Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM overstag: alternatief krimp Schiphol toch openbaar

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 184 
|
 nos .nl - 04-03-2024 
HvS_KLMcargo_afval.JPG

Een rapport over een onderzoek naar Schiphol en een alternatief om te krimpen wordt toch openbaar. Dat hebben KLM en brancheorganisatie Barin gezegd, nadat afgelopen weekend de Volkskrant de inhoud van het rapport naar buiten had gebracht.

De vliegmaatschappij, Barin en de luchthaven hadden samen opdracht gegeven om een studie uit te voeren naar het plan van het kabinet om Schiphol te laten krimpen. Daaruit bleek dat er een alternatief is voor de vermindering van het aantal vliegbewegingen: een hogere vliegbelasting.

Alle partijen moesten het eens zijn om dit naar buiten te brengen, maar de lobbyclub en KLM waren tegen publicatie.

KLM en Barin vinden dat er te veel vraagtekens zijn bij de berekeningsmethode en conclusies van het rapport. Volgens beide partijen wordt er geen rekening gehouden met de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat. De negatieve effecten worden niet goed neergezet, vinden zij.

De hogere belasting zou ook gaan gelden voor transferpassagiers en juist die groep is erg belangrijk voor KLM. De maatschappij heeft een groot deel van zijn bedrijfsmodel gebouwd op de overstappers. KLM is bang dat zij bij invoering van de belasting mogelijk gaan vliegen via andere luchthavens.

De belasting zou ook worden gebaseerd op hoe ver je vliegt. Een vlucht naar New York of Australië zou dan flink duurder worden.

Dreigement
De gemoederen rond het rapport liepen hoog op. KLM zou een topman van Schiphol persoonlijk aansprakelijk hebben willen stellen voor alle schade die de luchtvaartmaatschappij zou lijden bij een hogere vliegtaks. Dat dreigement werd ingetrokken, maar publicatie van het rapport bleef uit.

Het rapport had volgens de Volkskrant een grote rol kunnen spelen in de discussie over de krimp van Schiphol. Demissionair minister Harbers wil dat er zo snel mogelijk maximaal 452.000 vluchten vertrekken vanaf de luchthaven, in plaats van de 500.000 die nu zijn toegestaan.

Het ministerie van Infrastructuur maakt het rapport binnenkort openbaar. Dan zal bijvoorbeeld ook de Tweede Kamer ernaar kijken.


Redactie vlieghinder.nl: Zie hier het voorgaande artikel over dit onderwerp op vlieghinder.nl

Bekijk bericht op "nos .nl - 04-03-2024"

Reacties op dit bericht