Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM over handhavingsverzoek van natuurgroep: ’Dat betekent krimp Schiphol met 20 procent. Een ramp

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 631 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
schiphol_DSC_3246.JPG

„Een krimp met twintig procent, dus met 100.000 vluchten per jaar, zou echt rampzalig zijn”, reageert Pieter Cornelisse, directeur mainport strategy bij KLM.

Ook in de uitvoering zou het een mega-operatie worden. Iedere maatschappij twintig procent minder slots? En wat te denken van al geboekte tickets, vliegtuigen die aan de grond blijven en personeel dat geen werk meer heeft?

Dat zwarte scenario hangt opeens boven de markt nu de milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) maandag een handhavingsverzoek bij twee ministeries en Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft ingediend. Het handhavingsverzoek lees je onderaan dit artikel.

De luchthaven werkt volgens MOB al jarenlang zonder natuurbeschermingsvergunning. „Tot op grote afstand van de luchthaven zie je de negatieve invloed op de Natura 2000-gebieden in de vorm van vermesting en verzuring.”

Bouw
Zonder natuurbeschermingsvergunning moet Schiphol volgens de milieugroep terugvallen op de oude regels waarbij 400.000 vluchten waren toegestaan. Nu zit Schiphol op 500.000. Ook de bouw van de nieuwe pier en terminal moeten worden stilgelegd.

„En uitbreiding naar 540.000 is al helemaal onrealistisch”, meent voorzitter Johan Vollenbroek, die de laatste maanden al tientallen zaken heeft gewonnen bij de Raad van State rond de stikstofuitstoot. Ook de opening van Lelystad staat om die reden ter discussie.

Schiphol laat weten volgens algemene regels, zoals de Wet Luchtvaart, te werken en niet door vergunningen die later zijn geïntroduceerd. Daarom is geen vergunning op grond van de Wet natuurbescherming aangevraagd.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc

En wat te denken van al geboekte tickets?
‘Geld terugstorten, leg uit dat jullie de leefbaarheid vernietigen en met krimp laten zien dat ook Schiphol geeft om mens en milieu’

vliegtuigen die aan de grond blijven en personeel dat geen werk meer heeft?
‘Zet een aantal uitzendbureau’s aan het werk en men heeft snel een andere baan’.

“Zijn er nog meer - voor jou ingewikkelde - problemen waar je zo 1 2 3 geen antwoord op weet Pieter(tje)?”

Geplaatst door Josje

Dat de gezondheid en levensverwachting van een grote groep burgers in de verre omtrek van Schiphol wordt geschaad door de enorme uitstoot en geluidshinder die het huidige ongebreidelde vliegverkeer veroorzaakt, dat is pas een ramp!

Geplaatst door Michel

Tja meneertje Cornelisse dan komen jullie nog goed weg met die illegale praktijken die jullie nu uitvoeren.
Altijd maar liegen en bedriegen en vooral zielig doen.
Voorlopig vergiftigen jullie mijn leefomgeving en die van miljoenen anderen op Moedertje Aarde.

Wees en kerel en ga een scholingstraject aan, leraren tekort, zorgpersoneel tekort enz enz.
Ga zelf maar een baantje zoeken in de landbouw als ‘piepertje Eugenheimer’.

Geplaatst door Ed

Beste Pieter, dit gaat, in "corporate termen", om de "license to operate" en vraagt om wat grote bedrijven "resilience" noemen. Geen ruimte voor zelfbeklag, maar "leiderschap" tonen. Hier is "change management" vereist. Geen praatjes, maar echte "onnovatie". Niet doorgaan op de zelfde voet, maar, op naar een "sustainable business model". Slechts dan is er een toekomst voor KLM. Durf jij de uitdaging aan ;o)

Geplaatst door Bob

Cora zal wel weer roepen om een 'list'. Let op, men gaat zich hieruit lullen.

Geplaatst door Peter

Hopelijk pakt MOB dit liegende tuig zoals Pieter Cornelisse ook nog even flink aan. Wat een jankerd, wat een misbaksel. Stemt vast VVD of zo’n ander frauduleus rechts clubje..

Geplaatst door miriam

Banenverlies............................. Ach ik heb ook niemand horen huilen toen indertijd hele orkesten, toneelgroepen en andere kunstgroepen werden opgeheven.
Zeker voor ex Schipholmensen zijn er vast prima banen genoeg met de krapte op de arbeidsmarkt.
Een prima tijd dus voor verandering!

Geplaatst door Hans Buurma

Er zijn mogelijkheden voor krimp van deze omvang die voor netwerkmaatschappijen geen ramp zijn: 32.000 nachtvluchten opheffen met nachtsluiting, ca 50.000 extreem goedkope vluchten laten verdwijnen met een forse prijsstijging van tickets en 18.000 korte vluchten door de trein laten vervangen met diezelfde prijsstijging. Blijven er nog genoeg slots over voor een groot netwerk, mocht dat nodig zijn. Scheelt niet alleen stikstof, maar ook herrie, ultrafijnstof en CO2. Een zegen voor de natuur, leefomgeving, volksgezondheid en klimaat. Terwijl de KLM kan blijven vliegen.

Geplaatst door Peter

Zodra KLM bankroet gaat, ik gok binnen ca.2 jaar, gaat hier de vlag uit.
Wat een corrupt subsidieverslaafd vervuilend tuigbedrijf is dat.
Nu maar hopen dat de rechtse politici die het n NL helaas voor het zeggen hebben maar niet wederom de doorde burger opgebrachte belastinggelden in deze bodemloze put blijven doneren.