Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM voert vluchten vanaf Los Angeles uit met biobrandstof

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1077 
|
 fluxenergie.nl 
tb_vliegtuig_KLM-PH-BGE.jpg

KLM heeft een driejarig contract afgesloten voor de levering van duurzame biobrandstof in Los Angeles. Dit betekent dat KLM voor al haar vluchten vanaf deze luchthaven voor een periode van drie jaar duurzame biobrandstof zal inkopen.

Uit een persbericht van de KLM
‘(…) De biobrandstof wordt geproduceerd door de lokale biobrandstofraffinaderij AltAir en geleverd door SkyNRG. Los Angeles is de tweede luchthaven ter wereld die biobrandstof in het reguliere tankproces opneemt. De luchthaven van Oslo had in maart dit jaar de primeur. KLM deed ook mee aan dat initiatief.

Corporate BioFuel Programma
Het KLM Corporate BioFuel programma stelt bedrijven in staat om een deel van hun vliegreizen te laten uitvoeren met duurzame biobrandstof. Deelnemers betalen een toeslag die het verschil in prijs tussen duurzame biobrandstof en traditionele kerosine overbrugt. De toeslag gebruikt KLM volledig voor de aankoop van deze duurzame biobrandstof, dat zo’n twee keer duurder is dan kerosine. Partners van het KLM Corporate BioFuel Programma zijn: ABN AMRO, Accenture, CBRE Global Investors, FMO, FrieslandCampina, Gemeente Amsterdam, Heineken, Loyens & Loeff, PGGM, Perfetti Van Melle en de Schiphol Groep. Met hun bijdrage tonen ze hun leiderschap en dragen actief bij aan het duurzamer maken van de luchtvaart.

Bijmenging met biobrandstof
De biobrandstof wordt direct in de opslagtanks van de luchthaven gepompt, die ook de conventionele kerosine voorraad van de luchthaven bevat. Zo wordt het geleverd aan alle toestellen die tanken op Los Angeles. De bijmenging met biobrandstof vermindert CO2-uitstoot voor alle vluchten vanaf de luchthaven in Los Angeles.

Vermindering CO2-uitstoot
KLM koopt samen met de partners van het KLM Corporate BioFuel programma deze duurzame biobrandstof in en mag daarom vermindering van CO2-uitstoot toerekenen aan al haar vluchten vanaf Los Angeles. Het vliegen met biobrandstof draagt bij aan de ambitie van KLM in 2020 de CO2-uitstoot per passagier met 20% te verminderen, ten opzichte van 2011.

Continue productie voor vliegtuigen
SkyNRG levert de duurzame biobrandstof, waarvan de grondstof afgewerkt frituurvet is, en AltAir in Los Angeles produceert het. AltAir is de eerste en enige raffinaderij ter wereld die een continue productie van biobrandstof heeft voor vliegtuigen en is daarmee de eerste raffinaderij die op commerciële basis duurzame biobrandstof aan de luchtvaart levert. (…)
In 2011 heeft KLM de eerste commerciële vlucht met biobrandstof ter wereld uitgevoerd, naar Parijs. Sinds dat moment zijn er diverse vluchten met duurzame biobrandstof uitgevoerd met verschillende type toestellen. (…)’

Toekomstperspectief

Uit een artikel van NRC
‘(…) Mede dankzij het gebruik van biobrandstof werd Air France-KLM deze donderdag opnieuw uitgeroepen tot meest duurzame luchtvaartmaatschappij in de duurzaamheidsindex van Dow Jones (DJSI). Brandstof op basis van biomassa, internationaal bekend als biofuel, geldt als het meest kansrijke instrument van de luchtvaartindustrie om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De sector verwacht een verdubbeling in omvang in de komende twintig jaar, en moet de klimaatschade door die groei zien te beperken. Naast andere maatregelen (zuiniger en slimmer vliegtuigen, betalen voor CO2-emissies) is de hoop gevestigd op hernieuwbare brandstof uit organische materialen (niet-eetbare gewassen, bosafval, dierlijke vetten). Nu wordt biobrandstof gemengd met het aardoliedestillaat kerosine, in de toekomst moeten vliegtuigen er volledig op gaan vliegen. (…)
Prijsverschil is volgens Maarten van Dijk, directeur van SkyNRG, de belangrijkste verklaring voor de marginale rol die biobrandstof nu nog speelt in de luchtvaart. „Biofuel is nu nog twee keer zo duur als kerosine. Dat prijsverschil moet verder omlaag. Alleen dan kan biofuel echt gaan concurreren met kerosine.” Brandstof vormt dertig à veertig procent van de totale kosten van luchtvaartmaatschappijen. De lage olieprijs maakt de overstap nog minder aantrekkelijk. (…)’

Bekijk bericht op "fluxenergie.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Uit een sprookje, er was eens....
Uit bovenstaand artikel: "bijmenging met biobrandstof vermindert CO2-uitstoot" en even verder
" Het vliegen met biobrandstof draagt bij aan de ambitie van KLM in 2020 de CO2-uitstoot per passagier met 20% te verminderen, ten opzichte van 2011".
Als PR wordt het er ingegoten, dat het om vluchten zou gaan op biobrandstof. Als je dit maar vaak genoeg blijft roepen, ga je het nog geloven ook. We hebben het echter nog steeds over bijmenging (hoeveel? 2% of zo) met biobrandstof en het CO2 ijkpunt is niet het jaar 2011, maar 1990. De formulering "draagt bij aan de ambitie..." roept de vraag op hoe ze de rest gaan realiseren. Nog los van de kostprijs van biobrandstof, meer biobrandstof produceren gaat ten koste van de voedselproductie. Nee we gaan het realiseren met een verdubbeling in 2020 met een verdubbeling van het aantal vliegtuigen.

Geplaatst door Wim

Nog even over nagedacht. Wellicht wordt het CO2 probleem door het gebruik van 100% biobrandstof wel opgelost. Een forse reductie van de vervuiling tegen een hoge prijs voor de bio. Gaan de ticket prijzen fors omhoog, met als gevolg een forse krimp in het vliegen. Maar ja, dan is er altijd wel een regering, die met gemeenschapsgeld, het gebruik van biobrandstof gaat stimuleren.
Slecht reëel horror scenario.

Geplaatst door Gerard

Biobrandstof is zeer schadelijk voor de voedselproductie en biodiversiteit op onze kleine planeet. Daar weegt op termijn geen CO2 broeikasgas tegenop. Je hongert jezelf immers uit. Er zijn al voorbeelden. Wat er op de Paaseilanden gebeurde gebeurt nu op onze planeet Aarde. En daarvan hebben we er maar EEN. Wij mensen zijn knettergek dat we de toekomst van het leven op onze planeet aan het vernietigen zijn. Ja, ook met biobrandstof

Geplaatst door Jaap

Bij biobrandstof kun je heel wat kanttekeningen plaatsen. Ten eerste reduceert deze brandstof alleen de CO2-uitstoot; niet de andere broeikasgassen (NOx en waterdamp), waarvan het IPCC zegt dat die minstens net zo schadelijk zijn als CO2 alleen. De reductie van broeikasgassen is dus geen 20%, maar hoogstens 10%.
Naar ik heb vernomen, is de energiedichtheid van biobrandstof lager dan die van kerosine, dus moet er meer biobrandstof worden meegenomen dan kerosine, waardoor het toestel zwaarder wordt en er dus meer brandstof nodig is.
Of er op 100% biobrandstof kan worden gevlogen, is nu nog de vraag; biobrandstof schijnt bij heel lage temperaturen stroperig te worden.
En dan nog de schadelijke neveneffecten van de productie van biofuel. Maar mogelijk dat biofuel uit algen minder bezwaren heeft.
In ieder geval zijn de grote letters op het toestel "Flying on biofuel" zwaar overdreven, zolang er nog voor meer dan de helft op gewone kerosine wordt gevlogen.

Geplaatst door anoniem

ja gerard,dat is waar.

Je kan nu al zien hoe de wereld er over 100 jaar uit ziet.
Gigantische woestijen,enorme vervuiling in azie en afrika,een op hol geslagen klimaat met veel extreem weer, wat dan waarschijnlijk niet meer extreem is. Een bevolking van 16 miljard. Kan nog wel even doorgaan.


Geplaatst door Jaap

@Anoniem. Vergeet de enorme stroom klimaatvluchtelingen niet. Daar valt de huidige stroom vluchtelingen in het niets bij.

Geplaatst door Jan Griese

Dit biofull sprookje wordt gepromoot,.... om de echte maatregelen die wel helpen niet te hoeven nemen ... Bepaald GEEN reclame voor ABN AMRO..... ! "Leiderschap tonen.. om de luchtvaart duurzamer te maken " ha ha @JAAP: Ik vermoed zelfs dat jouw 10 % biofull nog optimistisch is ...
Dus: : Vliegtax grootschalig invoeren, Vliegen veel, veel veel hoger beprijzen dus