Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM krijgt het zwaar te verduren - prijsvechters ook op verre vluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1162 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0475.jpg

Door Paul Eldering

BERLIJN - Prijsvechters gaan zich ook bemoeien met verre vluchten. Het KLM-bolwerk op de Atlantische vliegroutes naar de USA en de Cariben krijgt het zwaar te verduren. De consument kan komend jaar fors lagere tarieven tegemoet zien.
Met name uit Duitsland en Scandinavië is de aanval geopend op de lucratieve operatie van Air France KLM en alliantiepartner Delta tussen Europa en Amerika. Dat bleek dit weekend op de ITB in Berlijn, de grootste reisbeurs ter wereld.
„Die tarieven zijn veel te hoog. Dat kan honderden euro’s goedkoper”, zei Lufthansa-baas Karl Garnadt, die in het najaar budgetmaatschappij Eurowings lanceert. De uitvoering is in handen van SunExpress, een samenwerking met Turkish Airlines die 40 procent voordeliger personeel kan inzetten.
Voor de KLM-groep zal dat een zware dobber worden, verwachten analisten. „De Atlantische Oceaan is nog een van de weinige lange afstanden waar goed geld wordt verdiend. Als die tarieven worden ondermijnd, is dat een hard gelag.”
Ook de Noorse prijsvechter Norwegian doet serieuze pogingen om grip te krijgen op vluchten tussen Europa en Amerika met goedkope arbeidskrachten en dito vliegvergunningen. Daar is felle kritiek op van Europese en Amerikaanse concurrenten.
Het IJslandse Wow Air (via Reykjavik) en het Duitse Airberlin (vanuit Düsseldorf) zijn eveneens druk bezig om marktaandeel te veroveren op Atlantische vluchten met afbraakprijzen. De Ierse budgetvlieger Ryanair wil ook wel, maar heeft daarvoor nog geen geschikte vliegtuigen.
Eurowings opent een eerste basis op de luchthaven van Keulen. „Voor Nederlanders kan dat een interessant alternatief zijn. In het buitenland kijken we naar meer opties. Toeristen zijn een belangrijke groeimarkt met bestemmingen als Thailand, Cuba, de Dominicaanse Republiek en Dubai. Een enkele reis kost vanaf 99 euro”, aldus de zegsman.
Zowel Lufthansa als Airberlin introduceren nieuwe tariefklassen, van basic tot all-in. De passagier heeft de keuze uit comfort en service. Voor extra’s moet betaald worden. Ze willen het behalve KLM ook vakantievlieger Arkefly op Schiphol en Eindhoven moeilijk maken. Die zeggen niet bang te zijn.
„Nederland is voor ons een A-markt. Daar gaan we in investeren”, zei de nieuwe topman Stefan Pichler van Airberlin in Berlijn. Hij is niet in gesprek met KLM over samenwerking, liet hij weten.
In Amerika werkt Airberlin nauw samen met American Airlines voor doorverbindingen. „Zelf gaan we vaker naar toppers als New York, Los Angeles en Miami vliegen. Ook in de Cariben breiden we bestemmingen uit”, kondigde Pichler aan.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Wat ik al eerder stelde. KLM-Airfrance moet van het hoge paard af komen en zich meten met de andere maatschappijen die een lagere kostenstructuur hebben. Vliegen is inmiddels een prijsvechtersmarkt geworden en niet meer iets bijzonders zoals dat vroeger was. Onder invloed daarvan zal ook Schiphol ontmythologiseerd worden. Zelfde heeft zich eerder voorgedaan met de Nederlandse verladers. Wat was Neelie Smit Kroes trots om te melden dat Nederland de verlader van Europa is. En nu? Overgenomen door low cost bedrijven (lage lonen in de cockpit).
Niet kennis/innovatie intensief en dan heb je het nakijken.
De kade zal het schip wel keren.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

BINNEN EUROPA OOK OPMERKELIJK ONTWIKKELINGEN

Corendon gaat "skidagen" aanbieden waarbij vroeg in de ochtend naar Bulgarije wordt gevlogen, per bus van en naar een skipiste wordt gegaan, apres ski en diner wordt geserveerd en vervolgens na de terugvlucht na twaalfen 's-nachts op Schiphol wordt geland.
Aldus een bericht in Metro, dat gelijk maar enige skidagen weggaf, de prijs is uiteraard een lachertje.

Dan wordt toch de recente informatie dat de slots op Schiphol tientallen procenten goedkoper zijn dan bv Heathrow (+140 %) en Frankfurth (+ 55 %) een opvallend gegeven. Zeker bij een prijsverlaging met 7% onlangs door Jos Nijhuis, merkwaardig beleid gezien ook het feit dat aan zwaar getroffen regio's qua vlieghinder geen enkele compensatie wordt geboden?

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Kwantiteit boven kwaliteit?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

OMGEVINGSVISIE 2030: PVRC bestuur aan zet?

In de recent gevormde BUCH regio staan de komende tijd de omgevingsvisies van de betreffende gemeenten en BUCH als geheel centraal.

Door het machtsmonopolie van de Schiphol Group dreigen allerlei kwantitatieve oplossingen opgedrongen te worden. Organisaties als Prorail en de vereniging deltametropool proberen een AEROTROPOLIS te realiseren met helaas zeer negatieve gevolgen voor de woon- en leefomgeving, inclusief toenemende gezondheids- en veiligheidsrisico's.

Het zou het PVRC sieren wanneer op deze website eens openlijk een standpunt van het bestuur hierover wordt gepubliceerd, daar hebben de leden van dit platform niet alleen behoefte aan, maar zeker ook recht op.

Hoog tijd dus voor een duidelijk standpunt, het woord is aan voorzitter Y. Gosliga en zijn medebestuursleden.

Geplaatst door Ymte van Gosliga uit Castricum

Kijk naar de toekomst;
De Vereniging Deltametropool noemt zich een ' brede publieke organisatie’ die zich verantwoordelijk voelt voor de duurzame ontwikkeling van de Randstad. In onze regio is Deltametropool betrokken bij de 'SprintStad Zaancorridor', uitgevoerd op de spoorlijn tussen Heerhugowaard en Amsterdam CS, met de tussengelegen stations, waarbij de relatie tussen ruimte en mobiliteit inzichtelijk wordt gemaakt tussen nu en het jaar 2030.
Hierbij worden genoemd:
Realisatie van stedelijk en hoogstedelijke behoefte rond de stations, landelijk programma grotendeels daarbuiten. Verder: enkele regionale voorzieningen in de regio, zoals een hotel/conferentie centrum, een hogeschool en een Ikea-vestiging.
Hoewel hier vraagtekens bij zijn te plaatsen, gaat het mij te ver om daarin een Aerotropolis te zien. Derhalve voor PVRC vooralsnog geen aanleiding om een standpunt te bepalen.
En nogmaals: de BUCH samenwerking streeft naar de fusie van de ambtelijke organisaties van de vier gemeenten( in 2017 ) met als speerpunt de uitvoering van de drie decentralisaties. Belangrijk! maar geen PVRC-item.