Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM en Schiphol: snel besluit over groei luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 88 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol_klimaatactie_191214_EW_1877.JPG

Door Yteke de Jong


AMSTERDAM - De luchtvaartsector wil zo snel mogelijk een besluit over verdere groei van luchthaven Schiphol en de opening van Lelystad Airport.

Ze reageren op het woensdag verschenen rapport van de Commissie Remkes, die concludeert dat de luchtvaart verder kan groeien als de stikstofuitstoot naar beneden gaat. Luchtvaartmaatschappij KLM zegt dat ze verdere groei nodig heeft om te kunnen investeren om de uitstoot naar beneden te brengen. „Dit is alleen mogelijk als we ons verder kunnen ontwikkelen op Schiphol en Lelystad Airport en zo perspectief te geven. Vanuit het uitgangspunt van een evenwichtige bijdrage gaat KLM er vanuit dat snel besluitvorming komt over Schiphol en Lelystad”, aldus een woordvoerder.

Schiphol stelt in een reactie dat het gaat om een ’werkbaar advies’. De luchthaven concludeert dat de beeldvorming over de luchtvaart als grote vervuiler voor stikstof niet klopt met de werkelijkheid. De stikstofuitstoot van luchtvaart in Nederland is beperkt tot maximaal 1,1 procent van de totale stikstofneerslag.

Luchtvaart moet groei ’verdienen’
Onduidelijk is nog hoe de adviezen van Remkes in de praktijk zullen doorwerken. Vorig jaar stelde minister van Nieuwenhuizen (Infastructuur) al dat de luchtvaart groei moest ’verdienen’, onder meer door schonere en stillere vliegtuigen en elektrisch materieel. KLM en Schiphol hebben hier de afgelopen tijd in geïnvesteerd. Maar tot een concrete uitwerking hoe dit dan groei oplevert, kwam het nog niet. Het ontbreken van die duidelijkheid leidde tot veel irritatie in de sector, die zich al gecommitteerd heeft aan 35% minder CO2-uitstoot in 2030.

Remkes’ komt met adviezen die deels in het straatje passen van Van Nieuwenhuizen: bijvoorbeeld meer treinreizen op korte afstanden en elektrisch taxiën. Volgens docent luchtvaarttechniek Joris Melkert gaat het om een ’verstandig advies’. Hij voorziet ook pijnpunten, zo is 30% van de stikstofuitstoot op Schiphol gerelateerd aan het autoverkeer. „ Daar kun je best iets aan doen, maar voor Schiphol is dat ook lastig omdat ze er aan verdienen. De luchthaven moet meer inzetten op de trein, bijvoorbeeld de Noord-Zuidlijn doortrekken.”

Laatste hobbel
Het onderzoek van Remkes is de laatste hobbel die nodig is om tot een politiek besluit te komen inzake de opening van Lelystad Airport, die deel uitmaakt van de hele groeidiscussie van de luchtvaart. Volgens bronnen in Den Haag wordt het zogeheten luchthavenbesluit voor Lelystad Airport binnenkort voorgelegd aan de Tweede Kamer. Tot nu toe wist de politiek de opening telkens te traineren. De luchthaven is klaar voor gebruik.

Bovendien wordt deze maand de luchtvaartnota verwacht, met een strategie voor de komende decennia. „De vraag is waar we nog op wachten. Het wetsvoorstel kan nu in principe naar de kamer. Het gaat nu om politieke wil om het regeerakkoord uit te voeren”, zegt een hoge bron bij Schiphol. In het regeerakkoord is vastgelegd dat de luchtvaart verder mag groeien naar 590.000 vliegbewegingen, maar de minister heeft dat na politieke druk al verlaagd naar 540.000.

„Het is nu tijd om te leveren”, zegt de actiegroep Lelystad Airport moet door in een oproep aan de politiek. „Afgelopen jaren zijn telkens nieuwe voorwaarden gesteld en aan al die voorwaarden is voldaan. Misbruik het advies van Remkes niet om de openstelling van Lelystad Airport verder te vertragen.”

De commissie Remkes maakt het verdienmodel van de luchtvaart wel duurder, aldus Melkert. „Het gaat meer moeite kosten om de groei voor elkaar te krijgen. Het kost tijd en vergt investeringen. De angel dat Schiphol een grote vervuiler is, is er met dit onderzoek uit. Het kabinet moet nu een beslissing nemen.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"In het regeerakkoord is vastgelegd dat de luchtvaart verder mag groeien naar 590.000 vliegbewegingen, maar de minister heeft dat na politieke druk al verlaagd naar 540.000".

In het regeerakkoord, blz 41/42, Luchtvaart wordt wel gesproken over groei, onder voorwaarden,.
Er worden geen aantallen genoemd in tegenstelling wat mevrouw De Jong uit de hoge hoed tovert. Haar cijfers zijn fake!.

Gezien de actuele situatie (en die van de CO2 moet nog komen) zal er niet snel een antwoord komen over de groei van de luchtvaart.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Yteke de Jong is net als een liegende vvd of schiphol politicus. Kakelen over schoon, zuinig en duurzaam terwijl er ondertussen gewoon steeds meer getankt en vervuild wordt, meer dan het hele wagenpark zelfs en de sector ook nog miljarden subsidie van u en mij opstrijkt.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.