkbaar is kerosine van groter levensbelang dan schoon drinkwater, waar wel 6% btw over wordt geheven. Het is niet zo gek dat naar Londen vliegen goedkoper is dan de trein pakken: de luchtvaart geniet een oneerlijk concurrentievoordeel.”

KLM-topman Pieter Elbers verklaart de winst anders. Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal met 7,5 procent meer passagiers dan dit kwartaal vorig jaar een winst behaald van 367 miljoen euro. Binnen de holding wist de KLM 10 procent meer passagiers te vervoeren, terwijl de ticketprijzen stegen. Elbers wijt dat aan de strategie van investeringen en kostenbesparingen die de KLM een paar jaar geleden heeft ingezet. Door te investeren in een nieuwe vloot, weet hij, zijn er nu meer passagiers. Daarnaast profiteerde KLM van ingevoerde kostenverlagingen, terwijl Air France vastliep op verzet van de Franse vakbonden.

Nieuwe vloot
Afgelopen maandag werd bekend dat KLM’s dochter KLM Cityhopper van de Europese InvesteringsBank (EIB) een aantrekkelijke lening krijgt om de vloot te vernieuwen. Die € 250 miljoen gaat naar nieuwe KLM-toestellen van Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer. De toestellen zullen circa 35% minder kerosine verbruiken dan de huidige, verouderde Fokker-vliegtuigen.

Na de reces zal het volledige Europees Parlement over de plannen van de milieucommissie. Zodra ook de EU-landen hun gezamenlijke positie hebben ingenomen, zullen onderhandelingen over het uiteindelijke wetsvoorstel van start gaan.

Bronnen:

NOS journaal, 28 juli 2017, 8.00
NOS, 28 juli 2017, ‘Winst Air France-KLM neemt flink toe’
Financieeel Dagblad, 24 juli 2017, ‘KLM maakt de concurrentie jaloers met EIB-deal’
Duurzaam Nieuws, 11 juli 2017, ‘Milieucommissie EU: minder emissierechten voor luchtvaart’
Financieeel Dagblad, 17 juli 2017, ‘Schiphol en KLM kunnen beter stoppen met kijven en starten met krimpen’

Bekijk bericht op "fluxenergie.nl"

Reacties op dit bericht