Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM moet vluchten schrappen om te groeien

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 642 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hvs_schiphol_DSC_2515.JPG

SCHIPHOL - KLM moet mogelijk noodgedwongen vluchten schrappen om in de toekomst nog te kunnen groeien op Schiphol. Door de verouderde afspraken in het Aldersakkoord zit de luchthaven bijna aan haar plafond van 500.000 vliegbewegingen.
Grootgebruiker KLM dreigt knel te komen zitten doordat er weinig ruimte is om uit te breiden. In 2016 zette de luchtvaartmaatschappij nog een record van veertien nieuwe routes in de markt en ook dit jaar zijn er al twaalf nieuwe vliegverbindingen aangekondigd.

“Tot nu toe konden we elk jaar groeien. Daarbij waren de afhankelijkheid van mensen, materieel en de businesscases de grootste factoren. Start- en landingsrechten waren nooit echt een issue. Doordat Schiphol aan zijn wettelijke grenzen zit worden we nu gedwongen om nog slimmer te denken, we moeten de schaarse capaciteit optimaliseren”, zegt Pieter Groeneveld, Vice President Network Planning, in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

Minder vluchten
Om toch te kunnen groeien moet het aantal vluchten op bepaalde routes naar beneden. “We moeten onze bestemmingsportefeuille tegen het licht houden en kijken waar we kunnen spelen met frequenties. Misschien moeten we op sommige bestemmingen minder vliegen. In de weekends of ’s winters is dat op bepaalde routes een optie. De afgelopen jaren deden we dat overigens al; bepaalde zakensteden zijn in de weekends minder populair, waardoor capaciteit en slots vrijkwamen om elders in te zetten.”

Gebruik maken van regionale luchthavens, zoals Rotterdam The Hague Airport, ziet Groeneveld niet zitten. “In vroeger tijden zijn we actief geweest in de regio, maar Schiphol is de centrale netwerkschijf waar we al ons vervoer proberen te combineren. Daar past geen operatie vanaf regionale luchthavens bij, dat is geen optie.”

Grotere machines
Een optie voor luchtvaartmaatschappijen om de schaarse slotcapaciteit op Schiphol te optimaliseren is het inzetten van grotere toestellen, waardoor meer stoelen per vlucht beschikbaar komen. TUIfly doet dat deze zomer onder andere door een grote Airbus A340 van Surinam Airways te gebruik op zonvluchten binnen Europa.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Omdat het plafond van max 500.000 vliegbewegingen tot en met 2020 nu al bijna is bereikt, heten het nu "verouderde afspraken". Hier had moeten staan door toedoen van Schiphol (die ook aan tafel zat), omdat die zich niet aan gemaakte afspraken uit het Alders akkoord heeft gehouden,
Het heeft dus niets met verouderde afspraken te maken.

Geplaatst door Jan Griese

@Wim, Ja Dit noemen vaak Autistisch /Egocentrisch / onbeschoft .

Geplaatst door anoniem

gewoon een paar onrendabele routes afbouwen,daarvan zijn er genoeg.
dit gaat de klm flink geld opleveren.


Geplaatst door anton

regeren is vooruitzien, daar krijgen al die dure managers in de luchtvaart maandelijks een vermogen voor. Dat slimmer denken hadden ze jaren eerder al kunnen doen. Als je gaat zitten slapen, totdat er niets meer te verdelen is, dan heb je gewoon pech. '
Die 500.000 is een heldere afspraak, daarbinnen zullen ze het moeten verzinnen. Kopen ze maar een paar A380s op marktplaats, of zo ..... Of niet, ze zien maar. Dit is niet het probleem van de burger.