Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM : Slot op Schiphol is rampzalig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1379 
|
 gooieneemlander.nl (17-02-2017) 
tb_vliegtuig_KLM_ASIA_PH-BVB.jpg

Door Frans van den Berg

KLM wil wél dat tussentijds de capaciteit van Schiphol wordt uitgebreid. Drie jaar op de handen zitten lijkt KLM-directeur Pieter Elbers een rampzalig plan voor zowel zijn eigen bedrijf als de BV Nederland. Vrijdag stelde Schipholdirecteur Jos Nijhuis voor om niet tussentijds de grens op te rekken, maar alle energie te steken in de groei na 2020.

KLM verwacht de capaciteit dit jaar met drie tot vier procent op te voeren, nadat vorig jaar de groei al 3,9 procent was. Maar dit jaar dreigt Schiphol vol te lopen. Dan zijn er pas in 2021 weer nieuwe vluchten mogelijk. „Je moet er toch niet aan denken dat wanneer bedrijven door de Brexit willen verhuizen, dat ze dan door de beperkte vluchtmogelijkheden niet voor Amsterdam kiezen maar voor Frankfurt. Juist voor het bedrijfsleven zijn die vele verbindingen essentieel. Het gaat om Nederlandse werkgelegenheid en gezinnen die hun boterham te danken hebben aan de Mainport Schiphol”, onderstreept Elbers.

Uitweg
KLM werkt wel aan scenario’s wanneer toch het slot op de deur blijft tot en met 2020. Hebben we het dan over het verplaatsen van Transaviavluchten naar andere luchthavens in Nederland zodat KLM-toestellen die start- en landingsplekken kunnen overnemen of gaat KLM grotere toestellen inzetten?
Elbers wil er nog niets over zeggen omdat hij nog steeds een uitweg ziet. „In het Aldersakkoord draait alles om de geluidsoverlast. Maar sinds 2008 is zoveel gedaan aan geluidsisolatie, andere routes en stillere vliegtuigen, dat die 500.000 vluchten straks veel minder overlast geven dan tien jaar geleden was voorzien. Inderdaad moet dat dit voorjaar nog uit de Milieu Effect Rapportage gaan blijken. Daarna willen we met alle partijen het gesprek aan om tussentijds toch meer vluchten mogelijk te maken.”

Selectie
Daarbij geeft Elbers de bewonersdelegatie helemaal gelijk als ze zeggen dat er dan eindelijk eens een goed selectiviteitssysteem moet komen. „Daar zijn aan de Alderstafel afspraken over gemaakt, maar daar is niets mee gedaan. Daardoor is Schiphol zo snel volgelopen met vakantievluchten en de zoveelste prijsvechter die op Barcelona vliegt en daar ook nog eens een bonus voor krijgt.’’

Schipholdirecteur Jos Nijhuis maakte vrijdag bekend dat het bonusbeleid is aangepast met ingang van 1 april. Dan wordt alleen nog een premie per passagier betaald voor nieuwe intercontinentale bestemmingen en niet meer voor nieuwe Europese lijnen. Op de vraag waarom Schiphol deze beleidswijziging niet al jaren geleden had ingevoerd en zo de groei van het aantal vluchten had kunnen beperken, reageerde Nijhuis geïrriteerd. ,,We hebben het jaarlijks over vijf miljoen euro aan bonussen. Soms helpt dat een maatschappij om een nieuwe verbinding op te zetten, maar ze hebben veel meer geprofiteerd van de verlaging van de havengelden. Die zijn in drie jaar tijd met 22 procent gedaald en dat levert de airlines 140 miljoen euro per jaar op.’’

Verder wijst Nijhuis op het feit dat KLM en partners, inclusief Transavia, 81 procent van het bonusgeld over de afgelopen vijf jaar hebben gekregen. Maar vakantievluchten is maar drie procent gegaan. Sowieso daalde op Schiphol het aandeel van de vakantievluchten. Dat blijkt ook deels een kwestie van definities te zijn. Een vlucht die Transavia als een code-share met KLM uitvoert, is geen vakantievlucht meer. Bovendien wordt niet gekeken naar de maatschappij, maar of de bestemming een zaken- of vakantiebestemming is. Met 10.000 zakelijke reizigers vanaf Schiphol per jaar is een bestemming als Barcelona en bij wijze van spreken ook Ibiza opeens een zakelijke bestemming. Dat maakt de discussie over het verplaatsen van vakantievluchten naar regionale vliegvelden extra lastig.

Bekijk bericht op "gooieneemlander.nl (17-02-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bert Haandrikman uit Nieuw-Vennep

Ik denk dat de economische voordelen van Schiphol worden overdreven. Ik denk dat de geluidshinder en veiligheid worden gebaggetaliseerd. En de stem van omwonenden wordt niet naar geluisterd en winsten vloeien op geen enkele wijze terug naar de mensen die last ervan hebben. De BV NL is straks een groot vliegveld onder het mom van dat het zo'n belangrijke functie heeft.

Ik vind het ronduit walgelijk wat er gebeurd. Gooi alle regels en afspraken maar gewoon aan de kant.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Ach, als ik directeur van de KLM was geweest zou ik misschien hetzelfde hebben gezegd. Dat hij een eenzijdig beeld van de luchtvaart geeft, kun je hem bijna niet kwalijk nemen, want hij is immers partijdig; hij vertegenwoordigt een belang. Het is alleen te hopen dat onze regering er wat objectiever naar kijkt. Als Schiphol niet meer zou groeien, is Nederland echt niet van de ene op de andere dag tot een geïsoleerd eiland gedegradeerd. Vliegen zal door de schaarste wel wat duurder worden. Prachtig toch? Hoeft Schiphol niet langer één van de goedkoopste luchthavens te blijven en kunnen de luchtvaartmaatschappijen wat meer voor hun spotgoedkope tickets vragen, zodat ze hun personeel niet verder hoeven af te knijpen. En de geluidswinst door minder lawaaierige vliegtuigen komt volledig terecht waar hij terecht moet komen; bij de omwonenden van Schiphol. En als het overstapverkeer ten gunste van het bestemmingsverkeer wordt afgebouwd, kan het verkeer waar Nederland wel wat aan heeft nog jarenlang blijven groeien.
En als Schiphol wel de motor is die de Nederlandse economie aandrijft, lopen we economisch bezien een zeer groot risico omdat die motor voorlopig nog op fossiele brandstof draait.

Geplaatst door Jos

Wat kortzichtig gedacht van Elbers. Laat hij eens kijken naar Britisch Airways. Die zijn tegen uitbreiding van Heathrow dat al jaren op slot zit. Dit omdat de nieuwe slots in hoofdzaak gaan naar concurrenten waardoor de positie van de 'Home Carrier' verzwakt. KLM kan zich beter richten op optimalisatie van het netwerk en vervanging van Transavia door meer rendabele KLM vluchten.

Geplaatst door anoniem uit aalsmeer

Welk slot op Schiphol?? De eerste drie maanden van het gebruiksjaar 2017 (nov t/m) geeft al weer een stijging te zien van een kleine 7 procent in het aantal vliegtuigbewegingen. In dit tempo komen we halverwege dit jaar al aan de 500.000. En hierna een slot op de deur?? Wie hier in gelooft gelooft ook in sprookjes










Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@heren, Jaap en Jos,
Zowel Nijhuis als Elbers tekenden bij hun volle verstand het Aldersaccoord ! Men zag 6 jaar geleden al waar het heen ging met Schiphol. Cerfontaine was in 2008 zielsgelukkig met de deal van Alders : ruim 100.000 er bij en de Handhavingspunten kwijt, via een handhavingsstelsel dat beter "de Gatenkaas van Schiphol mag heten. "' Jaap dat je het wat opneemt voor Nijhuis , tja , enigszins begrijpelijk, maar Nijhuis en Elbers zullen ook kinderen hebben ? Ze zouden zich oud directeur Ir Bouw KLM moeten herinneren , die stelde al in de jaren negentig : We moeten af van die Salami tactieken van ons... ! Ik voeg toe : met EGO meelifters als Oud Min. C Eurlings en zijn vele Egotrippende vriendjes Van ons Klimaat probleem schijnen ze weing te hebben vernomen ? Ja Pr praatjes , dat schiphol zo milieu schoon zou zijn, .
Daar komt ook dat sprookje van schonere en zuinigere vliegtuigen weer bij om de hoek kijken,
De meeste winst van zuiniger hebben we nu wel gehad, en de afschrijving van die kisten duurt ca 20 jaar , (met enige uitzonderingen! )
Het is nu al zo erg, dat BEWONERS NU verlichting willen, En dan komt de sector met dat ze al 32 % hinderbeperking haalden.. Verbijsterend.. Zo liep het aantal kisten via de Buitenv baan nu al met 40 % op sinds dat Aldersaccoord in 2008 .. en 100 % sinds de opening van de Polderbaan in 2004 . De Jongens van de Luchtvaartsector Moeten mogelijk hun zak japanners vernieuwen
maar het lijkt eerder te wijten aan een verderfelijke moraal van Liegen, manipuleren, en Ikke Ikke ... Ja Jaap De oude vrees, /manipulatie van : We worden het Jutland van Europa ... Alweer mis gerekend: Denemarken heeft met haar Airport Kopen hage eenhoger BNP dan Nederland !
NB : LAAT DE VOETEN SPREKEN IN HET STEMHOKJE !

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@ Jan. Het ligt in mijn aard om zaken wel eens wat te relativeren. Voor hetzelfde geld had zich een ontwikkeling kunnen voordoen, waarbij de omwonenden op de afspraak van 500.000 vliegbewegingen hadden willen terugkomen. Maar dan in neerwaartse zin. En wat die stillere vliegtuigen betreft, uit de cijfers van BAS blijft niet dat de overlast is afgenomen; in tegendeel. Maar als CEO van de KLM ga je natuurlijk liever op de rekenmodellen af, omdat die je gelijk bevestigen. Zo is er ook voor elke argument wel een tegenargument te bedenken. Dat is het spel der krachten. O ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen.

Geplaatst door marianne uit castricum

In het Parool vertelt de directeur van Schiphol dat nu het fijnstof en de geluidshinder meevallen hij ? het verdient dat de de gedane afspraken behoren te worden verruimd. verder vertelt dit heerschap dat de vliegtuigen stiller en schoner zijn geworden. De directeur/ceo en de directeur/ceo van Schiphol gaan er met gestrekt been in en vertellen aperte leugens ( kranten helpen best wel een handje mee ). Er zijn geen schone vliegtuigen, er is een ongelofelijke geluidshinder, er worden 100. duizenden dieren doodgemaakt om Dippy of Miepie voor 35, -- een stedentripje te laten maken. Het RIVM heeft Schiphol ook al geholpen met de cijfers. het was in 2002 al zo en het is nu met meer wetenschap, artikelen en bewonersparticipatie veel ernstiger. De heren plegen misdaad op misdaad en behoren persoonlijk te worden vervolgd voor hun " vuige" misdaden tegen de inwoners, die een meer beschaafde invalshoek hebben.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Marianne : Tja , Die Schiphol journalist is nb óók schrijver van een Reismagazine , dus volstrekt NIET objectief ! Nijhuis weet wel wie hij kiest om volledig leeg te lopen !

Met gestrekt been er in ja !. Butaler dan brutaal... Zegt niets over de ellende van Onderwonenden
EGO TRIPPER van formaat . Maar de wal zal eens het schip gaan keren ! Zie komende berichten op deze site !

Geplaatst door anoniem

Komend jaar over de 500k,sancties komen er toch niet. De klm heeft ook nog helemaal geen plan klaarliggen hiervoor lees ik in het bovenstaande stuk. Men werkt er nog aan. Urgent lijkt het dan ook niet te zijn voor de klm,men verwacht blijkbaar dat Schiphol hen alle ruimte blijft geven en zoniet dan wordt het een fait accompli.

Bovendien wordt niet gekeken naar de maatschappij, maar of de bestemming een zaken- of vakantiebestemming is

Deze is ook leuk, London is voor de ene person een zakelijke bestemming,en voor de andere persoon een vakantie bestemming. Dit is met heel veel bestemmingen het geval. Erg lastig om die als zakelijk dan wel vakantie te defineren. Dat onderscheid is er helemaal niet. Waarschijnlijk zullen alle bestemmingen waarop de klm vliegt worden aangemerkt als zakelijk, en alle overige bestemmingen als vakantie.

Binnenkort de verkiezingen,een centrum linkse regering lijkt een reele kans te maken. Na de verkiezingen kunnen we dan gelijk zien wat er waargemaakt wordt, Er moeten direct besluiten worden genomen, De grens van 500.000 word mogelijk dit jaar al overschreden.
Mijn stem zal gaan naar groen links, al heb ik geen bijzonder hoge verwachtingen.

Rutte die wegblijft bij het debat,dat is wel het domste dat je kan doen. Dat gaat zowel de vvd als de pvv stemmen kosten. Onbegrijpelijk voor mij maar bedankt.

Geplaatst door marianne uit castricum

Dank je wel Jan Griese voor de informatie, maakt het nog meer ernstig dat personeelsleden van een krant zo zijn vergroeid met de heerser. Gewoon belang -van- verstrengelingen.
Heb bewondering voor uw redenaties, geduld en kennis van zaken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heb jarenlang als leidinggevende in een complexe sector gewerkt met allemaal zeer hoogopgeleide mensen.Boven de partijen staan en het goede nastreven voor klant en medewerker, ook al moesten er soms nare nootjes worden gekraakt stond altijd voorin de agenda.
Helaas gebeurt dat niet altijd bij het dossiertje Schiphol. Jarenlang met dezelfde vuige leugens steeds maar dezelfde vuige leugens om de oortjes te worden gewapperd. Men zou kunnen zeggen het is een doortrapte gezamenlijke tactiek die weer tot veel van dezelfde reacties van de inwoners leiden. Hoe kunnen we als inwoners uit deze greep komen?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Dank je Marianne voor je complimenten !
De ORS Bewonersdelegatie is t.o.v 2 jaar geleden zeer in kwaliteit toegenomen,. Dat is de grote winst NU ! De Huidige delegatie is gelukkig weer zeer eensgezind, daadkrachtig en deskundig. Dat was wel eens anders !

Er werd /wordt ook veel naar de pers geinformeerd , en velen benaderen nu de politiek Zo recent 2x artikel in NRC van o.a. Dr Hans Buurma . Komt ook op deze site.
En Parool kon er niet omheen, om ook ons stuk te plaatsen : over Milieuwinst !

Ik zou zeggen houd alle nieuws bij op de Bewonerssite

http://www.bewonersomgevingschiphol.nl/

Je kunt "HET VOLK "" niet blijven belazeren ! h groet JanGriese