Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM wil ondanks onrust groeien op Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 389 
|
 De Telegraaf 
tb_vliegtuig_KLM_ASIA_PH-BVB.jpg

Het netwerk van KLM is belangrijk voor Nederland. Dat zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) dinsdag bij een werkbezoek aan KLM op Schiphol-Oost. De minister werd door topman Pieter Elbers bijgepraat over het belang van het KLM-netwerk, de werkgelegenheid en duurzame ontwikkelingen bij KLM.
„We blijven in nauw contact met KLM. Niet alleen in verband met de recente ontwikkelingen bij Air France KLM, maar ook op het gebied van duurzaamheid”, zei de minister na afloop van het werkbezoek. Verder wilde ze weinig kwijt, want de situatie rondom Air France KLM is precair. Woensdag komt het bestuur van de luchtvaartcombinatie in Parijs bijeen.

De afgelopen dagen ging het hard met de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie. Vrijdag stapte de baas van Air France KLM op, vanwege een loonconflict bij dochtermaatschappij Air France. Eerder op de dag moest een winstwaarschuwing gegeven worden. Sinds vandaag zitten de vakbonden weer om tafel met de directie.

€25 miljard toegevoegde waarde


In dat kader onderstreepte de minister nogmaals het belang van KLM voor Nederland. Het netwerk van KLM en Schiphol is goed voor zo’n €25 miljard aan toegevoegde waarde aan de economie, zo berekende adviseur McKinsey een paar jaar geleden uit, toen nog werkgever van minister Hoekstra (Financiën). KLM is één van de grootste particuliere werkgevers van Nederland.

Door de gebeurtenissen bij Air France KLM van de afgelopen dagen is op de achtergrond geraakt dat KLM wil dat er tijdelijk verruiming komt op Schiphol voor verdere groei. Van Nieuwenhuizen besloot een paar maanden geleden Schiphol op slot te gooien en de opening van overloopluchthaven Lelystad uit te stellen.

Na 2020 kan Schiphol weer verder groeien als de vliegtuigen schoner en stiller worden, zoals in het regeerakkoord staat vermeld. KLM investeert momenteel al miljarden in nieuwe Boeing Dreamliners, die de viermotorige Boeing 747 moeten vervangen. De vraag is wanneer de luchtvaartmaatschappij daarvoor beloond wordt.

„Ik zie het bezoek van de minister als bevestiging dat ze belang hecht aan de Nederlandse luchtvaart”, zegt Elbers daarover. „Door vlootvernieuwing, gewichtsbesparing en efficiënte vluchtuitvoering streven wij ernaar om in 2020, 20% minder CO2 per passagier uit te stoten.”

Bekijk bericht op "De Telegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Mijn hemel wat kraait die Elbers een onzin uit. Liegen over milieu en duurzaamheid en vervolgens ook nog even groei van Schiphol afdwingen mede omdat meneer zichzelf zo zielig vindt omdat het eigen personeel wel eens staakt..”Door de gebeurtenissen bij Air France KLM van de afgelopen dagen is op de achtergrond geraakt dat KLM wil dat er tijdelijk verruiming komt op Schiphol voor verdere groei...”

Wat een ongelofelijke hopocriet die Elbers en de hele KLM,

Geplaatst door Peter

“KLM investeert momenteel al miljarden in nieuwe Boeing Dreamliners, die de viermotorige Boeing 747 moeten vervangen. De vraag is wanneer de luchtvaartmaatschappij daarvoor beloond wordt.”

Hoe verzint de man het!

Geplaatst door anoniem1

Klm wordt na 2020 beloond,dat is helemaal geen vraag. Wordt allemaal virtuele geluidswinst waardoor men meer mag groeien. Het is dat men nu niet eens kan groeien vanwege de veiligheid en over belasting lvnl,anders was de limiet dit jaar al opgehoogd.

Geplaatst door Wouter

KLM heeft de F70's ingeruild voor Embraers die minimaal zoveel herrie maken. De 737's komen golf na golf over Gouda heen. 'Wij' hebben geen zak aan die 'investering' die KLM beloond wil zien. En inderdaad: KLM gaat winnen.

Geplaatst door Bob

„Door vlootvernieuwing, gewichtsbesparing en efficiënte vluchtuitvoering streven wij ernaar om in 2020, 20% minder CO2 per passagier uit te stoten.”

Door de stijging in aantal passagiers wordt deze besparing weer snel tenietgedaan!