KLM is het niet eens met rekenmodel van kabinet voor krimp Schiphol
KLM zet grote vraagtekens bij het rekenmodel van het kabinet voor een besluit over de krimp van Schiphol. Volgens dat model stuurt het kabinet aan op krimp. Maar dat is onnodig, schrijft de KLM aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Het kabinet staat "op het punt om een belangrijk besluit te nemen met mogelijk onnodig grote negatieve gevolgen", schrijft KLM-topvrouw Marjan Rintel aan minister Barry Madlener. "Voor de toekomst van Schiphol, voor KLM en voor de verbondenheid met de rest van de wereld."
Volgens het krimpplan moet vliegverkeer van en naar Schiphol in de toekomst 20 procent minder geluidshinder veroorzaken dan nu. Daarvoor moet ook het aantal vluchten omlaag.
Maar KLM zegt dat het kabinet geen goede rekenmethode heeft gebruikt om te bepalen om hoeveel vluchten het precies moet gaan. Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft het kabinet niet voldoende rekening gehouden met maatregelen die KLM eerder al heeft genomen.
Rintel wil bijvoorbeeld meer aandacht voor het effect van de inzet van nieuwere vliegtuigen. Daarnaast zijn eerder de tarieven voor lawaaiige en stillere toestellen op Schiphol aangepast. Verder zou het kabinet een "overduidelijke rekenfout" in het model niet hebben hersteld.
KLM is bang voor vergeldingsmaatregelen van andere landen
Volgens Rintel volgt het kabinet niet de zogeheten "balanced approach". EU-regels schrijven voor dat je voor het terugdringen van geluidshinder wel de juiste volgorde van stappen moet doorlopen.
Luchtvaartmaatschappijen moeten zo de kans krijgen dat op een andere manier te bereiken dan met minder vliegen. Dat is ook altijd de kritiek van luchtvaartmaatschappijen geweest.
KLM is bang dat de krimp zal leiden tot vergeldingsmaatregelen van andere landen, met name de Verenigde Staten. De Amerikaanse overheid dreigde vorig jaar al KLM aan te pakken. Dat gebeurde na klachten van luchtvaartmaatschappijen uit de VS over de voorgenomen krimp van Schiphol. De toenmalige minister van Infrastructuur, Mark Harbers, trok daarom in november 2023 een deel van zijn plannen in.
Ministerie benadrukt dat experts hebben meegekeken
Volgens Madlener heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen zomer afspraken gemaakt met de luchtvaartsector, waaronder KLM. Die afspraken gingen over de uitgangspunten van de berekeningen.
Een woordvoerder van het ministerie benadrukt aan persbureau ANP dat onafhankelijke experts hebben meegekeken met de rekenmethode. Over de uitkomsten van de berekeningen kan het ministerie verder nog niets kwijt. Mogelijk worden die vrijdag bekend.
Geplaatst door Peps uit Nederhorst den Berg