Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM-topman spreekt zich uit over oneerlijke concurrentie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 969 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hv_vliegtuig_2149.jpeg

SCHIPHOL – Tijdens een toespraak bij de Board of Airline Representatives In the Netherlands (BARIN) afgelopen vrijdag sprak KLM-topman Pieter Elbers zich nadrukkelijk uit over oneerlijke concurrentie en de onnodig hoge kosten op de luchthaven Schiphol. Hij riep de aanwezige Staatssecretaris Sharon Dijksma op hier werk van te maken. Ook pleit Elbers voor een systeem waarin meer samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen, de overheid en luchthaven Schiphol plaatsvindt.

Alle partijen moeten volgens Elbers in hun eigen rol op een efficiënte manier samenwerken, allen met focus op hetzelfde doel.

De KLM-topman benoemt nadrukkelijk de in zijn ogen oneerlijke concurrentie die de Europese luchtvaart voert met de Golfcarriers. Elbers: "Er zijn ongeveer 8 miljoen banen in de Europese luchtvaart. Als we die willen behouden dan moet er sprake zijn van eerlijke concurrentie. Ik ben blij dat onze staatssecretaris mevrouw Dijksma in staat is om de Nederlandse en Europese luchtvaartindustrie hierbij te helpen om een gelijk speelveld te creëren."

Selectiviteitsprincipe
Ten aanzien van Schiphol roept Elbers op werk te maken van het selectiviteitsprincipe om alleen maatschappijen toe te laten die iets toevoegen aan de mainport functie. "Ook zijn de kosten van de luchthaven Schiphol de afgelopen jaren veel te hoog geweest vergeleken met luchthavens als Frankfurt, heeft onderzoeksinstituut SEO becijferd. In Dubai liggen de kosten nog eens veel lager. Er is de afgelopen vijftien jaar door de maatschappijen, die actief zijn op Schiphol, 750 miljoen euro meebetaald aan geluidsmaatregelen. Daarnaast betalen maatschappijen jaarlijks 268 miljoen euro aan kosten voor alle veiligheidscontroles. In Frankfurt betalen de maatschappijen gezamenlijk 175 miljoen en in Dubai slechts vijftien miljoen", aldus Elbers.

Schiphol heeft voordeel van de bedrijven die zich vestigen op de luchthaven en huur betalen en passagiers die inkopen doen in de winkels, terwijl allerlei kosten worden afgewikkeld op de luchtvaartmaatschappijen. De Schiphol-directie heeft de afgelopen twee jaar weliswaar de kosten verlaagd, maar zal binnenkort de rekening presenteren voor de aanstaande uitbreiding van de luchthaven.

BV Nederland
Elbers roept in zijn speech verder op tot meer samenwerking. Alleen door deze samenwerking is een klein land als Nederland, naar zijn mening, in staat om de concurrentiekracht te verhogen wat essentieel is voor de BV Nederland om werkgelegenheid te creëren.

Elbers: "Het is vooral nu in de huidige economische tijden extra belangrijk om samen te werken. Om dit te kunnen doen moet er onderling vertrouwen zijn en zijn een gedragscode en contracten nodig. Afspraken moeten worden nagekomen door alle betrokkenen. KLM houdt zich in ieder geval aan de afspraken. Een voorbeeld hiervan zijn de afspraken die we hebben gemaakt in het Alders akkoord." De eindverantwoordelijke bij KLM zegt tegenover de aanwezige staatssecretaris Sharon Dijksma dat de rol van de overheid cruciaal is voor het succes van de luchtvaartsector en dat de civiele luchtvaart serieus moet worden genomen door de Nederlandse regering. Volgens Elbers is men in Frankfurt en Londen jaloers op hoe de luchtvaartsector in Nederland er met alle stakeholders is uitgekomen en hoe er een goede balans is tussen de lusten en de lasten.

Naast samenwerking noemt de KLM-topman innovatie als belangrijk middel om verder te komen. Elbers: "Ik steek de hand in eigen boezem door toe te geven dat KLM zichzelf opnieuw moet uitvinden om in de toekomst relevant te zijn. We hebben ambitieuze plannen om financieel weer beter te worden maar vooral ook om de harten van de passagiers voor ons te winnen. Dit betekent kostenbesparing aan de ene kant en innoveren aan de andere kant." Elbers noemt de ingebruikname van de Boeing 787-9, de inzet van social media, de deal met het Chinese Alibaba, de nieuwe vrachtfaciliteiten en de nieuw te openen Crown Lounge als voorbeelden van innovatie.

Single European Sky
Elbers besluit zijn speech met het - opnieuw - benoemen van het gebrek aan een Single European Sky, die maar niet van de grond wil komen. "Als we tegenwoordig van Amsterdam naar Athene vliegen komen we door 13 verschillende luchtruimen en moeten onnodig omvliegen. Dit brengt niet alleen extra kosten, maar ook meer uitstoot van CO2 met zich mee."

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"De KLM-topman benoemt nadrukkelijk de in zijn ogen oneerlijke concurrentie die de Europese luchtvaart voert met de Golfcarriers".
Hij doelt natuurlijk op hoe duur KLM als organisatie is ten opzichte van de veel slimmere en goedkopere Golfcarriers. Voor de rest is er nog steeds niet aangetoond waar de oneerlijke concurrentie uit bestaat. Geen btw en eco tax op kerosine en geen btw op vliegtickets?
Lang leven de marktwerking!

Geplaatst door Ruud

KLM heeft ook een hogere kostenstructuur t.o.v Europese flagcarriers zoals Lufthansa en Britisch Airways. En Schiphol is goedkoper dan andere Europese Hubs (Elbers vergelijkt selectief enkele componenten, maar niet het totaal van lasten).

Kern van het kostenprobleem van de KLM is personeel met veel te dure arbeidscontracten. Dat er met de kaasschaaf er hier er daar wat afgaat lost dit probleem niet op.

Concurreren met arbeidsvoorwaarden in Turkije en het Midden Oosten zou je helemaal niet moeten willen. Indien KLM zichzelf daadwerkelijk opnieuw zou uitvinden zoals Elbert beweert dan zou het commodity activiteiten waarvoor Nederland te duur is moeten verplaatsen naar landen met een lagere kostenstructuur en niet voortborduren op Schiphol als Hub wat een model van het verleden is. Bedrijven in andere sectoren hebben dit allang gedaan.

Staatsteun via bijvoorbeeld het niet doorberekenen van de kosten van beveiligng is erg onverstandig. Dat leergeld heeft Nederland in het verleden al betaald (denk aan ondersteuning van bulk scheepsbouw en het RSV-fiasco).