Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM slikt groeistop bij Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 190 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_IMG_0427.jpg

Door Yteke de Jonge en Paul Eldering

Luchtvaartmaatschappij KLM legt zich neer bij het feit dat de ze komende jaren niet kan groeien op Schiphol. „Gezien de maatschappelijke realiteit moeten we ons neerleggen bij het feit dat we tot en met 2020 niet verder kunnen groeien”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM tegen De Telegraaf op een luchtvaartcongres in Noordwijk.

„Gezien de politieke realiteit moeten we ons helaas neerleggen bij het feit dat we tot en met 2020 niet verder kunnen groeien boven de 500.000 vliegbewegingen op Schiphol”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM tegen De Telegraaf op een luchtvaartcongres in Noordwijk. Daar waarschuwde Elbers voor de gevolgen van de groeistop.

Een bedrijf heeft groei nodig om te kunnen investeren, in geval van KLM in een nieuwe vloot of het gebruik van biobrandstof. Dat dreigt nu echter niets terug te zien van haar inspanningen. „Voor KLM een hele slechte zaak.”

Momenteel wordt er binnen de Omgevingsraad Schiphol (ORS) onderhandeld over groei na 2020. Schiphol koerst daarbij op 1,8% per jaar. Dat is minder dat op grond van het zogeheten Aldersakkoord zou kunnen. „We laten daarmee het Aldersakkoord los, om draagvlak te creëeren in de omgeving van de luchthaven”, zegt Schiphol-baas Dick Benschop.

Kees van Ojik, onderhandelaar van de bewoners, is voorstander van een harde selectiviteit. ,,Het KLM-netwerkverkeer moet voorrang krijgen op Schiphol. KLM kan bijvoorbeeld achtergelaten slots van budgetdochter Transavia op Schiphol overnemen voor intercontinentale bestemmingen. De zoveelste vakantievlucht in Europa zet geen zoden meer aan de dijk”, meent hij.

Elbers kan nog niet zeggen of KLM de 1,8% en de uitplaatsing van Transavia kan accepteren. Want KLM wordt hiermee in haar afgesproken groei beknot, die is vastgelegd in het regeerakkoord. „Het ligt aan de totale deal die we moeten maken binnen de ORS. Als uitplaatsing van Transavia groei van KLM op Schiphol garandeert, dan zou dat eventueel optie kunnen zijn.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

In de Telegraaf wel, maar in de Volkskrant niet!

Geplaatst door Wim

Maar na 2020 een groei tot aan de hemel. Want ja, een bedrijf moet nu eenmaal groeien. Dat onze wereld aan het afbrokkelen, heeft hij nog nooit van gehoord. Dat hij de smerigste vorm van transport in Nederland vertegenwoordigd, ook niet. Een wereldvreemde bedrijfstak met dito leidinggevenden. Er komt hopelijk een tijd dat dit soort bedrijven (net zoals de tabaksindustrie) en leidinggevenden ter verantwoording worden geroepen. En daarbij vooral ook niet vergeten onze politieke leiders, die tegendraadse beslissingen nemen en die ook nog faciliteren (subsidiëren), in plaats van daadkracht optreden.

Geplaatst door Jos

"Momenteel wordt er binnen de Omgevingsraad Schiphol (ORS) onderhandeld over groei na 2020. Schiphol koerst daarbij op 1,8% per jaar. Dat is minder dat op grond van het zogeheten Aldersakkoord zou kunnen. „We laten daarmee het Aldersakkoord los, om draagvlak te creëeren in de omgeving van de luchthaven”, zegt Schiphol-baas Dick Benschop."

Arjan Lubach noemt dit 'Schiphol werkelijkheid'. Realiteit is dat Schiphol zowel niet voldoet aan het oude en nieuwe stelsel en juist zou moeten krimpen.


Geplaatst door Bob

Misschien moeten we met 'crowd funding' een faciliteit laten bouwen waar politici en CEO's die luchtvaart groei blijven propageren een 'herstelcursus sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen' krijgen aangebonden.

Locatie: aan het begin van de Polderbaan, geluidsisolatie: net als de meeste huizen, dus niet erg goed. Wel moet men er dan minstens 0.5 jaar verblijven, dan gaat het enthousiasme van deze lieden vast wel wat afnemen!

Geplaatst door Frans S.

Ik heb het even nagerekend maar 1,8% groei per jaar betekent toch echt bijna 600.000 vluchten over 10 jaar, als je daarmee denkt draagvlak te creëeren dan snap je er geen bal van.

Geplaatst door anoniem1

Want KLM wordt hiermee in haar afgesproken groei beknot, die is vastgelegd in het regeerakkoord

De groei voor de klm is afgesproken in het regeerakkoord?
Dat zou echt heel vreemd zijn. Klopt dit wat de telegraaf hier beweert?

Geplaatst door Wim

Het regeerakkoord op het punt van de luchtvaart:
Luchtvaart
 Een goede luchthaven Schiphol met een succesvolle home-carrier is belangrijk voor de Nederlandse economie en onze aantrekkingskracht als vestigingsplaats. De afgelopen jaren is de luchtvaart sterk gegroeid en die trend zet naar verwachting door. Dit leidt tot een aantal uitdagingen. Schiphol zit tegen het afgesproken vluchtenplafond tot 2020, regionale luchthavens groeien, omwonenden ervaren (geluid)hinder en de sector heeft een forse klimaatopgave.
 Het kabinet maakt een nieuwe Luchtvaartnota (2020-2040). Slim en duurzaam zijn de kernbegrippen. Door de focus te leggen op hinderbeperking in plaats van het aantal vliegbewegingen werken we aan een betere leefomgeving en luchtkwaliteit, terwijl de sector met slimmere en schonere vliegtuigen ruimte kan creëren voor groei van het aantal vluchten. Een veilige afhandeling van het vliegverkeer staat daarbij op één.
 Het selectiviteitsbeleid moet beter. Op Schiphol geven we voorrang aan vluchten die het
(inter)continentale netwerk versterken. Eindhoven Airport en Lelystad Airport zijn de belangrijkste luchthavens voor vakantievluchten.
 Het kabinet gaat de voorgenomen aanpassing van het luchtruim per 2023, of zoveel eerder als mogelijk realiseren om vliegroutes in het hele land te optimaliseren en verkorten. Dit leidt tot minder geluidsoverlast en CO2-uitstoot, en de mogelijkheid voor Schiphol en Lelystad Airport om zich goed te ontwikkelen
 De door de sector behaalde milieuwinst sinds het ingaan van het Aldersakkoord mag, conform de afspraken aan de Alderstafel, voor 50% worden benut voor groei van vliegverkeer. De overige 50% van de milieuwinst wordt gebruikt voor vermindering van de overlast voor omwonenden.
 Op het terrein van klimaat is er op korte termijn winst te behalen met een meer gebruik van bio-kerosine. Dat vraagt inzet van de hele keten van producent tot eindgebruiker.
 Nederland zet in Europees verband in op belastingen op luchtvaart in het kader van de voor 2019 geplande onderhandelingen over de klimaatdoelen van ‘Parijs’. Ook wordt bezien of een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen mogelijk is. Indien beide routes onvoldoende opleveren zal er per 2021 een vliegbelasting worden ingevoerd.
 De groei van het aantal passagiers op Schiphol vraagt om een efficiënter proces van grenscontroles. We investeren daarom in de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee en verdere digitalisering van paspoortcontrole.

Geplaatst door anoniem1

Dank.
Staat dus niks in over groei van de klm specifiek. De telegraaf beweert van wel,zie niet hoe ik de zin anders zou kunnen interpreteren. Groei klm is niet afgesproken en niet vastgelegd in regeer akkoord.
Nu staat er ook "klm slikt groeistop Schiphol" maar dat is de groeistop tot 2020. De afgesproken ruimte voor groei van Schiphol (niet de klm) die is er nog steeds volgens afspraak na 2020. Er is dus geen sprake van een groeistop en Schiphol (laat staan de klm) word dus ook niet in de afgesproken groei belemmert zoals de telegraaf suggereert want de afgesproken groei is pas na 2020.

Dit is echt een heel slecht en misleidend artikel waarin ook aperte onwaarheden staan buiten de bewuste misleiding zelf. Mag je dat zo maar doen als krant,dergelijke onwaarheden publiveren die wel belangrijk kunnen zijn voor de publieke discussie.

Geplaatst door anoniem1

1.8% per jaar zou ergens wel een meevaller zijn dan kom je rond de 600k uit in 2030. Ik denk eerlijk gezegt dat dat de maximale capaciteit van het huidige Schiphol. Meer kan niet.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.