Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM: krimp Schiphol bedreigt onze vlootvernieuwing

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 245 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 06-10-2022 
HvS_KLMcargo_afval.JPG

Door Annet van Aarsen

De door minister Harbers aangekondigde krimp van Schiphol naar 440.000 vluchten per jaar - om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast - werkt averechts, verklaart KLM donderdag.
Op de dag dat de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat zich boog over het krimpplan van Harbers, presenteerde KLM-man Pieter Cornelisse, vicepresident Mainport Strategy, een alternatief scenario. Niet verrassend: KLM meent dat een reductie van het aantal vluchten een slecht plan is. De nationale luchtvaartmaatschappij komt dan in de knoei met de plannen om de eigen vloot te vernieuwen. Vlootvernieuwing biedt sneller reductie van geluid en emissies dan krimp, is de stelling.

Cornelisse: ,,Terug naar 440.000 vluchten betekent voor KLM een reductie van het aantal vliegbewegingen met 43.000. Onevenredig veel, dat komt vanwege het effect van retaliatie.’’ Hij bedoelt daarmee dat overheden op bestemmingen waar KLM naar toe vliegt, gaan zeggen dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij minder vaak welkom is, omdat de nationale luchtvaartmaatschappij van het land op Schiphol ook niet meer zo vaak welkom is als voorheen het geval was.

Cornelisse schat dat KLM 20 tot 25 Europese bestemmingen moet schrappen als de krimp doorgaat en vijf verre bestemmingen. Genoemd worden onder andere Linköping in Zweden (Ikea, Volvo), Belgrado, Bordeaux, Porto, Genua en Kiev (waar nu vanwege de oorlog niet op wordt gevlogen) en - ver weg - Boston, Bahrein en Osaka.

Het verdienvermogen van KLM komt zo zwaar onder druk te staan, zegt Cornelisse. En daarmee dreigt er een streep te moeten worden gezet door het plan om honderd nieuwe vliegtuigen aan te schaffen bij Airbus, van het type A320 en A321. Daarvoor wil de KLM de komende jaren 1 miljard per jaar uittrekken, maar dat lukt niet als de luchtvaartmaatschappij de vliegtuigen aan de grond moet houden.

,,Door vlootvernieuwing kunnen we in 2024 al meer geluid reduceren met 500.000 vluchten dan het ministerie heeft berekend op basis van 440.000 vliegbewegingen op Schiphol’’, aldus Cornelisse. Hij zegt dat KLM op basis van ’die feiten’ in gesprek wil met de overheid.

Sinds 2015 overtreedt Schiphol de wet door ’handhavingspunten voor geluidsoverlast’ te overschrijden. Bewonersorganisaties zien vlootvernieuwing niet als de oplossing als het aantal vluchten niet daalt. Alfred Blokhuizen van Schipholwatch: ,,Het meeste lawaai komt niet van de motor, maar van de uitstoot van de verplaatste lucht door de motor. Hoe zwaarder het vliegtuig, hoe meer lucht wordt verplaatst hoe luider het vliegtuig buldert.’’ Dat effect verandert volgens hem niet met nieuwe vliegtuigen.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 06-10-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Vlootvernieuwing in combinatie met groei heeft in de periode 2000-2022 tot een explosie van overlast geleid. Kan dat argument ook weer naar het rijk der fabelen.