Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM-topman zegt nee tegen Schiphol op zee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 383 
|
 parool.nl 
HvS_IJvlakte-banen-op-zee.png

KLM ziet niets in het idee om een luchthaven op zee te bouwen. Topman Pieter Elbers beschouwt het plan als ‘dromerij’ vanwege praktische bezwaren.

Dat zegt hij in een interview met De Telegraaf. “Ik zie niet hoe verplaatsing van Schiphol zoden aan de dijk gaat zetten. Met één of twee landingsbanen wordt het moeilijk om ons overstap-netwerk in stand te houden.”

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zei deze week dat ze Schiphol op zee serieus gaat bestuderen. Elbers ziet echter meer in het verbeteren van het huidige Schiphol. “Schiphol heeft een fantastische infrastructuur met vijf landingsbanen, en is goed bereikbaar via de weg en spoor. Als we als land veel gaan investeren, laten we dan het huidige Schiphol beter maken. De terminals en het spoor uitbreiden en de Noord/Zuid-lijn doortrekken. Ik geloof in praktische oplossingen.”

Elbers ziet meer in het beter gebruik van de vijf bestaande vliegvelden, plus Lelystad Airport. “Een concept van in zee, nog los van de operationele problemen zoals het zoute water, de wind, vogels en de windmolens, stuit nog op veel praktische uitdagingen. Het is goed dat er serieus naar gekeken wordt, maar ik zie vooralsnog veel praktische bezwaren.”

Kunstmatig eiland
Plannen voor het verplaatsen van Schiphol naar het water worden met regelmaat geopperd. Al bij de eerste groeispurt van Schiphol in de jaren zeventig oordeelde een heuse overheidscommissie dat zulke plannen economisch onhaalbaar waren. Bij de groei van Schiphol begin én eind jaren negentig was een vliegveld in zee wel een serieuze optie. Maar ook toen bleken de kosten veel te hoog.

Toch laten creatievelingen zich niet tegenhouden. In januari 2018 kwamen zestig organisaties van omwonenden van Schiphol tezamen met een rapport waarin ze pleiten voor het verplaatsen van de luchthaven naar een kunstmatig eiland, ‘de IJvlakte’, voor de kust bij Wijk aan Zee.

Deze Noordzeeluchthaven moet eerst een dependance van Schiphol worden, met één of twee landingsbanen en een platform. Reizigers worden met snelle spoorverbindingen tussen vertrekhal en platform vervoerd. Stap voor stap moeten vluchten van Schiphol naar het satellietveld in de Noordzee worden verplaatst. Uiteindelijk wordt de hele luchthaven dan naar zee verhuisd. Op de plek waar Schiphol nu ligt, ontstaat dan ook ruimte voor woning­bouw.

De voorzitter van VNO-NVCW Hans de Boer noemde het plan eerder al financieel haalbaar’ De ontwikkeling van woningbouw aan de randen van Schiphol zou de kosten voor de luchthaven op zee kunnen dekken.

Vraagtekens
Maar naast KLM-baas Elbers zijn ook anderen minder enthousiast over het plan. Er zijn wederom grote vraagtekens over de kosten, maar ook over de technische haalbaarheid van een eiland in zee. De IJvlakte moet vlak onder de kust komen - waarvan eerder bleek dat dit vanwege de zeestroming nauwelijks mogelijk is.

Ook speelt werkgelegenheid in de plannen geen enkele rol. Met een vliegveld in zee verdwijnen ook 70.000 arbeidsplaatsen naar de Noordzee. Daardoor zouden veel meer mensen naar hun werk moeten forenzen. Daarnaast zou de aan en afvoer van vracht van zowel de luchthaven als de zeehaven tot veel verkeer leiden.

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Iep

Dhr Elbers kijkt niet verder dan zijn eigen houdbaarheid als KLM opperhoofd. Geen strategisch denker dus outoftheenvelop is hem volledig vreemd. Het zogenaamde tangentiële banenstelsel van Schiphol is een nachtmerrie voor iedere verkeersleider, vlieger en omgeving. Het vereist heel veel luchtruim en dito overlast in een zeer groot deel van Nederland. Lees ik net dat de KLM van 5 naar 4 vluchten teruggaat van Schiphol naar Brussel.... dat daar uberhaupt nog vluchten heen gaan op zo’n korte afstand is absurd. Moet verboden worden, pak gewoon de trein.
En laat de hubfunctie ( ook oud-denken) maar snel naar Parijs gaan.


Geplaatst door Marc

Ik krijg onderhand een punthoofd over de korte termijnvisie vd luchtvaart! 30 jaar lang ontbreekt er een duidelijk omgevingsplan om werkelijk in balans met mens en milieu te komen en te blijven. Tot de dag van vandaag wilt men nog steeds 1 ding: GROEI!!! De enige mogelijkheid om hier tegen op te treden zijn helaas rechtszaken en demonstraties. Hebben wij hier te maken met mensen? Of is P. Elbers ook een robot van het systeem? Ooit waren zij een baby, dreumes, kleuter, peuter, puber en nu? MONSTERS!!!

Geplaatst door Michel

Het moet gewoon eens stoppen met dat vliegveld in zee! Laat de kust met rust!
Ik ben het spuugzat dat dit al 30 jaar iedere x opgerakeld word en mijn bloeddruk weer de hoogte in schiet.
30 jaar krijg ik die troep van anderen op mijn bord, tel daar de ellende vanaf de jaren 70 door die Zwanenburgbaan en vanaf de jaren 90 ook de Polderbaan bij op en u begrijpt dat ik die troep van een ander niet meer hoef!

Zet toch eens in op krimp van die herrie producerende ziekmakende vliegende klimaatslopers!
We hebben hier genoeg ellende inde IJmond! Noordzeesluizen zijn verbreed voor grotere stinkschepen met hun uitstoot, Tata met zijn rotzooi, een electricteitscentrale........shithol!
Ik zal u niet vervelen met plaatselijke ellende veroorzaakt door bezoekers en recreanten........

Het is wel eens genoeg met die troep!

LAAT DE KUST MET RUST!

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Kan iemand ons helpen aan datums van uitbreidingen van Schiphol na 1994?

Zoals wanneer kwam de 3de, 4de en 5de baan, maar ook wegen en een extra pier.

Haarlemmermeer reageert niet op een WOB verzoek.

Uw bijdrage kan van groot belang zijn om Schiphol op hun huidige stikstof uitstoot te tackelen. Alvast heel veel dank.

P.S. Er zijn op deze site vast veel persberichten terug te vinden, als u mij kan helpen heel graag.

Geplaatst door anoniem

• Oostbaan 1945,
• Aalsmeerbaan 1950
• Kaagbaan 1960
• Buitenveldertbaan 1967
• Zwanenburgbaan 1968
• Polderbaan 2003

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Let ook op de permanente uitbreiding van Terminal capaciteit: de combinatie van het "ouderwets" met bussen pendelen van en naar de pretvluchten i.c.m. grote, nieuwe terminals gaat zich binnenkort wreken, Grotere toestellen zullen nog vaker het gehele etmaal en dichter opeen van en naar de terminals bewegen. Dan is er nog steeds de reservering voor een extra Kaag baan.
Intussen ontbreekt een wettelijke basis voor handhaving, men vliegt maar raak en van de leefomgeving heeft men definitief afscheid genomen.

Het tenenkrommende overleg in de Tweede Kamer Commissie Luchtvaart houdt deze wantoestand in stand, wat gezemel over elektrisch vliegen dreigt al tot verdere groei tot voorlopig 540 k vliegbewegingen te leiden....................

Geplaatst door M. uit Heemskerk


Geplaatst door wim