Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM roept hulp Macron in tegen krimp van Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 848 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
vliegherrie.nl_2021-08-20-17-29-05.png

Het besluit om Schiphol te laten krimpen gaat in tegen de afspraken die bij de overname van luchtvaartmaatschappij KLM door Air France in 2003 zijn gemaakt. Dat melden hoge bronnen in Parijs aan deze krant. Daarom wordt in de strijd tegen die krimp een beroep gedaan op niemand minder dan de president van Frankrijk, Emmanuel Macron.

Luchtvaartcombinatie Air France KLM wil het kabinet via de Franse president wijzen op de overeenkomst tussen Nederland, Air France en KLM. Die overeenkomst stelt dat de ontwikkeling van het aantal passagiers van de luchtvaartcombinatie gelijk op moet lopen op Schiphol en luchthaven Charles de Gaulle, het zogeheten ’multihub’-systeem.

Door het opgedragen krimpplan van het kabinet is daar geen sprake meer van en dat is niet in belang van de groep, zo melden de bronnen. Luchtvaartmaatschappij KLM verliest door de krimp op Schiphol zeker dertig bestemmingen en dat kunnen er meer worden, afhankelijk van hoe de krimp gestalte gegeven gaat worden.

Zowel Nederland als Frankrijk is aandeelhouder van de luchtvaartcombinatie en achter de schermen roeren verontwaardigde partners als het Amerikaanse Delta zich ook.

De afspraak uit de overeenkomst uit 2003 is één van de enorme lijst aan complicaties die volgen uit het onverwachte kabinetsbesluit van juni om Schiphol te laten krimpen van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen. Experts waarschuwen voor een juridisch moeras. „Er zijn nog veel hobbels op de weg voordat het krimpbesluit van het kabinet genomen kan worden. De belangrijkste hobbel is dat het Europese besluitvormingstraject niet juist is gevolgd, maar er zijn er meer”, zegt voormalig hoogleraar luchtrecht Pablo Mendes de Leon.

KLM’s topvrouw Marjan Rintel stelde donderdag ook al dat er ruzie tussen Nederland en andere landen kan uitbreken, als zij gehinderd worden in hun huidige afspraken om te vliegen op Nederland. Er wordt verwacht dat de Amerikanen, Chinezen en Qatari zich niet zo maar zullen neerleggen bij het inleveren van de zogeheten ’slots’ op Schiphol.

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Is die afspraak uit 2003 dan niet op de een of andere manier in strijd met sommige wetten. Mogelijk zelfs in strijd met de grondwet.
En is de kamer destijds wel goed geinformeerd over alle juridische gevolgen die de fusie 20 jaar later nog kan hebben?

Dat wordt niet alleen een juridisch moeras,maar ook een politiek moeras.

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Ik kan mij voorstellen dat AF en KLM bij de fusie (4 mei 2004) afspraken hebben gemaakt over een evenwichtige toekomstige ontwikkeling van beide maatschappijen. Dat er inmiddels 18 jaar later, anno 2022 een geheel nieuwe, uit de hand gelopen situatie is ontstaan met (ons bekende) onhoudbare negatieve gevolgen van de (steeds maar toenemende) omvang van de luchtvaart in Nederland, maakt dat een rigoureuse afbouw (halvering) moet plaatsvinden in het aantal slots. Elke andere, zogenaamde oplossing is er niet en is slechts bewezen wensdenken en luchtfietserij.
Deze huidige en toekomstige situatie is van een geheel andere, veel hogere orde, dan afspraken die twee bedrijven met elkaar gemaakt hebben. .

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Tja, dit geeft maar weer aan hoe close de lijntjes tussen de luchtvaartmaffia en de politiek zijn. Het geeft tevens aan hoe arrogant deze firma is. Dan gaat deze firma met deze insteek ook nog eens voorbij aan het mondiale belang van klimaatbeheersing! Ik hoop toch echt dat deze bestuurders , ceo,s of beter gezegd ‘de verantwoordelijken’ voor deze bedrijfsvoering worden uitgenodigd om zich voor edelachtbaren van welke rechtbank dan ook mogen verantwoorden voor hun destructieve instelling en gedrag.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

PUBLIEK BELANG VOLLEDIG VERDRONGEN EN IN DE KNEL

KLM claimt dit weekend maar liefst 500.000 vliegbewegingen op Schiphol en zet – samen met Air France – zowel Frankrijk (Macron persoonlijk!), USA en Quatar in om de gewenste 800.000 vluchten minimaal voor de “Holland Metropool” te realiseren. De gangbare media lijken het prachtig te vinden en geven niet of nauwelijks repliek. Schipholwatch c.s. nemen daarentegen een bijzondere plaats in!

Participatie loopt intussen alleen nog via de rechter en het is maar de vraag hoe lang het duurt voor ook deze pilaar om zal vallen vanwege de alom nagestreefde “Metropoolgekte”.

Dit plaatst al diegenen die nog opkomen voor een weerbare democratie voor een grote uitdaging. En toch is het belangrijk om de handschoen op te nemen en gezamenlijk voor tegenwicht te zorgen.