Platform Vlieghinder Kennemerland
 

KLM: groei nodig om duurzaam te worden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 895 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
tb_vliegtuig_KLM_PH-BFD_7-6-2014_12.08_uur.jpg

Vliegtaks gebruiken voor innovaties

NOORDWIJK - KLM moet beslist kunnen groeien op Schiphol. „Willen we de luchtvaart verduurzamen, dan moeten we wel eerst geld daarvoor verdienen.”

Met dat betoog legde KLM-topman Pieter Elbers uit dat groei en duurzaamheid niet haaks op elkaar staan. „We moeten de positie van Schiphol als knooppunt zien te behouden. Wij vliegen naar 160 bestemmingen in de wereld en via onze partners naar 700 bestemmingen. Groei is nodig om in die wereld relevant te blijven. Dan kunnen we investeren in nieuwe zuinigere en stillere vliegtuigen, in biobrandstof en andere technische ontwikkelingen.”

Tijdens de bijeenkomst van de Dutch Aviation Group in Noordwijk benadrukte Elbers dat een middenweg moet worden gevonden tussen ongebreidelde groei en geen groei, zoals steeds meer bewonersgroepen willen. „Nu gaat het economisch goed in Nederland en denken we wel zonder internationale bedrijven te kunnen. Maar hoe is dat als het economisch minder gaat? Het enorme netwerk op Schiphol is geen vanzelfsprekendheid. Kijk maar hoe Brussel en Milaan veel van hun internationale verbindingen zijn kwijtgeraakt”, waarschuwde de KLM-topman.

Schipholdirecteur Dick Benschop herhaalde zijn al eerder in deze krant gedane oproep voor een zeer gematigde groei van de luchthaven. „Natuurlijk kunnen wij als Schiphol blijven bestaan met de huidige grens van 500.000 vluchten. Het netwerk blijft een tijd in stand, maar klapt uiteindelijk. Een airliner heeft groei nodig. Ik zie ook een toenemende groep bewoners die het gehad heeft met de snelle groei van de afgelopen jaren.” Hij betwijfelde of dit jaar afspraken zijn te maken voor na 2020, wanneer een nieuw akkoord tussen omwonenden en Schiphol moet ingaan.

Tovenaars

Wat volgens Benschop wel nodig is, zijn tovenaars. Ontwikkelaars van biobrandstoffen, synthetische brandstoffen, elektrische vliegtuigen en dergelijke. Behalve om CO2, draait het daarbij ook om geluid en ultrafijnstof. „Als het nodig is zullen wij als Schiphol mee investeren in biobrandstoffen of andere projecten. We hebben die tovenaars echt nodig, anders nemen de profeten het over”, doelde hij op lobbygroepen die zelfs minder vluchten op Schiphol willen. Ook tijdens een hoorzitting gisteren in de Tweede Kamer ging het over duurzaamheid en de aangekondigde vliegtaks. Die levert jaarlijks 200 miljoen euro op. Maar dat geld verdwijnt gewoon in de schatkist. Sector en deskundigen zien liever dat in dat geval het geld wordt gestoken in onderzoek naar alternatieve brandstoffen en nieuwe vliegtuigen. Nederland kan voorop lopen in dergelijke onderzoeken.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Als goed ondernemer weet je dat je naast je dagelijkse exploitatie, ook op de langere termijn moet richten. Je met je bedrijf voorbereiden op de toekomst. Nu weet ik niet beter dat de luchtvaart bedrijfsvoering en daarmee samenhangende problematiek (milieu, klimaat, gezondheid, herrie, concurrentie, reserveren, investeren, strategie) niet van vandaag is, maar bij voortduring al in lengte van jaren speelt. En nu komt de heer Elbers en Benschop met een zielig verhaal, zo van ik weet het nu ook niet meer. Wat ik wel weet, ik kom geld tekort.
Om goed ondernemer te kunnen blijven, moet ik groeien of anderen moeten even betalen.
Wat ook speelt is dat Turkije, op het scharnierpunt van de wereld, een giga hub gereed heeft, dat het grootste deel van de overstappers van KLM zal overnemen. Bovendien hebben de moderne vliegen een veel grotere actieradius zodat direct vliegen naar je eindbestemming, zal toenemen. En de KLM maar investeren in een groot en nog groter netwerk en overstappers. Een verdienmodel van de vorige eeuw.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

We moeten een nieuw economisch model ontwikkelen, waarbij groei betekent dat de schaarste aan stilte wordt teruggedrongen, en waar alle emissies veel harder worden belast.

De oude dubbeldoelstelling groeien in vtb's en toch het milieu sparen is een GROVE LEUGEN.

Meer vtb's =
Meer herrie
Meer CO2 etc. emissies

ondanks technische vooruitgang, die overigens decennia gaat duren.

Innovaties moeten betaald worden uit hogere ticketprijzen. Hubs moeten zo mondiaal verdeeld worden dat onzinnig vliegen wordt tegengegaan, bv. vliegen naar Nairobi vanaf Lissabon via Amsterdam.

De tovenaars die we nodig hebben dienen om het groeispook te bestrijden, en gedrag van consumenten om tre buigen.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Wim heeft helemaal gelijk, ze doen nu net alsof ze vorige week te horen hebben gekregen dat ze moeten verduurzamen.
Dat Benschop zijn hoop vestigt op tovenaars geeft alleen maar aan dat de luchtvaart zelf geen oplossingen heeft.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Vroeger hadden we landveraders, nu hebben we corrupt volk als Elbers en Benschop. Wat een vreselijk liegend tuig, wat een schorem.
Woorden schieten tekort, het blijft vreselijk dat dit soort asociaal volk het in de BV Nederland blijkbaar voor het zeggen heeft.

Geplaatst door anoniem1

Om minder uit te gaan stoten moeten wij eerst meer gaan uitstoten:de klm.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Met het in de mond nemen van de Tovenaars vergelijking geeft Benschop zelf toe dat er geen reëele oplossingen zijn anders dan gewoon minderen.
Vliegen is schadelijk, net als roken, drinken, asbest etc.
Minderen of stoppen ermee is de enige optie.
De komende 10 jaar toch groeien is gewoon nog schadelijker.
Duurzaam en innovatie worden vaak genoemd maar zijn totaal niet van toepassing op de luchtvaart.

Geplaatst door anoniem1

In een van de consultaties werd de bewoners gevraagt mee te denken over mogelijkheden om de co2 uitstoot van Schiphol terug te dringen.
Voor Schiphol zie ik een enkele mogelijkheid om de uitstoot terug te dringen die niet ingrijpt in het aantal vliegbewegingen.
Het taxien van en naar de polderbaan zou men kunnen doen met electrische trekkers gevoed via een kabel in de grond zoals bij amerikaanse metros.
Het taxien van en naar de polderbaan kost veel tijd,het is iets van 15 minuten met behoorlijk wat vermogen.Ik weet niet hoeveel de uitstoot bedraagt van al deze taxi ritten maar dat kan door insiders makkelijk uitgerekend worden,en daarmee ook bekenen worden of het significant is. Het gaat om kleine beetjes hier en daar en bij korte europese vluchten kan dit misschien 5% in de uitstoot schelen.
Het zou kosten neutraal moeten kunnen,investering relatief gering en er word bespaart op kerosine. Bijkomend voordeel is het vedwijnen van de grote schadelijke uitstoot die het taxien met zich mee brengt.
Goede oplossing,kost vrijwel niets,levert sector geen nadeel op en heeft ook nog een klein voordeel daar waar het grond lawaai en vervuiling betreft.
Buiten dit zie ik geen mogelijkheden voor Schiphol dit niet ingrijpen in het aantal vliegbewegingen,al kan men natuurlijk altijd het dak met zonnecellen bedekken.

Nadeel hier is dat de uitstoot van Schiphol niet helemaal meetelt voor de officiele co2 uitstoot,en dat kan tot gevolg hebben dat mogelijke besparingen op die uitstoot ook niet meetellen bij het berekenen van het terug dringen van de uitstoot volgens allerlei verdragen. Zou willen voorstellen dit te negeren mocht dat het geval zijn,en alleen te kijken naar wat er werkelijk gebeurt. Alles wat we op Schiphol kunnen besparen hoeven we ergens anders niet meer te besparen.

Geplaatst door anoniem1

Op zich is dat natuurlijk wel een probleem. Als de uitstoot niet (volledig) meetelt dan tellen besparingen op deze uitstoot natuurlijk ook niet mee. Er is dan ook geen motivatie of prikkel om deze uitstoot te verlagen. Misschien toch iets om over na te denken en de uitstoot wel volledig te laten meetellen.

Geplaatst door s. van halm uit hoofddorp

Begin 2018 was er een handelsmissie in China waar onze minister president en dhr. Elbers een bezoekje brachten aan China Southern. Voor iemand die "zeer gematigde groei"voorstaat is de KLM directeur lekker aan de weg aan het timmeren. Minpress heeft daarbij laten zien hoe belangrijk dit is voor Nederland door heer Elbers te vergezellen.

Ondertussen roept de Nederlandse luchtvaartsector en politiek dat klimaatmaatregelen alleen in Europees verband zin en nut hebben en verwijzen ze maar al te graag naar landen als China omdat dat de echte boosdoeners zijn.

Wel opmerkelijk om dat te roepen en tegelijk meer vluchten naar en uit die landen binnen te halen.

Ik geloof meneer Elbers niet zo erg meer. En ik geloof ook niet dat ons huidig kabinet het beste met haar burgers voor heeft.

Geplaatst door Wim uit Castricum

Van zichzelf vinden en zeggen ze, dat ze het groenste kabinet zijn ooit. Je kan zoveel zeggen, maar als het niet uit je daden blijkt ben je oplichter, een leugenaar.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Voor de auto hebben we diverse soorten belasting en allemaal weer flnk stijgend, zo betaalt men btw, bpm obv co2, accijns, wegenbelasting, bijtelling en ook weer terug op de agenda, de kilometerheffng. Uiteraard allemaal om het milieu etc. etc.

Wat betaalt de KLM en hun reizigers ook alweer, oja helemaal niets!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Het vervoeren van mensen is een relatief laagwaardige activiteit waarbij innovatie in de context van het verminderen van overlast (lawaai en uitstoot) geen rol speelt. Innovatie moet komen vanuit de vliegtuigindustrie en daar zit helaas weinig in het vat. Dat KLM moet groeien om te kunnen innoveren is dan ook grote onzin.