KLM kiest voor de aanval
Air France-KLM boekt succes met haar interne herstructurering, waardoor de productiviteit omhoog is gegaan, maar de algehele groei blijft achter ten opzichte van de concurrentie en de beide airlines verliezen marktaandeel.
CEO Pieter Elbers van KLM toont zich tijdens een gesprek met Zakenreis strijdlustig. “Moeten we in een hoek zitten kijken hoe erg het is of gaan we aanvallen? Het laatste wat mij betreft. Dat is de spirit die weer in het bedrijf heerst: aanvallen!”
Elbers zegt zich te realiseren dat concurrenten – niet alleen de Golfcarriers, maar ook Turkish Airlines – bezig zijn met een tomeloze expansie. Niet bij de pakken neerzitten, is zijn reactie hierop.
De Frans-Nederlandse holding focust zich op twee dingen: kostenverlaging gecombineerd met hogere productiviteit én behoud van marktaandeel, of liever nog: vergroting ervan. De twee achtereenvolgende interne bezuinigingsoperaties Transform 2015 en Perform 2020 hebben in elk geval het gewenste interne effect gesorteerd voor KLM, zegt Elbers. “KLM heeft nu 32.500 werknemers. We zijn de afgelopen drie jaar met ongeveer duizend man omlaag gegaan en tegelijkertijd zijn we 8 procent in omzet gegroeid. Het bestaande personeel heeft dus meer gewerkt, een hogere productiviteit geleverd.”
Terwijl bij KLM de onderhandelingen tussen directie en bonden succesvol zijn geweest, is Air France nog lang niet zover. Grote vraag in september zal zijn of de piloten van Air France wérkelijk bereid zijn mee te werken door, in navolging van hun collega’s bij KLM, de nullijn te accepteren. Vorig jaar staakten de piloten van Air France in september, twee weken lang. Wie garandeert dat zij niet opnieuw de kont tegen de krib gooien?
De Franse pilotenvakbond SNPL hield onlangs een peiling onder de leden waaruit bleek dat ruim 80 procent wantrouwend staat ten opzichte van de directieplannen. Maar Air France-KLM kan zich geen nieuwe staking permitteren. Het eerste halfjaar van 2015 liep het boekverlies met 19 miljoen euro op tot 638 miljoen euro. Nieuwe arbeidsonrust bij Air France zou het verlies verder op kunnen drijven.
Maar Elbers houdt hoop: “September is een cruciale maand bij Air France waarin afspraken zouden moeten worden vastgelegd. De overeenkomsten die bij KLM zijn afgesloten, zouden een leidraad kunnen zijn.”