Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM- topvrouw Rintel denkt dat krimp Schiphol nog voorkomen kan worden

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 730 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 30-09-2022 
HvS-Klimaatmars-2019-03-11-10-23-16.jpg

Het kabinetsvoornemen om Schiphol per eind 2023 te laten krimpen van maximaal 500.000 naar 440.000 vluchten per jaar is nog geen vaststaand feit, aldus KLM-topvrouw Marjan Rintel. Zij spant zich in om dat te voorkomen, mede door de regering te wijzen op de negatieve gevolgen voor KLM én omwonenden. Dat zegt ze in een interne webcast.

“De krimp is nog maar een plan. Het moet nog van plan naar wetgeving naar uitvoering, en daar zijn we nog lang niet. Wat mij betreft komen we daar ook niet”, aldus Rintel. “Ik zit nog op het pad dat we gaan kijken hoe we eruit komen, in plaats van aan te nemen dat dit gaat gebeuren, want dat zou zeer slecht zijn voor KLM. Dat heb ik ook uitgelegd aan minister Harbers en de anderen [in Den Haag].”

Met de krimp van Schiphol wil het kabinet de leefomstandigheden voor omwonenden van Schiphol verbeteren, maar volgens Rintel gaat die maatregel juist contraproductief werken. “Het middel is erger dan de kwaal.” Ze vervolgt: “Als die 440-regel wordt ingevoerd, dan hebben we het geld niet meer om nieuwe vliegtuigen te kopen en bereiken we nooit meer wat we willen bereiken.”

Vlootvernieuwing helpt de omwonenden veel meer, aldus Rintel. Ze wijst op de vervanging van de Boeing 737-vloot door Airbus A320neo’s. “Wat we weten is dat we met die hele nieuwe vloot, die we krijgen tot 2030, de geluidsproductie met 50 procent verlagen en de CO2-uitstoot met 25 procent. Daar bereiken we veel meer mee dan met het invoeren van ‘440’.”

Eerder gaf vertrekkend Schiphol-topman Dick Benschop ook al aan dat de krimp van de luchthaven nog geen uitgemaakte zaak is. Kort voor de aankondiging van zijn vertrek, zei hij in een groot interview met Luchtvaartnieuws Magazine dat er juridisch nog veel haken en ogen aan kleven. Zo moet het kabinet onder andere nog Brussel overtuigen van de noodzaak.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 30-09-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Alweer de drogreden dat door groei minder hinder wordt veroorzaakt. Dit is nooit het geval geweest. U ziet de gezichten veranderen, de vuile spelletjes niet. Nu dus mevr. Rintel, die glashard beweert, dat krimp negatieve gevolgen heeft voor de omwonenden, je moet het maar durven!

Argument: ‘Vlootvernieuwing helpt de omwonenden veel meer’. Dat dit gewoon larie is heb ik u al laten zien door de piekwaarden van geluid op nm27 over 15 jaar uit te zetten. Resultaat: slechts 1% minder in gemiddelde, met een enorme toename in deze iets minder lawaaiige toestellen, allemaal passend in de te ruime geluidsruimte, zodat we continu in het vliegtuiggejank zitten.

De vliegtuiglobby is dus weer hard aan het werk om de toegezegde krimp ongedaan te maken, zoals ik u al had voorspeld in mijn cursus (zie: Truc 40 op https://liegenenbedriegen.webnode.be, waarbij Rintel ook nog even weglaat dat die nieuwe Airbussen gewoon groter gaan worden en dat de eventuele afname in geluid hierdoor al tegen zal gaan vallen. U wordt dus gewoon weer besodemieterd, zowel door Rintel, als door Harbers.

Wat ze eigenlijk had moeten zeggen is, dat Schiphol en KLM nu eindelijk wat aan de herrie (en de klimaatverwoesting) gaan doen door het aantal vluchten sterk te beperken EN te zorgen voor minder lawaaiige toestellen, dus BEIDE tegelijk, en dat dit betaald gaat worden uit een significante verhoging van de ticketprijzen.

Daarnaast moeten we ons afvragen of schoft Poetin er sowieso niet voor gaat zorgen, dat al die luxe reisjes gewoon voorgoed voorbij is! We worden inderdaad met zijn allen armer (met 17% inflatie!!!).

En zelfs, als de hele rotoorlog niet was begonnen, hadden we de rekening door nog snellere opwarming toch gekregen.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Oh ja, dat was ik nog even vergeten. Mevr. Rintel had ook kunnen zeggen: we gaan er nu eindelijk voor zorgen, dat we naast krimp, door de werkelijke kostprijs van vliegen te gaan berekenen, we de schrijnende gevallen van omwonenden, die in een totaal ongezonde leefomgeving moeten verblijven, gaan aanpakken, hetzij door woningisolatie, hetzij door de koop van en verhuizing naar een alternatieve woning volledig te verzorgen, want ik vind dat een dergelijke geluidbelasting in de huidige tijd niet meer te verkopen is.

Daarnaast gaan de ervoor zorgen dat de 48 dB(A) Lden contour als eerste stap wordt vervangen door 45 dB(A) Lden en dat de 58 dB(A) Lden contour wordt vervangen door 55 dB(A) Lden, en dat de 40 dB(A) Lnight contour wordt vervangen door 35 dB(A) Lnight.

Dan zou ze laten zien dat ze empathie heeft t.a.v. de situatie van omwonenden. Maar zoals te verwachten: niets van dit alles. Het Schiphol Schoelje gaat op de oude voet verder.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

"dan bereiken we nooit meer wat we willen bereiken" aldus Marjan Rintel. En daar zit nu net het probleem. Want wat KLM wil bereiken - maximale winstgevendheid - is in het geheel niet in het belang van de Nederlanders. Niet van de Nederlanders die overlast ervaren, maar ook niet in het belang van de Nederlandse reizigers, waarvan een grote meerderheid reist voor vakantie en/of familiebezoek. Want juist die reizigers zijn helemaal niet welkom bij KLM dat groot inzet op transfer passagiers, en die overstappers prioriteit geeft omdat dit het business belang van KLM het meeste dient. Dat laatste is het afgelopen jaar ook pijnlijk duidelijk geworden; passagiers reizend vanaf Schiphol naar Europese bestemmingen waren als eerste de klos bij personeelstekort. KLM, een Frans bedrijf, wat een commodity aanbiedt met een grote impact op het klimaat - inclusief kwaliteit van de leefomgeving van velen - en in het beste geval een marginale winstgevendheid, is er voor AF/KLM en z'n aandeelhouders, en niet voor Nederland. Hopelijk begint dit nu eindelijk ook bij onze regering en Mark Harbers door te dringen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

POLITIEK IS INGEKAPSELD DOOR SCHIPHOL EN VOLLEDIG VLEUGELLAM !

Aan bovenstaande reacties valt nog toe te voegen dat nationale, regionale en lokale politiek en bestuur al jarenlang op slimme wijze zijn ingekapseld. Besluitvorming werd vervangen door een vage adviesfunctie neergelegd bij een "bestuurlijke regie Schiphol (BRS)" van maar liefts 4 Provincies en 33 gemeenten rond de luchthaven.

BRS ontbeert een onafhankelijke voorzitter

De PvdA gedeputeerde van NH is tevens voorzitter van deze BRS en laat door een bij de Provincie NH opgericht "team luchtvaart" het boven omschreven "groene groeimodel met hinderbeperking" via congressen en overleg permanent doorsijpelen. Parallel aan een jarenlang aan het CROS en een Omgevingsraad Schiphol ORS opgedrongen werkwijze.

ORS klapte uit elkaar, BRS gaat onverdroten verder

Het verschil tussen ORS en BRS is inmiddels het feit dat de bewonersdelegatie terugtrad en deze club werd ontbonden tegenover het feit dat de ORS nog springlevend wordt gehouden.

Gevaarlijk is daarbij dat Groot Amsterdam ook nog eens 33 gemeenten bundelde in een Metropoolregio Nieuwe Stijl (MRA 2.0) met bestuursbureau op de Zuid As. Daar delen de burgemeester van Amsterdam (NB: = groot aandeelhouder Schiphol Group met ca. 30%!) en de CvdK 's van NH en Flevoland de lakens uit, nadat al die gemeenten intussen macht en middelen overdroegen aan deze weer aan de "Economic Board of Amsterdam" verbonden club van topbestuurders. En binnen deze "Economic Board" wordt het "groene groeimodel met hinderbeperking" uiteraard op handen gedragen.

Ten slotte:

Van de regiogemeenten Alkmaar/BUCH is alleen de gemeente Uitgeest bij de MRA aangesloten. Met het gevolg dat alleen Uitgeest als MRA gemeente - samen met de Schiphol regio - intussen als NOVEX gebied door het Rijk volledig op de schop kan worden genomen!

De gehele politiek van Uitgeest stemde hiermee in en levert haar bewoners uit aan het rampscenario van een straks hyperpreferente Polderbaan voorzien van "Next-Gen" technologie voor langdurig en hoogfrequent laag aanvliegen..........................

Dat is de stand van zaken najaar 2022 welke door jarenlange struisvogelpolitiek en inkapseling door het geraffineerde meganetwerk van Schiphol is ontstaan.

Conclusie:

Deze patstelling lijkt alleen nog door slimme rechtszaken doorbroken te kunnen worden.



Geplaatst door Uden uit Veghel

We moeten groeien om te verduurzamen, wat een onzin. Het wordt eens tijd dat deze klimaat terroristen voor het gerecht komen. Hier iedere dag nog dezelfde oude rommel. Ondanks afspraken. Het enigste wat ze moeten is failliet gaan.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Een geluidsreductie van 50% lijkt veel, maar dat is het niet. Het zou slechts 3dB minder zijn. En omdat het menselijke gehoor een logaritmisch karakter heeft, waardoor we zwakkere geluiden relatief beter horen dan sterkere, zal het belevingseffect nauwelijks aanwezig zijn. Natuurlijk is het wel een verbetering, maar alleen als daar geen toename van het aantal vluchten tegenover staat. Het enige middel dat echt effectief is, is minder vliegbewegingen.