Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM mag niet ver vliegen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 836 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
hv_vliegtuig_2999.jpeg

Door Yteke de Jong

Zorgen bij luchtvaartbedrijf over verplichte verandering bedrijfsmodel


Bloedlink als overheid bepaalt welke klant voorrang krijgt

KLM krijgt het moeilijk als het door het kabinet wordt gedwongen tot een ander bedrijfsmodel. De luchtvaartmaatschappij zou zich volgens insiders op de eigen Nederlandse markt moeten richten, maar die wordt al volop bediend door Easyjet, TUI en de eigen dochter Transavia.

Als gevolg van de ’maatschappelijke kijk op klimaatverandering’ zou KLM haar bedrijfsmodel mogelijk aan moeten passen, zo meldde minister Sigrid Kaag (Financiën) twee weken geleden in de Tweede Kamer. Dit naar aanleiding van een rapportage van van haar staatsagent Jeroen Kremers.

Volgens ingewijden zou KLM zich vanuit die visie alleen nog op de eigen Nederlandse markt moeten richten. Wat betekent dit voor de luchtvaartmaatschappij?

Allereerst zou KLM naar verwachting zeventig procent van de reizigers verliezen, met navenante inkomsten. Nu nog faciliteert de luchtvaartmaatschappij een overstapnetwerk op Schiphol, waarbij ze vervoersstromen over de hele wereld aan elkaar knoopt.

Nu wil de staatsagent scherper onderscheid maken tussen het belang het overstapnetwerk en het commerciële belang van KLM. Ook moet onderzocht worden welke bestemmingen nodig zijn voor een goede internationale bereikbaarheid van Nederland. „Dan kom je op de vraag of KLM nog wel een bedrijf is dat bedoeld is om winst te maken, of in eerste instantie, publieke belangen zoals de overstapfunctie van Schiphol en de Nederlandse infrastructuur voor handel, te dienen”, zegt oud=hoogleraar luchtrecht Pablo Mendes de Leon.

Puur toeristische bestemmingen zonder overstappers zouden daarom wel eens kunnen worden geïnterpreteerd door de staatsagent als minder nuttig, denkt luchtvaarteconoom Jaap de Wit. Maar dat is in de praktijk lastig uit te voeren. „Met zo’n criterium moet je ook alle vakantiecharters en prijsvechters op Schiphol de deur wijzen, omdat ze het publieke belang niet zouden dienen. Het wordt bloedlink als de overheid gaat vertellen welke consumenten voorrang krijgen vanwege een publiek belang.” Voor de eigen Nederlandse markt zijn ook al onder meer Ryanair, Easyjet, TUI en Transavia actief. De concurrentie is moordend op de markt.

Optelsom

Voor vrijwel alle KLM-vluchten geldt dat er een mix van zakelijke en toeristische passagiers aan boord zit plus vracht in het ruim. „Die optelsom maakt een vlucht rendabel. Alle bestemmingen dragen bij aan de instandhouding van het netwerk”, aldus een zegsvrouw van KLM.

Met een KLM dat zich richt op de eigen markt, zijn er ook minder passagiers die de vliegtuigen naar verre bestemmingen kunnen vullen. Het routenetwerk kalft af, en de kosten vliegen omhoog. „Op basis van de Nederlandse markt blijven alleen Caribisch Nederland, Suriname en New York over als directe verre bestemming”, zegt De Wit. Het ministerie van Infrastructuur en Water antwoordt dat KLM de netwerkkwaliteit ’structureel dient te verbeteren’ en gaat niet in op vragen.

Schiphol deed onlangs een poging om meer te sturen door een lijst te maken met daarop bestemmingen die vanaf de nationale luchthaven gevlogen zouden moeten worden. De rechter verbood dit. „De Europese regelgeving biedt weinig ruimte om de starttijden, de slots, op specifieke bestemmingen uit te geven. Dan moeten die regels eerst worden aangepast”, zegt slotcoördinator Hugo Thomassen in een reactie. „We kijken wel of we andere criteria kunnen hanteren. Dat bijvoorbeeld een bestemming die nog niet gevlogen wordt, voorrang krijgt.”

Ketelmuziek

Luchtvaarteconoom de Wit zegt dat de staat vroeger goed kon sturen via bilaterale verdragen, maar dat er nu een geliberaliseerde markt is. „Over andere Europese carriers heeft het kabinet geen fluit te zeggen als die het gat van KLM vullen op dezelfde route. Hier ontbreekt het besef van luchtvaartpolitiek en elk inzicht in de internationale luchtvaartconcurrentie. Al met al veel ketelmuziek voor de bühne, maar in de uitvoering een groot vraagteken.”

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"KLM mag niet ver vliegen"
Deze koptekst is een hersenspinsel van mevrouw Yteke de Jong.
Slaat nergens op, is stompzinnige stemmingmakerij, met als doel de (noodzakelijk) kritische analyse van het waterhoofd netwerk van KLM (het verdienmodel van vorige eeuw) kwantitatief en kwalitatief, te bagatelliseren.