Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM claimt extra nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 289 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 22-01-2019 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Frans van den Berg

DEN HAAG - KLM claimt extra nachtvluchten in de zomermaanden op Schiphol. Die landingsrechten zegt KLM te hebben geruild met Malaysian Airlines, voordat die maatschappij de vluchten tussen Schiphol en Kuala Lumpur staakte.

In ruil zou Malaysian een dagelijkse vlucht op Madrid van KLM overnemen. Maar de onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol ging daarmee niet akkoord. Malaysian zou immers die vlucht op Madrid niet met een eigen toestel uitvoeren, maar met een van KLM. Dat is geen echte ruil.

De strijdende partijen troffen elkaar dinsdag bij de Raad van State. Dat is drie jaar nadat Malaysian de vluchten op Schiphol staakte. Indertijd had de maatschappij twee toestellen verloren (een boven Oekraïne neergeschoten en een in zee gestort) en moest reorganiseren. „KLM en Malaysian werkten op deze route samen: een codeshare. Nog altijd kan je bij Malaysian een ticket naar Nederland boeken, al is dat in een KLM vliegtuig. Samen vlogen we 14 keer per week op die route. Toen Malaysian stopte, verhoogden wij dat van zeven naar tien vluchten”, legde de KLM-advocaat uit.

Neergestort
KLM had op dat moment de start- en landingsrechten (slots) van Malaysian willen overnemen en dan vooral de 217 landingsrechten in de nacht in de zomerperiode. Die nachtslots kan de KLM goed gebruiken op andere routes. Op 27 januari staakte Malaysian de vluchten. Een week eerder was per mail geïnformeerd hoe slots konden worden geruild, maar pas op 26 maart werd een formeel verzoek ingediend en al snel afgewezen. „Malaysian was immers gestopt in Nederland. Zonder vliegtuigen heb je ook geen slots meer: die lever je dan in. De historische rechten zijn in 2016 vervallen en dan kan KLM die niet alsnog opeisen voor de komende zomers”, meende de vertegenwoordiger van de slotcoördinator.

Dat KLM de zaak tot aan de Raad van State voert, heeft alles te maken met het feit dat de luchthaven inmiddels vol zit. Om ieder slot wordt tegenwoordig gevochten. Wie zogeheten historische slots heeft, zit gebakken, omdat die ieder jaar worden toegewezen. Vandaar dat KLM die nachtslots van Malaysian alsnog wil hebben. Bovendien werkt KLM met veel andere maatschappijen samen op routes en wordt regelmatig geschoven met slots of zet de andere partner een toestel meer of minder in op een route. Deze zomer en in 2020 wil KLM dus graag die 217 nachtslots.

Vol
Bij de Raad van State draaide het vooral om termijnen, bepalingen en adviezen. Een uitspraak zal vrijwel zeker niet binnen de normale periode van zes weken worden gedaan, zo kondigde men alvast aan. Mocht KLM winnen, dan wordt uitvoering een probleem. Inmiddels zit de nachtperiode vol. Maar volgens KLM zijn in het verleden ook teveel nachtslots uitgegeven. Wel vierduizend extra, omdat er op werd gegokt dat niet alle vluchten daadwerkelijk zouden doorgaan. Maar daardoor werd de afgelopen jaren teveel in de nacht gevlogen. „Nu is de grens van 32.000 nachtvluchten wettelijk vastgelegd en worden ook niet meer slots uitgegeven. Extra slots voor KLM zullen dan ten koste gaan van een andere maatschappij”, voorziet de slotcoördinator.

Overigens houden bewonersgroepen vast aan de eerdere toezegging aan de Alderstafel dat het aantal nachtvluchten verder omlaag zou gaan naar 29.000. Ook de provincies en gemeenten willen minder nachtvluchten. Op zo’n moment is het extra belangrijk dat een maatschappij als KLM zoveel mogelijk historische slots heeft. Veel vakantievervoerders hebben die niet, maar in 2017 wist Corendon via de rechtbank toch extra nachtvluchten te krijgen. Vorig jaar wonnen Corendon, TUI en Easyjet ook al een zaak tegen Schiphol die eerder weigerde 2500 slots in de zomer beschikbaar te stellen die in de winter niet waren gebruikt. In die strijd om slots en dus mogelijkheden om toch nog ietsje te groeien, moet het hoger beroep bij de Raad van State worden bezien.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 22-01-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Terug naar 29000 zoals beloofd!!!

Geplaatst door Ed

Niet omdat het moet maar omdat het kan.
KLM onderschat de kracht van de publieke opinie en zal verdere reputatie schade oplopen. Het past in het beeld maar blijft een beetje dom.