Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM grijpt mis bij verre bestemming

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 542 
|
 telegraaf.nl 
Bewoners_logo_2x.png

Door Yteke de Jong

KLM dreigt mis te grijpen voor de uitbreiding van één verre bestemming per jaar. Dit zegt Kees van Ojik, onderhandelaar namens de bewoners in de Omgevingsraad Schiphol (ORS).

Voor de kerst lag er een akkoord over de groei van Schiphol, maar ORS-voorzitter Hans Alders besloot zijn advies een maandje uit te stellen in verband met de toekomst van Lelystad Airport.

„Met KLM en Schiphol hadden we een akkoord voor groei van 25.000 extra starts- en landingen tot 2030. Dat komt neer op één nieuwe verre verbinding per jaar”, zegt Van Ojik.

„Alders heeft zijn moment gemist. Mijn achterban is nu door een coup van mening dat er helemaal geen groei meer mogelijk is. Alders kan niet anders dan de opdracht teruggeven aan de minister.”

Besluit na Statenverkiezingen
Er wordt al maanden onderhandeld over de groei van Schiphol, die doorkruist wordt door een discussie over de aanvliegroutes van overloopluchthaven Lelystad. Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) stelde de opening van Lelystad vorig jaar vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen een jaar uit vanwege maatschappelijke weerstand.

Insiders verwachten daarom dat het advies over de toekomst van de luchtvaart pas na de provinciale statenverkiezingen van maart zullen komen.

„De minister zou kordater kunnen optreden”, zegt Van Ojik. „KLM heeft enige flexibiliteit nodig in haar routeschema. Lelystad moet daarom zo snel mogelijk open.” Op 21 januari komt het ministerie van Infrastructuur met een oplossing die Schiphol zou moeten ontlasten. Brussel ging niet akkoord met eerdere zogeheten verkeersverdeelregels.

Voldoende ruimte
Alders zegt desgevraagd de reactie van Van Ojik te begrijpen. „In 2008 was er ook sprake van verdeeldheid onder de bewoners. Wij komen volgende week bij elkaar om verder te praten, als we meer weten over de uitplaatsing van vluchten naar Lelystad Airport. Daarna komt er een advies.”

Voormalig topambtenaar Henk Wolleswinkel uit Rijsenhout schreef dit weekend in een brandbrief aan minister Van Nieuwenhuizen dat er voldoende ruimte is op Schiphol om verder te groeien. Hij vertegenwoordigde het ministerie jarenlang in de ORS.

„Vlootvernieuwing heeft een veel groter effect dan eerst gedacht. De aanleg van Lelystad Airport is niet nodig, omdat alle groei op de huidige Schiphol-locatie dankzij die nieuwe, stillere vloot kan plaatsvinden. Het effect van Lelystad zinkt hierbij in het niet”, zegt hij tegen De Telegraaf.

Kar trekken
De milieueffectrapportage bevestigt dat. Daaruit blijkt onder meer ruimte tot 620.000 vliegbewegingen, een scenario dat echter niet door Schiphol is onderzocht. Dat is ruim 100.000 lager dan waar voor de kerst een akkoord over bereikt is.

Schiphol en KLM willen niet reageren op de lage inzet, hoewel de laatste zichzelf te kort lijkt te doen.

De vliegmaatschappij investeerde miljarden in stillere vliegtuigen, maar dreigt daar nu niets van terug te zien. „De overheid hoort de kar te trekken”, zegt een hoge bron in de sector. Op basis van het regeerakkoord is afgesproken dat de vliegtmaatschappijen verder mogen groeien na 2020.

Groeiruimte
„Nu wordt al heel veel groeiruimte weggeven aan omwonenden, waar wij op basis van de berekening recht op hebben. Schiphol heeft belang bij rust, dat is een ander belang dan die van de vliegmaatschappijen.”

Wolleswinkel stelt een ’fundamentele herbezinning’ voor aan de minister. De fysieke capaciteit van Schiphol bedraagt volgens hem 800.000 starts-en landingen. De luchtvaartadviseur ziet heil in het gebruik van andere technieken en beter baangebruik. „Gebruik de energie van Lelystad om de situatie rondom Schiphol te verbeteren.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Daar is hij weer, onze bewonersvertegenwoordiger. De redder van Nederland. Wie vertegenwoordigd hij nu eigenlijk? Kunnen ze deze man niet op non-actief plaatsen? Een spreekverbod opleggen? In een bejaardenhuis opsluiten.

Geplaatst door Ed

Schiphol heeft belang bij rust. Dat komt goed uit, de omgeving ook. Dan hebben we elkaar toch nog gevonden! Rest nog een rusthuis voor dhr Ojik, vooral om erger te voorkomen.

Geplaatst door Jan Griese

WAT HEBBEN WE TOCH DOOR DEZE dorpsarts van OJIK toch talrijke nadelen ondervonden Nu en in het verleden . Dat begon al in 2007 ! Hij was not amused dat de Platforms ook aan de Alderstafel konden aanschuiven. DIT OP GEZAG v/d Tweede Kamer ! Maar is nu de tijd van vertrekken dan eindelijk aangebroken ? Enne, Ja dame Yteke de Jong, Telegraaf is altijd wel in
om te intrigeren .

PS Wie begrijpt wat die Wolleswinkel stelt ? Ik begrijp het niet

Geplaatst door anoniem

En zo'n domoor als Wolleswinkel denkt dat je door stillere vliegtuigen meer kan vliegen zonder dat de hinder toeneemt. Ik zal het nog een maal uitleggen meneer Wolleswinkel: 50 passages van 75 decibel geven (tijdens dezelfde periode van de dag) dezelfde Lden waarde als 100 passages van 72 decibel. Volgens het geluidsstelsel veroorzaken deze 100 passages dus evenveel 'hinder' als de 50 passages. Helaas.... een verschil van 3 decibel per passage is voor het menselijk oor nauwelijks waarneembaar, en een omwonende ervaart dus veel meer hinder.

Geplaatst door Ed

En daarom is de 50/50 regel een doortrapt plan wat eerlijk lijkt maar vals is.

Geplaatst door gerard

Ik schreef het al eerder:
de sector sprong een gat in de lucht toen
1) de Lden als hindermaat werd geïntroduceerd
en
2) de 50/50 regel werd onderhandeld.

De omwonenden zijn er toen meer dan volledig ingeluisd. En nu plukken wij als omwonenden de wrange vruchten.

Geplaatst door de Vries

En werkelijk niemand die ingrijpt tegen die van Ojik? Ongelooflijk dat die man nog de boel "vertegenwoordigt".

Maar ja, z'n nieuwe dorpshuis is binnen, waar Schiphol ruim 8 miljoen aan heeft bijgedragen!

Starten naar het noorden vanaf de Zwanenburgbaan gaat ook vanwege zijn acties met een grote boog om hem heen, rara hoe kan dit allemaal?!?

Geplaatst door anton

Die van Oijk is nog corrupter dan Alders en de luchtvaartsector bij elkaar. weg met dat stuk verdriet .........

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

GAAT DE BEERPUT NU ECHT OPEN?

Jarenlang verschool de brede politiek zich achter de slim opgetuigde Adviesraad O.R.S waar onder geheimhouding wordt vergaderd. Maar of de beerput na de gebleken misstanden echt open wordt gelegd is maar zeer de vraag:

De greep van de sector op O.R.S., de Omgevingsdiensten en zelfs Milieufederatie (lid G 11) en bepaalde "Dorpsraden" en platforms is zo ver doorgeslagen dat inmiddels elke balans ontbreekt.

Zo pleit een dorpsraad in Uitgeest ervoor om de vlieghinder maar "op de koop toe te nemen", daartoe aangezet door NB! de bewonersvertegenwoordiger Polderbaan die tevens nauw verbonden is aan zowel TATA STEEL (manager duurzaamheid!), een grote politieke partij en een andere dorpsraad in de Schipholregio!

De door Provincie (gedeputeerde Tekin) en Postcode loterij gefinancierde Milieufederatie ontsloeg gekwalificeerde medewerkers die in Wijk aan Zee eerder TATA Steel in bedwang hielden en sloot achter de schermen een deal met O.R.S vertegenwoordiger Zwanenburgbaan Van Ojik om de Polderbaan regio met nog eens 25.000 vluchten extra op te zadelen!

Maar ja, Hans Alders heeft van de politiek een garantie op geheimhouding verkregen en zo zal het deksel wel weer op de put worden gelegd..........................




Geplaatst door jan Griese

Ja. Het spel van de doortrapte van Ojik lijkt eindelijk voorbij, en @Kijk naar de toekomst:
Wat je stelt tav Milieu Federatie N-H is stemmingmakerij De MF-NH deelt de stelling van de HUIDIGE ORS Bewonersdelegatie , Tot 2023 zeker GEEN vliegtuig erbij: Eerst alle gebroken beloften en de huidige MER op orde, voor we überhaupt over groei praten . Dat zijn ook de standpunten van de BRS (Gezamenlijke gemeenten +provincies) En de gemeente Amsterdam

Bovendien verdient MF-NH directeur SIJAS Akkerman een grote pluim voor zijn recente activiteiten . Hoe hij de MF NH omturnde van een "'Geitenwollen sokkenclubje (Bang om haar subsidies kwijt te raken ) in een zeer actieve Stakeholder van formaat ,die zegt waar het opstaat !
Ook tilde hij een belangrijk Gezondheidsrapport van de Gezamenlijke GGDen boventafel ! (INHOUD : Er zijn veel meer ernstig gehinderden dan het Ministerie + Sector doet voorkomen

Hij organiseerde een voortreffelijke dag der Rechtvaardigheid te Utrecht, financierde die ook , met top deskundigen en Experts. Zo kwam er de Alliantie LBBL tot stand , ORS Bewoners regio Schiphol en Regios Gelderland/Overijssel trekken nu samen op

SVP Doe eens wat minderazijn in uw reacties svp En wat betekent : lid G 11 . En dan Dorpsraden noemen met naam en toenaam svp ; Recente ORS Bewonersbesluit : GEEN groei
werd UNANIEM door de 9 resterende CVers genomen !