Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM-Martinair houdt nog even monopolie op bloemenvluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1624 
|
 nhd.nl 
tb_vliegtuig_Mantinair-Cargo-PK-MCY.jpg

Door Frans van den Berg

DEN HAAG - KLM-Martinair houdt nog zeker anderhalf jaar het monopolie op de bloemenvluchten tussen Latijns Amerika en Schiphol. Pas na een advies van het Europees Hof zal de Raad van State een besluit nemen over de bloemenvluchten die Lufthansa eerder op deze route uitvoerde.

Enkele jaren geleden begon de Duits luchtvaartmaatschappij Lufthansa met vrachtvluchten vanuit Colombia en Ecuador naar Schiphol. Toestellen die vooral bloemen vervoerden naar de veiling in Aalsmeer. KLM was woedend, omdat zo de lucratieve route van dochterbedrijf Martinair werd uitgehold. Maar verladers waren blij, omdat zo de vrachtprijzen daalden.

KLM wist de staatssecretaris te overtuigen om in te grijpen. Die legde een dwangsom aan Lufthansa op. De vluchten zijn opgeschort en deels omgeleid via Duitsland, maar dan moeten de bloemen alsnog met vrachtwagens naar Aalsmeer.

De rechter gaf de staatssecretaris gelijk. Lufthansa zou een truc toepassen door de bloemenvluchten een tussenstop te laten maken in Puerto Rico (VS). In dat geval zouden de Duitsers op basis van het open luchtvaartverdrag tussen de VS en Europa gewoon op Schiphol kunnen vliegen. De rechter doorzag deze truc. Bovendien zag die Lufthansa niet als een Nederlands bedrijf, omdat niet minimaal twee toestellen in Nederland zijn gestationeerd.

advies
De Duitsers stapten naar de Raad van State, die nu eerst advies wil van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. De Afdeling bestuursrechtspraak wil van het Hof uitleg over het luchtvaartverdrag tussen de Verenigde Staten enerzijds en de Europese Unie en haar lidstaten anderzijds.

Ten slotte wil de Afdeling bestuursrechtspraak weten of de staatssecretaris mag eisen dat minimaal twee vliegtuigen in Nederland gestationeerd zijn en onderhouden worden om voor de vergunning in aanmerking te komen die volgens hem in dit geval nodig is. Alleen dan zou zijn voldaan aan de voorwaarde dat de luchtvaartmaatschappij ’duurzaam gevestigd is’ in Nederland.

Schorsing
De behandeling van de zaak bij de Afdeling bestuursrechtspraak wordt geschorst in afwachting van de antwoorden van het Hof in Luxemburg.

Dit duurt naar verwachting ongeveer een tot anderhalf jaar. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak de behandeling voortzetten en uiteindelijk een definitieve uitspraak doen in deze zaak.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Het transport van bloemen met vliegtuigen is vergelijkbaar met het transport per vrachtauto. Dit is een centenkwestie zoals dit ook het geval is met het transport over de weg. Nederland was een keer de transporteur van Europa dankzij de Rotterdamse Haven maar heeft die positie snel verloren aan andere Europese lage loonlanden. Zo gaat dat nu eenmaal met zaken waarbij de kostencomponent doorslaggevend is. Deze les dient KLM nog te moeten leren. Dat doet pijn maar is helaas onvermijdelijk. Na een voorspelbare teloorgang van de KLM (mede onder invloed van Air France) zal aansluitend ook de mythe Schiphol in rook opgaan. En de investeringen in Lelystad?. Daar geldt hetzelfde voor als met de Betuwelijn en de HSL trein.