Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM waagt ultieme poging voor cao

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1317 
|
 rtlnieuws.nl 
tb_vliegtuig_071013_Cityhopper.jpg


KLM wil deze week opnieuw om tafel met de vakbonden, in een ultieme poging tot een cao te komen. Lukt dat niet, dan dreigt deze zomer uitval van KLM-vluchten. Maar uit een interne personeelsbrief van KLM blijkt dat de onderhandelingen uiterst stroef verlopen.

Al sinds eind vorig jaar is KLM in gesprek met de vakbonden over een nieuwe cao. De gesprekken verlopen moeizaam, omdat KLM 700 miljoen euro wil bezuinigingen en die besparing grotendeels bij het personeel vandaan moet komen. Nadat ook vorige week intensief is onderhandeld, ligt er nog steeds geen akkoord met de drie onderdelen van KLM: grond-, cabine- en cockpitpersoneel.

De nood is het hoogst bij het cabinepersoneel, de stewards en stewardessen van KLM. Om kosten te besparen wil KLM dat het cabinepersoneel vrije dagen inlevert. Nu daar nog geen akkoord over is, dreigt KLM in de problemen te komen met de zomerdienstregeling. De vrees is dat er een tekort aan cabinepersoneel ontstaat, als in de zomermaanden extra vluchten moeten worden uitgevoerd naar vakantiebestemmingen als de Verenigde Staten en het Caribisch gebied. In een interne brief aan het KLM-personeel zegt de luchtvaartmaatschappij ‘een ultiem beroep te hebben gedaan op de cabinebonden om KLM tijdelijk te helpen om het annuleren van vluchten te voorkomen’. Maar een akkoord is er nog altijd niet. KLM noemt het ‘zorgwekkend dat alle bonden een structurele loonsverhoging blijven eisen’.

De looneis is ook een probleem bij het grondpersoneel. Vier van de vijf grondbonden zijn KLM dicht genaderd over een akkoord over het inleveren van vrije dagen en het hanteren van de nullijn. Maar de grootste bond, FNV, wil per se een loonsverhoging. FNV gaat zich deze week beraden op zijn positie en heeft al gedreigd met acties, mocht buiten FNV om een cao met nullijn worden afgesloten. Ook deze situatie noemt KLM in het interne memo ‘zorgwekkend’.

Tot slot is er het cockpitpersoneel, oftewel de piloten. Deze cao-onderhandelingen begonnen veelbelovend. De piloten boden aan loon in te leveren, in ruil voor aandelen in meer inspraak in het bedrijf. KLM liet weten daar voor open te staan. Maar nu noemt KLM de pilotenvakbond ‘zeer uitgesproken over de complexe tegenprestatie die KLM moet leveren’. Ook hier is het volgens KLM ‘zorgwekkend’ dat er nauwelijks vooruitgang wordt geboekt.

RTL Z

Ook interessant. Heibel binnen de OR van KLM. Lees hier meer....

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Catricum

En hoe staat dit allemaal in relatie tot de recente uitspraak van de stas Mansveld te weten: "De geplaagde luchtvaartmaatschappij KLM heeft vrijdag voor de tweede keer deze week steun uit politieke hoek gekregen. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wil samen met haar Europese collega's strenger optreden tegen oneerlijke concurrentie uit het Midden-Oosten"
Airfrance-KLM zou eerst maar eens intern orde op zaken moeten stellen qua kostenstructuur dan gaan zaken m.b.t. de concurrentie een stuk gemakkelijker, maar ja ..... en daar wringt de schoen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Gelijk speelveld lijkt te ontbreken?

Onlangs schetste bureau SEO (UvA Schiphol Group contracted) dat AIRFRANCE (klm) maar liefst 70% van de HUB functie mag invullen. Ook bleken de HUBS bij Heathrow en Frankfurt vele tientallen procenten (+ 114% en + 55%) meer te berekenen voor de uitgegeven slots. Niet alleen ontstond zo blijkbaar een run op Schiphol door prijsvechters en concurrenten uit het MO, ook vloeien de revenuen van de maximale exploitatie van het luchtruim (ten koste van de leefomgeving!) niet naar het Rijk als aandeelhouder, maar blijven opbrengsten binnen de luchtvaartsector hangen en prevaleert kwantiteit steeds boven kwaliteit.

De getroffen regio's zouden een terdege onderzoek naar de rol van de Schiphol Group bij dit wanbeleid dienen te eisen, maar blijven slechts steken in meewarig verwijzen naar Hans Alders en de ORS, die NB! ook nog eens de ruimtelijke ordening tot het takenpakket mag rekenen.

Hoe kan dat toch, zo lijt de prangende vraag.............................