Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM gaat flink snijden in vluchten vanwege toenemende concurrentie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1185 
|
 parool.nl 
me_vliegtuig_IMG_0334.jpg

Bron: Het Parool

Air France-KLM grijpt hard in. Het luchtvaartconcern brengt het aantal vluchten sterk terug en zet meer kantoorpersoneel aan de kant. In plaats van over vijf jaar moet KLM al in 2018 de voorgenomen besparingen van 700 miljoen euro hebben bereikt. In totaal wil Air France-KLM dan al de voorgenomen 1,8 miljard euro hebben bespaard.

KLM kondigde begin deze maand al aan in te grijpen in de wintervluchten. De ingrepen vallen fors uit, onder druk van de toenemende concurrentie op de opbrengsten van het intercontinentaal verkeer.

Zo daalt het aantal vluchten dat KLM en Air France naar Japan uitvoeren komende winter met 14 procent. KLM is één van de belangrijkse vervoerders tussen Europa en Japan, met vluchten naar Tokio, Osaka en Fukuoka.

Sterke concurrentie
Naar Brazilië daalt de capaciteit vanaf november met 5 procent. Zowel KLM als Air France hebben de afgelopen jaren Braziliaanse vluchten en bestemmingen juist uitgebreid.

Ook naar Oost-Afrika, waar KLM met partner Kenya Airways sterk is, wordt 6 procent capaciteit geschrapt. Op die routes wordt te weinig omgezet vanwege de sterke concurrentie van vooral Golfmaatschappijen. Zowel Emirates als Turkish Airlines hebben het aantal vluchten naar Oost-Afrika, onder meer Kenia, de afgelopen tijd sterk uitgebreid.

Meer omzet, meer verlies
Vooral Air France, maar ook KLM, hebben het afgelopen halfjaar al flink gesneden in korte routes die niet bijdragen aan de activiteiten in thuisbasis Amsterdam en Parijs. Zo werd bij Air France de capaciteit op de korte- en middellange afstand ruim 14 procent teruggebracht, onder meer door vluchten over te hevelen naar dochter Transavia, dat juist flink groeide.

Het concern zal daarnaast dubbel hard ingrijpen in kantoorkosten. Bovenop de eerder aangekondige besparing van 150 miljoen euro in de vestigingen, wil het bedrijf vóór 2018 nog eens zo'n bedrag vinden in zijn burelen. Of dat ook gevolgen heeft voor het personeelsbestand van KLM in het hoofdkantoor in Amstelveen en de operationele kantoren op Schiphol, is nog niet bekend.

Air France-KLM behaalde het afgelopen halfjaar een omzet van 12,3 miljard euro, 2,4 procent meer dan in de eerste helft van 2014. Het concern draaide een verlies van 638 miljoen euro, 19 procent méér dan de dezelfde periode vorig jaar.

Het afgelopen half jaar is de schuld van het bedrijf wel gedaald, van 5,4 miljard naar 4,55 miljard euro. Eind dit jaar moet daar nog tenminste 155 miljoen euro van af.

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Schiphol in combinatie KLM zouden de motor van de onze economie zijn. Hoe is het nu mogelijk dat een motor van onze economie niet in staat is om zelf zwarte cijfers te schrijven maar zoals het er nu naar uitziet structureel verliezen zal uitwijzen? Bewonersvertegenwoordigers van de ORS voelen zich ineens geroepen om voor de belangen van deze motor van de industrie op te komen. Vanwaar deze sympathie voor één van de grootste veroorzakers van zoveel geluidshinder?
Val van de ene verbazing in de andere. Het kan verkeren