Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM wil treingebruik op korte afstand stimuleren.

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 250 
|
 Luchtvaartnieuws 
ICE_001.JPG

KLM wil reizigers op korte afstanden, zoals tussen Schiphol en Brussel, stimuleren om de trein te pakken. “We bieden passagiers al langere tijd de optie om de trein of het vliegtuig te maken, maar het aantal vluchten kan wat ons betreft omlaag”, zegt KLM-topman Harm Kreulen.

Op dit moment gaan er vijf vluchten en zestien treinen per dag tussen Schiphol en Brussel. Vanuit de linkse partijen in de Tweede Kamer wordt aangestuurd op een verbod op vluchten tussen beide steden, uit milieuoogpunt. “Wat ons betreft gaan veel meer passagiers straks per trein vanuit het buitenland naar Schiphol”, zegt Kreulen. “Er moet dan echter wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan.”

KLM volgt nauwlettend de ontwikkelingen bij Air France, dat samenwerkt met de TGV. “Bij hen kun je in Brussel al inchecken en je koffers afgeven, om vervolgens in Parijs op het vliegtuig naar een verre bestemming te stappen. Op het moment dat de reiziger dan ook op de Thalys tussen Brussel en Schiphol kan, komen we al veel meer in de buurt van een naadloze reisbeleving”, vindt Kreulen.

Andere voorwaarden die KLM stelt zijn: een stop op Schiphol (bijvoorbeeld van de Eurostar) en afstemming op het KLM-netwerk. “Zakenreizigers willen tussen 6.00 en 7.00 uur vertrekken vanaf Schiphol. Dan werkt het niet als de trein pas om 9.00 uur op Schiphol aankomt.”

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

NOODZAKELIJKE "TRANSITIE & MODAL SHIFT" IS IN HANDEN VAN MINISTERIE VOOR BIZA

De bemoeienis van KLM met het FYRA project is nu niet bepaald een aanbeveling om wederom met dit bedrijf in zee te gaan. In feite is nu het Ministerie voor BIZA aan zet!

Inmiddels is er - dankzij o.a. de L.B.B.L. lobby - oog voor de "modal shift" van luchtverkeer naar het spoor / hsl voor bestemmingen tot ca. 500 km. binnen Europa. Dit valt samen met de presentatie van de Nationale Omgevingsvisie, welke in juni met veel tam tam door het ministerie van BiZa wordt gepromoot. Dit ministerie is dus leidend bij deze visie en staat centraal bij de komende besluitvorming in de Tweede Kamer omtrent de neergelegde ambities en in te dienen zienswijzen door belangengroepen.

Intussen is door o.a. de VNG en de Raad voor Leefomgeving en Infra al kritisch gereageerd op het gebrek aan ambitie bij noodzakelijke transities en madal shift. Dit zal ongetwijfeld door zienswijzen worden gevolgd en daarom lijkt het moment aangebroken dat ook door de bewonersplatforms en organisaties tijdig bij de verantwoordelijk minister Ollongren en haar ministerie aan de bel wordt getrokken.

Let wel: bij het sterk verkokerde super ministerie van I&W lijkt vooral oog te zijn voor de l.v. sector en blijft het aspect transitie en modal shift helaas te zeer buiten beeld.