KLM roept hulp Macron in tegen krimp van Schiphol
Het besluit om Schiphol te laten krimpen gaat in tegen de afspraken die bij de overname van luchtvaartmaatschappij KLM door Air France in 2003 zijn gemaakt. Dat melden hoge bronnen in Parijs aan deze krant. Daarom wordt in de strijd tegen die krimp een beroep gedaan op niemand minder dan de president van Frankrijk, Emmanuel Macron.
Luchtvaartcombinatie Air France KLM wil het kabinet via de Franse president wijzen op de overeenkomst tussen Nederland, Air France en KLM. Die overeenkomst stelt dat de ontwikkeling van het aantal passagiers van de luchtvaartcombinatie gelijk op moet lopen op Schiphol en luchthaven Charles de Gaulle, het zogeheten ’multihub’-systeem.
Door het opgedragen krimpplan van het kabinet is daar geen sprake meer van en dat is niet in belang van de groep, zo melden de bronnen. Luchtvaartmaatschappij KLM verliest door de krimp op Schiphol zeker dertig bestemmingen en dat kunnen er meer worden, afhankelijk van hoe de krimp gestalte gegeven gaat worden.
Zowel Nederland als Frankrijk is aandeelhouder van de luchtvaartcombinatie en achter de schermen roeren verontwaardigde partners als het Amerikaanse Delta zich ook.
De afspraak uit de overeenkomst uit 2003 is één van de enorme lijst aan complicaties die volgen uit het onverwachte kabinetsbesluit van juni om Schiphol te laten krimpen van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen. Experts waarschuwen voor een juridisch moeras. „Er zijn nog veel hobbels op de weg voordat het krimpbesluit van het kabinet genomen kan worden. De belangrijkste hobbel is dat het Europese besluitvormingstraject niet juist is gevolgd, maar er zijn er meer”, zegt voormalig hoogleraar luchtrecht Pablo Mendes de Leon.
KLM’s topvrouw Marjan Rintel stelde donderdag ook al dat er ruzie tussen Nederland en andere landen kan uitbreken, als zij gehinderd worden in hun huidige afspraken om te vliegen op Nederland. Er wordt verwacht dat de Amerikanen, Chinezen en Qatari zich niet zo maar zullen neerleggen bij het inleveren van de zogeheten ’slots’ op Schiphol.
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
En is de kamer destijds wel goed geinformeerd over alle juridische gevolgen die de fusie 20 jaar later nog kan hebben?
Dat wordt niet alleen een juridisch moeras,maar ook een politiek moeras.