Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM schrapt eerste vrachtjumbo uit de vloot

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1708 
|
 nieuwsbladtransport.nl 
me_vliegtuig_IMG_0706.jpg

KLM Cargo heeft naar nu blijkt eerder deze maand met stille trom de eerste B747-400ERF vervroegd uit de vrachtvloot genomen en teruggegeven aan de Amerikaanse leasingmaatschappij.

Daarmee houdt de maatschappij vast aan de dit najaar aangekondigde ingrijpende sanering van de vrachtvloot die is ondergebracht bij dochtermaatschappij Martinair, ondanks de protesten van de vakbonden en de ondernemingsgraad van Martinair.

De B747-400ERF vloog het laatste jaar al niet meer voor KLM/Martinair, maar was in onderhuur gegeven aan Etihad inclusief de bemanning.

Volgens vrachtdirecteur Erik Varwijk van Air France-KLM Cargo wogen de huurkosten van de B747 niet op tegen de inkomsten. Diverse bronnen ramen die leasingkosten op 1,5 miljoen dollar per maand, maar Varwijk wees er eerder in een interview met deze krant op dat het hier gaat om een aanzienlijk lager bedrag van 1 miljoen dollar per maand gaat. ‘Overigens is dat nog steeds veel te veel’, aldus de topman.

KLM maakt gebruik van een clausule in het leasecontract met het huurbedrijf waardoor er vroegtijdig afscheid kon worden genomen van het dure vrachtvliegtuig. Door deze sanering worden er 25 piloten boventallig bij Martinair. Het is nog onduidelijk wat met deze vliegers gaat gebeuren. KLM/Martinair heeft nog geen akkoord bereikt met de bonden over de lopende sanering.

De vrachtvloot van KLM/Martiniar telt nu nog drie B747-400ERF’s en vijf oude MD11F’s. Ook deze laatste vijf verouderde vrachtvliegtuigen moeten in de loop van 2015 en 2016 verdwijnen, heeft de maatschappij aangekondigd. De eerste twee MD11’s moeten in maart van het volgend jaar uit de vrachtvloot worden genomen.

Bekijk bericht op "nieuwsbladtransport.nl"

Reacties op dit bericht