Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM: Geen groei Schiphol is rampscenario

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 277 
|
 haarlemsdagblad.nl 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Frans van den Berg

SCHIPHOL - Wanneer Schiphol niet verder kan groeien, zal het bestemmingennetwerk verschralen. Een groot deel van de bedrijven die zich in Nederland gevestigd heeft, zal dan vertrekken. Een rampscenario, zo waarschuwt de KLM.

De nationale luchtvaartmaatschappij komt met deze onheilstijding in de aanloop naar de onderhandelingen eind deze week over de groei van Schiphol tot 2030. Het verzet tegen nog meer vliegtuigen wordt steeds groter, zo bleek ook zaterdag tijdens de Luchtvaartdag in Amsterdam. Greenpeace demonstreerde daar en ook de meeste van de 900 aanwezigen lieten zich kritisch uit over de geluidsoverlast en de uitstoot van CO2 en ultrafijnstof.

Schipholdirecteur Dick Benschop stelde opnieuw voor om na 2020 slechts zeer beperkt te groeien en om Lelystad te openen voor vakantievluchten. KLM benadrukte dat het netwerk van bestemmingen vanaf Schiphol uniek is en dat om die reden veel internationale bedrijven voor Nederland kiezen. „Het netwerk van KLM is geen vanzelfsprekendheid. KLM en de partners Delta en Jet Airways willen graag uitbreiden. Als groei in Nederland niet mogelijk is, gebeurt dat elders wel”, waarschuwt het bedrijf.

KLM zegt realistisch te zijn. „Luchthavens buiten Nederland groeien namelijk wel gewoon door. Passagiers reizen dan bij voorbeeld via het Midden-Oosten. De uitstoot is dan wereldwijd hetzelfde en KLM’s bestaansrecht zou onder druk komen te staan”, vreest de maatschappij, die er tevens op wijst dat de sector de afgelopen jaren al 754 miljoen euro heeft bijgedragen aan geluidsisolatie, het schadeschap, het verplaatsen van woonschepen en aankoop van woningen. „Ondanks extra vluchten is het aantal ernstig gehinderden met 55 procent afgenomen.”

Verzet
KLM droeg zaterdag haar standpunt uit in een nieuwe brochure. Maar de meeste aanwezigen vinden toch dat de geluidsoverlast inmiddels te groot is. Dat blijkt ook uit de internetconsultatie die de Omgevingsraad Schiphol heeft gehouden. Ruim 4500 mensen vulden die open vragen in. Van hen is slechts 29,8 procent voor extra vluchten, 38 procent wil het op het huidige niveau van 500.000 vluchten laten en 24 procent wil juist minder vluchten. De voorstanders van groei zijn vooral te vinden in plaatsen als Haarlem, Heemstede, Almere, Alphen aan den Rijn, Almere, Amsterdam en Haarlemmermeer.

Het verzet tegen nachtvluchten is nog veel groter. Maar liefst 66 procent wil minder nachtvluchten en slechts 15 procent meer. Vooral in Amsterdam, Haarlemmermeer, Bussum, de IJmond en de Leidse regio wil men minder nachtvluchten. Zij vinden hun nachtrust en gezondheid belangrijker.

Die boodschap kreeg ook luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen mee. Zij kreeg een petitie en haar toespraak werd verstoord door het geluid van een opstijgend vliegtuig. De minister hield zich op de vlakte. Zij wacht eerst of en met wat voor advies de Omgevingsraad Schiphol gaat komen, waarbij de kans klein is dat sector, overheden, bewoners en milieugroepen met een unaniem advies gaan komen.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"Er gaan bedrijven vertrekken". Waar blijkt dit uit. Nederland is nog steeds bereikbaar vanuit meer dan 200 bestemmingen. Wat een onzin, met zo'n achterhaalt verdienmodel.

Geplaatst door Hans Buurma

Met dit soort ongefundeerde paniekberichten loopt in ieder geval het betrouwbare imago van de KLM schade op. Niet echt handig.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Lang geleden riep men in Nederland: Indie verloren, rampspoed geboren.........
Nu, anno 2018 roept een Nederlands bedrijf wederom eigenlijk hetzelfde..........
De KLM is blijkbaar niet met de tijd meegevlogen.

Geplaatst door Michel

Tja, de koninklijke klm is niet zo koninklijk meer maar gedegradeerd tot een mondiale klimaatsloper.
Een korte termijn visie bedrijf gebaseerd op verbranding van fossiele brandstoffen.

Daar moeten we maar eens vanaf, die korte termijn bedrijven. Dat zijn bedrijven die de toekomst van ons klimaat in gevaar brengen.
Dat zijn bedrijven die de toekomst van onze kinderen kapot maakt.
Onze kinderen...............Denk daar eens over na minister van Nieuwenhuizen.
Onze kinderen...........Benschop, onze kinderen!
Sloop de planeet Moedertje Aarde maar, doe maar, voor onze kinderen!

Geplaatst door anton

V.O.S.,
Begin jaren zeventig van de vorige eeuw werden er miljarden in verouderde scheepswerven geïnvesteerd, want die waren "onmisbaar" voor de nederlandse econonmie. Ze gingen alsnog failliet. Nooit meer wat van gehoord. De BV Nederland draaide gewoon door ...
Daarna met Fokker helzelfde. Nooit meer wat van gehoord. De BV Nederland draaide gewoon door.
En ook nu gaat het zelfde gebeuren. Bij krimp van Schiphol draait de BV Nederland gewoon door..........

Geplaatst door Jos

Het Financieel Dagblad gaf eerder al aan dat de KLM zich overschreeuwt. En wat doet Elbers, nog harder schreeuwen. De argumenten zijn inmiddels zo ridicuul dat KLM en stuitend voor omwonenden dat KLM de laatste restjes draagvlak ook verliest.

Geplaatst door Ed

Dit is ordinaire stemmingmakerij gebaseerd op onderbuikgevoelens en gevoed door angst. Een hele defensieve reactie. Kennelijk is KLM niet in staat zich aan te passen aan de veranderende economische omstandigheden en de maatschappelijke ontwikkelingen. Om te overleven zal KLM zijn business model drastich moeten aanpassen en dat vraagt om visie. Aan de heer Elbers hier invulling aan te geven. Terecht stelt hij dat de toekomst van KLM op het spel staat; dus niet langer zeuren, maar aan de slag, dealen met de nieuwe werkelijkheid!

Geplaatst door Bob

"KLM zegt realistisch te zijn. „Luchthavens buiten Nederland groeien namelijk wel gewoon door. Passagiers reizen dan bij voorbeeld via het Midden-Oosten. De uitstoot is dan wereldwijd hetzelfde en KLM’s bestaansrecht zou onder druk komen te staan”, vreest de maatschappij, die er tevens op wijst dat de sector de afgelopen jaren al 754 miljoen euro heeft bijgedragen aan geluidsisolatie, het schadeschap, het verplaatsen van woonschepen en aankoop van woningen. „Ondanks extra vluchten is het aantal ernstig gehinderden met 55 procent afgenomen."

Verplaatsing naar andere landen lvert voor CO2 reductie niets op, maar is wel een zegen voor omwonenden! Missschien moeten we de hubs mondiaal ook anders verdelen, en niet alles hierheen halen?

Van die € 754 miljoen voor isolatie hebben wij nooit iets gezien, en zodra je ramen of deuren opent zit je weer in de herrie!

Aantal ernstig gehinderen werd door de sector berekend op ca. 130000, maar de GGD's kwamen uit op ca. 200000, terwijl 1300000 mensen binnen 45 dB(A) Lden gezondheidsschade kunnen oplopen! Dat zijn toch wel heel andere cijfers, niet?

Geplaatst door Peter

Is KLM nou trots dat ze woningen hebben gesloopt en dat men woonschepen heeft verplaatst? Het zal je huis maar zijn geweest..

Die Elbers is mogelijk nog gekker dan die voorganger prins carnaval Eurlings die er net zo lustig op los liegt en ondertussen ook nog eens een vrouwtje in mekaar mept zo nu en dan. Lekker volk daar aan de top van KLM.