Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM verwijdert belastend virus-artikel van eigen site

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1912 
|
 schipholwatch.nl - 11-06-2020 
passagiers.jpg
Overvol vliegtuig

Het RIVM komt nog deze week met een advies over de anderhalve-meter-regel in vliegtuigen. Als die regel ook in vliegtuigen gaat gelden, is het vliegen niet rendabel te krijgen, zo laten verschillende vliegbedrijven weten. KLM haalde vandaag preventief een artikel van de eigen site dat een licht werpt op het gevaar van virale besmetting in vliegtuigen.

Griep wordt, net als corona, veroorzaakt door een virus en uit het artikel blijkt duidelijk dat de risico’s op besmetting niet misselijk zijn.

Dat komt de firma in dit stadium natuurlijk niet zo goed uit. Nadat één van onze volgers het artikel ontdekte en wereldkundig maakte via Twitter, was KLM er dan ook als de kippen bij om het artikel offline te halen.

Ongeacht of deze stap publicitair gezien verstandig is, vinden wij het ook getuigen van een verwerpelijke mentaliteit.

Passage uit het oorspronkelijke artikel van KLM. Opmerking redactie vlieghinder.nl Deze passage is te lezen via onderstaande link naar het originele artikel.

Klant wordt informatie onthouden
Als de gevaren van besmetting in een vliegtuig reëel zijn, geeft het geen pas om deze informatie te onthouden aan de reiziger, nota bene de klant die het salaris van de KLM-ers in de toekomst – zeg maar in het post-NOW-tijdperk – weer moet gaan betalen.

Het nu verwijderde bericht op de website van KLM is geschreven door Didi Aaftink. Zie hier. Zij is sinds 2006 bedrijfsarts bij het bedrijf en sinds 2010 zelfs verantwoordelijk voor alle internationale medische zorg voor bemanningen en buitenlandse medewerkers van de onderneming.

Ze schreef onder meer artikelen over vliegen tijdens de zwangerschap, de invloed van vliegen op de smaakpapillen en gaf medische adviezen over het reizen met kinderen.

“Een eventuele bijdrage aan de griep kan wel te vinden zijn in het dicht op elkaar zitten. Dit is niet anders dan het risico dat je loopt in het openbaar vervoer op de grond of andere openbare plekken”, aldus Aaftink in het bewuste artikel. En ook: “Het resultaat is dat we veel ontvankelijker zijn voor bacteriën en virussen.”

Kwaad bloed
De publiciteitsafdeling van KLM zet kwaad bloed met deze struisvogel-‘move’. Zo stelt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) op Twitter (hier): “Jammer dat KLM deze blog uit 2018 offline heeft gehaald. Maar gelukkig krijgen we snel een advies van het OMT over corona in vliegtuigen”.

NRC-redacteur Mark Duursma vroeg het een paar uur geleden na bij het bedrijf (hier) en kreeg te horen dat het artikel offline is gehaald omdat het toe was aan actualisatie. “De context is nu anders en het artikel zou tot verwarring kunnen leiden.”

Journalist Harald Doornbos, met bijna 100.000 volgers op Twitter, zegt na lezing (hier) van het nu zo onhandige stuk: “Je snapt meteen waarom het artikel offline staat.”

Lees hier het artikel via de Wayback Machine, een opslagplaats voor oude internet-pagina’s

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 11-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Loyalty, fairness, transparency, honesty, and integrity. These five words are at the heart of KLM's code of conduct, zie https://klmtakescare.com/en/content/business-integrity

Het bewust verwijderen van deze voor reizigers belangrijke informatie (gezondheid, veiligheid) omdat het even niet uit komt (economisch belang) is strijdig met de eigen gedragscode. Dit is zeer schadelijk voor het bedrijf (reputatie, vertrouwen) en ondermeint de "license to operate". Dit gedrag kan en mag niet zonder gevolgen blijven. De heer Elbers zal verantwoording moeten afleggen.

Voor de liefhebbers, de code of conduct: https://www.klmtakescare.com/sites/default/files/52222_Update_brochure_KLM_gedragscode_ENG_V07.pdf

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het kabinet wil de luchtvaartsector net zo behandelen als andere sectoren. Maak dus een einde aan die hardnekkige voorkeursbehandeling, al was het maar om te voorkomen dat het kabinet hetzelfde kan worden verweten als de KLM: met mooie woorden een werkelijkheid verbergen die soms het tegengestelde daarvan is. Zeker nu bijna iedereen weet hoe die werkelijkheid er uitziet. De aap heeft geen mooie jongen, maar het is wel onze aap (vrij naar Cohen).

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Einstein heeft ooit eens beweerd dat er maar twee dingen oneindig zijn: het heelal en de domheid van sommige mensen.
En bij de laatste categorie behoren zeker de 'top'-mensen in de luchtvaartsector.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Maar gelukkig krijgen we snel een advies van het OMT over corona in vliegtuigen

Van distel gaat straks gewoon zeggen dat vliegen wel kan,misschien met mondkapje maar zonder 1,5 meter. Hij heeft al vaker aangegeven dat er bij de adviezen van het rivm niet alleen medische overwegingen een rol spelen en er zijn inderdaad ook andere belangen die heel erg belangrijk zijn.
Toch zou het rivm zich beter kunnen richten op objectieve en eerlijke medische adviezen,dan behoud het zijn geloofwaardigheid (waarvan het al veel is verloren) en die geloofwaardigheid kan in de toekomst nog wel eens belangrijk zijn.
De afweging tussen de medische en andere belangen is een taak voor de politiek en als die besluit dat de economische belangen zwaarder wegen dan is dat begrijpelijk maar daar moet de politiek dan ook de verantwoordelijkheid voor nemen ipv het rivm te bewegen een ander advies te geven dan dat het eigenlijk wil.

Er is risico in vliegtuigen,hoe groot precies in verhouding tot bijvoorbeeld het openbaar vervoer dat is moeilijk te zeggen.
Het is natuurlijk niet voor niets dat een sector met zo,n machtige lobby wereldwijd volledig tot stilstand is gekomen. Dat zou men nooit gedaan hebben als die risicos op bijdrage aan verspreiding er niet waren. Men heeft lang gewacht maar het moest uiteindelijk toch dicht.
De reizigers die komen toch niet terug bij volledig openstellen van vliegen,misschien 25% max en dat is niet echt genoeg.

Rendabel is het vliegen ook niet,vliegen nog nooit zo goedkoop laatst in het nieuws. Goed moment om te vliegen nu,je vliegt voor 25% van de kostprijs of minder en de overheid betaald de rest. Je zou gek zijn als je het niet doet maar heel veel mensen die vertrouwen het voor geen meter. Nog afgezien van het vliegen zelf is er ook de kans op een nieuwe uitbraak tijdens je vakantie met alle ongemak van dien.

Maar goed,straks rivm met advies dat vliegen kan. Maakt allemaal ook niet veel uit want heel veel veranderd dat advies niet aan de situatie van de luchtvaart maatschappijen. De goodwill van de sector is volledig weg,dat zie je aan alle reacties op nieuwsberichten over de sector op bijvoorbeeld nu.nl. Erger kan het niet meer worden dus dat is in elk geval positief. Op gegeven moment is het zo laag dat het alleen nog maar omhoog kan gaan.