KLM wil geen vluchten schrappen voor geluidsoverlast, maar vooral stiller vliegen
Nieuwe vliegtuigen, die stiller, schoner en zuiniger zijn dan de huidige toestellen, blijven volgens KLM de beste manier om de geluidsoverlast op Schiphol te verminderen. De vernieuwing van de vloot duurt echter nog zo lang dat de luchtvaartmaatschappij in november 2024 niet zal voldoen aan de geluidsdoelen van het kabinet.
Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) wil dat over anderhalf jaar 20 procent minder mensen en huishoudens rond Schiphol dan nu last hebben van ernstige geluidsoverlast. Ook moet het aantal ‘slaapgestoorden’ 15 procent dalen. Hij wil daarom onder meer het aantal vluchten op de luchthaven beperken tot maximaal 440.000 per jaar.
De datum van november 2024 haalt KLM niet met zijn eigen plannen tegen geluidsoverlast. Dat blijkt uit de zienswijze die het bedrijf donderdag heeft verstuurd aan de minister. KLM maakte een alternatief voor de krimpplannen die het kabinet in juni vorig jaar heeft gepresenteerd.
Geld verdienen
Nu lijkt niets anders over te blijven dan het verlagen van het aantal toegestane vluchten op Schiphol – waar KLM en andere maatschappijen sterk tegen zijn. Donderdag was de deadline voor het indienen van zienswijzen.
KLM ziet niets in het beperken van de vliegcapaciteit. Die schaadt de mogelijkheden om geld te verdienen, te investeren en bij te blijven met de concurrentie, aldus de maatschappij. KLM vraagt Harbers om meer tijd. Vanaf 2028 zou vlootvernieuwing – samen met operationele maatregelen als nauwkeuriger vliegen, sneller stijgen en later landen – wel de gestelde geluidsdoelen halen. Daartoe stelt KLM ook een luchtvaartbrede toeslag voor van enkele euro’s per ticket om een fonds te vullen om huizen te isoleren. Het bedrijf heeft zijn ideeën afgestemd met andere luchtvaartmaatschappijen die Schiphol als thuisbasis hebben.
Het ministerie volgt een verplichte Europese procedure. Die wordt de ‘balanced approach’ genoemd. Een lidstaat mag alleen de capaciteit van een luchthaven om geluidsredenen beperken als alle belanghebbenden voldoende zijn gehoord.
Negatieve effecten
Een jaar geleden maakte minister Harbers bekend dat hij vanaf eind 2024 Schiphol wil beperken tot op 440.000 vluchten per jaar. Nu gaan Schiphol en KLM uit van 500.000. Harbers schreef de Tweede Kamer dat het kabinet „de negatieve effecten van Schiphol op mens, milieu en natuur wil verminderen, en tegelijk de economische functie van de luchthaven [wil] behouden”.
Het kabinet zoekt een „nieuwe balans” tussen enerzijds de kwaliteit van de verbindingen van Nederland met de rest van de wereld – waarin Schiphol een voorname rol speelt – en anderzijds de gevolgen van de luchthaven voor natuur, volksgezondheid en milieu.
„Er is ondanks inzet van stillere vliegtuigen, sprake van nog steeds toenemende beleving van ernstige geluidsoverlast”, aldus de minister. Hij verwees daarbij naar onderzoeken van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, het RIVM en GGD GHOR. Die organisaties constateerden negatieve gezondheidseffecten als gevolg van geluidshinder en slaapverstoring door (vliegtuig)lawaai. KLM stelt in zijn zienswijze juist dat het vliegtuiggeluid de afgelopen jaren stabiel is gebleven.
Volgens het ministerie is een reductie van het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) de beste manier om het geluid terug te brengen. Verder moeten vliegtuigen die in Amsterdam aankomen en vertrekken zoveel mogelijk gebruikmaken van de banen die de minste overlast veroorzaken. Dat zijn de voorkeursbanen Kaagbaan en Polderbaan.
Ernstige bedreiging
Luchtvaartmaatschappijen als KLM zien de reductie als een ernstige bedreiging van hun verdienmogelijkheden. Zij spanden daarom een kort geding aan. In het voorjaar gaf de rechtbank in Haarlem de maatschappijen in zoverre gelijk dat het ministerie voor alle stappen in de krimpplannen een Europese ‘balanced approach’-procedure moet volgen. Het ministerie wilde een eerste reductie – naar 460.000 vluchten – al op een snellere manier regelen. Op 21 juni dient het hoger beroep van de staat.
Nu gaat het ministerie alle zienswijzen op de krimpplannen lezen en de balans opmaken. Ergens in de zomer gaat dan een pakket maatregelen tegen geluidshinder naar de Europese Commissie. Die moet kijken of alle regels op de juiste wijze zijn gevolgd. Is dat het geval, dan zou Schiphol vanaf november 2024 maximaal 440.000 vluchten mogen verwerken. Dat moet nog worden vastgelegd in een luchthavenverkeersbesluit (LVB). Daarvoor heeft het vliegveld ook nog een natuurvergunning nodig. Die ontbreekt al jaren, mede door de stikstofcrisis. Bekijk bericht op "NRC"
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
‘Er is ondanks inzet van stillere vliegtuigen, sprake van nog steeds toenemende beleving van ernstige geluidsoverlast”, aldus de minister.’ Het is niet de beleving maar het feit dat een steeds groter gebied boven de 45 dB(A) Lden is komen te vallen, aldus ir. B. van Marlen!
Maar de luchtvaart gaat ‘samen met operationele maatregelen als nauwkeuriger vliegen, sneller stijgen en later landen – wel de gestelde geluidsdoelen halen.’ Dit houdt in concentratie van de herrie over pechvogels, vooral om te beginnen over de regio’s Kennemerland en Leiden-Oegstgeest.
Maar niet getreurd: ‘Daartoe stelt KLM ook een luchtvaartbrede toeslag voor van enkele euro’s per ticket om een fonds te vullen om huizen te isoleren.’ Dit had al 20 jaar geleden al moeten gebeuren. Onderwonenden van de herriegoten mogen zich voortaan verschansen in hun woning, maar zodra ramen en/of deuren opengaan verga je van de herrie, de hele godganselijke dag en een groot deel van de nacht. Dit is de ‘nieuwe balans’ die de overheid met ons voorheeft! Je leest er helemaal niets over in de media en niemand van de sector of de overheid noemt dit specifiek. Het wordt slinks en geniepig over ons heen doorgedrukt.
‘KLM stelt in zijn zienswijze juist dat het vliegtuiggeluid de afgelopen jaren stabiel is gebleven.’ Maar vergeet erbij te vermelden dat met de Polderbaan vanaf 2003 een hele regio extra met herrie werd belast, en dat dit nog gaat toenemen ook. Zo kennen we KLM weer als voorheen: een arrogante regentenclub, die leugens niet schuwt. Natuurlijk gaat men ook niet erbij zeggen dat tijdens corona eindelijk eens betrekkelijke rust werd bereikt, en dat de herrie voor deze regio (en onder de Kaagbaan) nu al weer het niveau van 2019 evenaart.
‘Verder moeten vliegtuigen die in Amsterdam aankomen en vertrekken zoveel mogelijk gebruikmaken van de banen die de minste overlast veroorzaken. Dat zijn de voorkeursbanen Kaagbaan en Polderbaan.’ De ‘minste hinder’ is alleen als je kijkt naar Lden (of Lnight), maar niet als je kijkt naar het aantal uren per etmaal met toch nog behoorlijk veel lawaai.
I&W gaat weer alle zienswijzen ‘bekijken’ en vervolgens alleen rekening houden met die van de belanghebbers en aandeelhouders en de Staat gaat het kort geding gewoon weer winnen. Harbers weet dit al lang volgens mij maar doet alsof hij met de leefomgeving begaan is.
We werden in 2000 al gepiepeld door de PvdA (Netelenbos en Kok) met die Polderbaan, en dit proces gaat nu een nieuwe fase van belazeren in, met onderwonenden van vaste routes als nieuwe ‘Groningers’.