Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM investeert 550 miljoen euro in Dreamliner

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1061 
|
 ad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0427.jpg

Door: Ellen den Hollander

KLM gaat behalve 700 miljoen euro bezuinigen, ook 550 miljoen euro investeren. Waar die 550 miljoen naartoe gaat, is al duidelijk: KLM krijgt over precies 1 jaar de eerste langverwachte Boeing 787-9 oftewel Dreamliner.
Dat kost een bom geld. Daarnaast vernieuwde de maatschappij tot dusver de business- class van één Boeing 777-200. ,,Maar de andere dertien moeten nog,'' zei topman Pieter Elbers gisteren.

Geen echt antwoord
Luchtvaartexpert Hans Heerkens van de Universiteit Twente is niet onder de indruk van de bezuinigingen door KLM. Het is overigens nog niet duidelijk of de bezuinigingen banen gaan kosten. ,,Die bezuiniging van 700 miljoen euro klinkt als veel, maar het is geen buitensporig bedrag als het over 5 jaar wordt gespreid.'' Wat de luchtvaartkenner vooral opvalt, is dat KLM 'geen echt antwoord' heeft op de prijsvechters of de concurrentie uit het Midden-Oosten. ,,Dat is geen verwijt aan KLM, want geen enkele netwerkmaatschappij heeft tot dusver een antwoord gevonden.''

Overstap
Een mogelijke oplossing kan volgens Heerkens liggen in de overstap. KLM voert via korte vluchten passagiers aan voor de lange vluchten naar verre bestemmingen. ,,Nu is de overstap gegarandeerd. Misschien moet je dat gedeeltelijk loslaten en mensen de gelegenheid geven die overstap zelf te regelen. Net als bij het busvervoer neem je dan een bus eerder als je zeker wilt weten dat je je aansluiting haalt.''

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

"Wat de luchtvaartkenner vooral opvalt, is dat KLM 'geen echt antwoord' heeft op de prijsvechters of de concurrentie uit het Midden-Oosten. ,,Dat is geen verwijt aan KLM, want geen enkele netwerkmaatschappij heeft tot dusver een antwoord gevonden.''

Nee, absolute geen verwijt aan de KLM.. Zo is ook mijn mening.
Want wat valt er aan de zaak op? De prijsvechters vliegen vaak met kleine lawaaierige toestellen.
Investeren nauwelijks in stillere toestellen. Daar geldt echt maar 1 prio: alle stoelen bezet tegen vrijwel geen comfort en de rest is bijzaak.

Geplaatst door Gerard uit Castricum

V.O.S, Vliegen de prijsvechters juist niet vaak met relatief nieuw materiaal? Dat vliegt goedkoper (brandstof, onderhoud), voldoet aan de Europese geluidseisen zodat ze ook 's nachts kunnen vliegen.