Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM-topman: ‘Niet te zeggen of we straks weer groeien’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 952 
|
 parool.nl 
hvs_aerlingus_DSC_2536.jpg

Bron: Het Parool

Na maanden onderhandelen start KLM vandaag met de uitvoering van de afspraken die de afgelopen week met personeel en bonden zijn gemaakt. 'Ik kan nu nog niet zeggen óf we daardoor straks weer gaan groeien of niet,' zegt topman Pieter Elbers vandaag in Het Parool.

Als je schade dreigt op te lopen moet je capaciteit en frequenties bijstellen. Dat doet niets af aan onze lange langetermijnstrategie. Die blijft pal overeind staan.


Vorige week gingen de piloten van KLM akoord met bezuinigingsvoorstellen van de maatschappij. Afgelopen vrijdag werden eerder gesloten cao-akkororden met het overige personeel definitief. 'Dat geeft vertrouwen en inspiratie om met elkaar door te pakken op weg naar een nieuwe KLM,' aldus Elbers.

KLM zal daarmee in drie jaar flink afslanken, maar Elbers laat zich niet vastpinnen op het aantal werknemers dat KLM in 2018 zal tellen - en hoeveel minder dat er zullen zijn dan de bijna 33.000 nu. 'Het gaat ook niet om getallen. Het uiteindelijke cijfer hangt helemaal af van de snelheid waarmee we kosten besparen. Zodra we weer in staat zijn om aan te vallen, kunnen we ook weer groeien.'

'We zullen met minder personeel harder moeten werken. We gaan werknemers zo goed mogelijk helpen als hun werkplek vervalt of verandert. Waar mogelijk helpen we mensen van werk naar werk binnen KLM, maar dat zal niet altijd niet lukken.'

'Deze ingrepen zijn bedoeld om geld vrij te maken waarmee we kunnen investeren, zodat we kunnen groeien en weer beter kunnen concurreren met andere maatschappijen. Dat levert dan ook weer nieuwe werkgelegenheid op.'

Schrappen
KLM bezuinigt niet alleen op personeelskosten. De luchtvaartmaatschappij schrapt deze winter een flink aantal vluchten naar Brazilië, Japan en Afrika, waar de afgelopen jaren juist flink is gegroeid. Ook op tien Europese bestemmingen worden frequenties gereduceerd. Door minder vaak te vliegen is minder personeel nodig, hoeft KLM minder uit te geven aan brandstof en kunnen toestellen vaker aan de grond worden gehouden.

'We zien op die bestemmingen de vraag teruglopen vanwege de economische ontwikkelingen. Dan moeten we niet ijzerenheinig vasthouden aan wat we hebben neergezet; als je schade dreigt op te lopen, moet je capaciteit en frequenties bijstellen. Dat doet niets af aan onze lange langetermijnstrategie. Die blijft pal overeind staan.'

De aandelencrisis in China - na de VS de belangrijkste intercontinentale markt voor KLM - heeft nog geen merkbaar effect. 'We zien onze activiteiten in China nog niet afremmen. Maar als het nodig is, zullen we ook daar onze operatie aanpassen door frequenties te verlagen, zoals naar Brazilië en Japan.'

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht