Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM-topman wil dat groei Schiphol bespreekbaar wordt

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 199 
|
 nu.nl 
KLM-topman wil dat groei Schiphol bespreekbaar wordt

Over capaciteitsgroei op Schiphol in de komende jaren moet volgens KLM-topman Pieter Elbers een ''volwassen discussie'' mogelijk zijn. Zoals het er nu uitziet, bereikt de luchthaven uiterlijk volgend jaar zijn maximale aantal vluchten.

In 2008 werd met alle betrokkenen afgesproken dat Schiphol in de jaren tot en met 2020 zou groeien tot maximaal 500.000 starts en landingen.

Dat plafond wordt mogelijk al dit jaar bereikt en anders in 2018. Dat zou betekenen dat de luchthaven voor minstens twee jaar 'op slot' gaat.

Ruimte
''Je moet je serieus afvragen of dat verstandig is'', vindt Elbers. Juist nu de luchtvaartsector volop in beweging is, hebben KLM en zijn belangrijkste partners ruimte nodig om te groeien.

''De buitenwereld wacht niet tot wij in Nederland klaar zijn voor die discussie. Ik vind dat we nu moeten praten over een oplossing.''

Allianties
De samenwerkingsovereenkomst die Air France-KLM deze week sloot met het Indiase Jet Airways onderstreept volgens Elbers dat belang. ''Dit soort allianties wordt nu gesmeed'', zei hij. ''Je kunt niet zeggen: Nederland speelt even de komende drie jaar niet mee. Dat zou echt niet goed zijn.”

Ook buiten de luchtvaart staan volgens de KLM-baas grote belangen op het spel. ''Dat het Europese medicijnagentschap EMA naar Amsterdam komt, heeft te maken met het vestigingsklimaat. Daarvoor zijn goede verbindingen met de rest van de wereld onmisbaar.''

Schoner en stiller
Sinds het huidige plafond werd afgesproken is er volgens Elbers veel veranderd in de luchtvaart. Vliegtuigen zijn schoner en stiller geworden en de CO2-uitstoot is aanzienlijk gedaald. Dat zou ruimte moeten bieden om nu al te praten over meer vluchten en niet pas na 2020.

Ook KLM zelf heeft nu al last van de schaarste van start- en landingstijden op zijn thuisbasis. Volgend jaar voorziet Air France-KLM ook in Nederland opnieuw een toename van het vluchtaanbod. ''Maar ik zou graag een tandje meer groeien op Schiphol'', aldus Elbers.

Door: ANP

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Hoezo een serieus gesprek. Ga eerst maar serieus om met de omwonenden. KLM als klant van Schiphol, u wel wel de firma lieg & bedrieg. Begin eerst met Schiphol een serieus gesprek mijnheer Elbers.

Geplaatst door gerard

ik niet

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De heer Elbers heeft blijkbaar ook de academie t.b.v. de liegende kunsten, gevolgd.

@ Vliegtuigen zijn schoner en stiller geworden en de CO2-uitstoot is aanzienlijk gedaald. Dat zou ruimte moeten bieden om nu al te praten over meer vluchten en niet pas na 2020.

Hier in Uitgeest worden we nog steeds s'nachts wakker gebulderd door vliegtuigen, Pinokkio Elbers !

Overdag zit je ook vrijwel continue in de klere herrie, herrie door uw zogenaamde stillere vliegtuigen !



Geplaatst door Anoniem

DENK aan je kinderen.
STOP met vliegen.

Geef het door.

Geplaatst door gerard

het is een hellend vlak, en dat wil men graag. Maar vergelijk eens de maandplots van tien jaar geleden met die van afgelopen maand. Dit kan niet zo doorgaan!!!! Ik haalde de plots van deze website en plaats ze met bb-code. Hoop dat het werkt.


Geplaatst door anoniem

Hier in Gouda ook steeds meer herrie de hele dag door. In de zomer is het niet leuk meer. De hele dag door vooral stijgende vliegtuigen naar het zuiden.

Nederland moet zich richten op schone economische groei en luchtvaart is dat nog lang niet. Kijk naar bedrijven zoals ASML die moeilijk aan goed technisch personeel kunnen komen. In onderwijs en zorg dreigen grote personeelstekorten. Nee, groei luchtvaart in Nederland is niet nodig!

Geplaatst door Peter

Consuminderen en dan vooral minder vliegen zou eens volwassen besproken moeten worden. De KLM ligt al 10tallen jaren aan het subsidie infuus, stort daarbij een enorme bak herrie en kankerverwekkende fijnstof boven ons uit. Die gesubsidieerde citytrip of zakenreis is dit echt niet waard. 9 vd 10 gevallen kun je ook met de trein of de auto wat vele malen schoner en efficienter is. Boycot KLM en schiphol!

Geplaatst door Jos

De waan van de dag regeert ook bij KLM. Nog kort geleden waren ze tegen investeringen op Schiphol en tegen Lelystad gezien de gang van zaken bij KLM. Nu het wat beter gaat (en Lelystad vertraagt) zou er meer ruimte moeten komen op Schiphol voor KLM. Indien de olieprijs straks stijgt of de economie wat minder draait dan pleit KLM weer voor bezuinigen op Schiphol. Realiteit is dat winstgevendheid van KLM ver achter ligt op concurrenten als BA en Lufthansa.
KLM kan dus beter inzetten op verbeteren winstgevendheid door marginale routes te stoppen in plaats van inzetten op groei. En voor die paar extra intercontinentale vluchten naar India is meer dan genoeg ruimte door bijvoorbeeld wat onrendabele Transavia vluchten te stoppen.

Geplaatst door anoniem1

Klm ceo elbers ziet het helemaal zitten met groei.
Zonder garantie stellingen de van overheid was de klm failiet,net als zoveel andere flag carriers in het verleden (belgie,scandinavie,spanje,zwitserland) en een aandelen emissie noodzakelijk. Door alle steun is de druk om efficienter te worden niet erg hoog al doet de klm het niet heel erg slecht en toch wel beter dan sommige andere maatschappijen.
De voordelen van het netwerk zijn zo enorm en zo onmisbaar dat het allemaal toch een goed idee is. Ik zou de economische argumentatie hiervan wel eens willen zien.

Misschien een tip voor de voorstanders van groei, toon eens echt aan hoeveel voordeel het netwerk heeft voor Nederland. Niet het roepen van een paar getallen maar echt de volledige onderbouwing van die getallen.

Misschien is dit ergens al wel bekend en openbaar,als iemand een link heeft dan houd ik mij aanbevolen.

Geplaatst door Frans

Elbers is slecht geïnformeerd. Hij zit nu al ver boven wat hij zou mogen, gezien de recente geluidsmetingen die veel hoger uitvallen dan Schiphol ‘berekent’

Geplaatst door Nico

Man is opportunist.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.