KLM-piloten ja tegen cao
Door Paul Eldering
AMSTERDAM - De KLM-ledenraad van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft vannacht toch ja gezegd tegen het cao-akkoord voor KLM-piloten.
Klik hier voor meer nieuws en actuele koersinformatie over Air France-KLM
,Hiermee wordt een belangrijke stap gezet die noodzakelijk is voor de continuïteit van KLM”, zegt VNV-president Steven Verhagen. Er waren twee lange vergaderingen voor nodig met verhitte discussies. In de stemming was uiteindelijk een ruime meerderheid van de piloten voor het akkoord.
De VNV realiseert voor KLM zo een jaarlijkse besparing van tegen de 100 miljoen euro, levert pensioenpremie in en verkrijgt in ruil hiervoor participatie van de piloten in het bedrijf.
KLM kan nu ook de nieuwe cao's van cabine- en grondpersoneel van kracht laten worden, waarmee verder kosten worden verminderd en productiever gevlogen kan worden. Lonen zijn bevroren en er moet harder en slimmer gewerkt worden met minder mensen.
KLM-topman Pieter Elbers is nu in staat zijn hervormingen en bezuinigingen snel door te voeren met als doel een afgeslankte, efficiënte en winstgevende KLM Nieuwe Stijl in 2016.
Dan kan KLM ook op groepsniveau in Parijs haar zin doordrukken om als Nederlandse vliegmaatschappij autonoom te opereren. Zo nodig straks zonder het verliesmakende Air France dat blijft worstelen met cao's, aldus bronnen rond de directie. ,,Alleen een sterke en gezonde KLM heeft recht van spreken en recht op zelfbestuur."
Naar verluidt wil KLM meer invloed in de raad van commissarissen van de Air France KLM Groep en de productie opschroeven.
De KLM-piloten accepteren in het akkoord productiviteitsverhogende maatregelen in de werk- en rusttijdenregeling en verhoging van de pensioenleeftijd van 56 naar 58 jaar. De salarissen blijven komende drie jaar op hetzelfde niveau.
Verhagen: ,,Van junior tot senior; iedereen draagt bij. Niemand ontspringt de dans. Er ligt een evenwichtig bezuinigingspakket. Een historische cao. Het bereikte akkoord is ingrijpend, maar nodig. We investeren fors voor de lange termijn en dragen bij aan de slagkracht en het groeipotentieel van KLM in de holding. Daarmee houden we ook economisch bestaansrecht."