Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

KLM: Centralisatie gaat ten koste van BV Nederland

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 799 
|
 noordhollandsdagblad.nl (06-02-2017) 
me_vliegtuig_IMG_0427.jpg

Door Yteke de Jong

SCHIPHOL - Air France KLM wil een centrale afdeling, een soort ’superministerie’, waarin de digitale, communicatie en marketingafdelingen samenkomen. Ook wil Frankrijk alle zeggenschap over partnerschappen.

Deze vitale afdelingen zijn de startmotor van de omzet van KLM. Ze bepalen mede in hoge mate het verschil tussen winst en verlies”, reageert Bob van der Wal, voorzitter Vereniging Hoger KLM Personeel (VHKP). „Het voelt alsof je de grip uit handen geeft.” Air France KLM was niet bereikbaar voor commentaar.

Naast de centrale ondernemingsraad (or) en vakbond VHKP roert ook de divisieraad van de onderhoudsafdeling zich. Zij hebben zich ook per brief gemeld bij de KLM-directie en hun baas Ton Dortmans, omdat zij vrezen voor nieuwe reorganisaties.

„Het is nu tot hier en niet verder”, zegt divisieraad voorzitter Carmo Melters namens de 5000 onderhoudsmedewerkers. „We hebben twee reorganisaties achter de rug. Hoewel het plan voor de verzelfstandiging van tafel is, zijn wij er niet gerust op.”

Onrust

De onrust onder het KLM-personeel neemt weer toe, ondanks het feit dat er in 2013 keiharde afspraken zijn gemaakt. Toen werden 2500 ondersteunende functies van KLM bij de holding in Frankrijk gebracht en daar zou het bij blijven. Daar wordt nu opnieuw een aanval op gedaan.

In een internationaal opererend bedrijf is het normaal dat afdelingen als marketing en communicatie gecentraliseerd worden. Air France KLM bestaat echter alleen maar uit een Nederlands en een Frans bedrijf. Omdat bij Air France broodnodige bezuinigingen maar uitblijven, wordt deze steeds meer een blok aan het been van KLM, dat wel groeit. Het luchtvaartschip wordt alleen maar logger, stelt or-voorzitter Jan-Willem van Dijk.

„De cultuurverschillen zorgen ervoor dat de lijnen juist langer worden in plaats van korter. Alles verzandt in inefficiënt overleg. Daar waar twee KLM’ers nodig zijn, zitten er achttien Fransen aan tafel.” De afgelopen jaren liep de subtop bij KLM leeg om die reden.

Met de komst van de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac vorig jaar zomer leek de rust terug te keren bij de luchtvaartmaatschappij. Janaillac werkte aan het plan ’Trust Together’. Voor KLM is er eigenlijk nietswat dat vertrouwen versterkt, zo is de directie en de or nu gebleken. „Meneer Janaillac pakt het slim aan”, vindt Van Dijk. „Hij zegt dat hij het vertrouwen wil herstellen, maar doet ondertussen het tegenovergestelde.”

Investeren

De divisieraad zegt het vertrouwen eigenlijk op in de hoogste Franse baas Janaillac. Voorzitter Melters: „We willen de focus op investeringen en geen discussies meer over organisatieaanpassingen of aansturingsmodellen.” Bob van der Wal van de VHKP vult aan: „Wij zijn voorstander van meer coördinatie en minder integratie bij Air France en KLM. Bij integratie gaat geweldig veel energie verloren aan interne processen. We kunnen ons beter richten op de buitenwereld.”

De nieuwe plannen vanuit de holding in Frankrijk wijzen echter op een volslagen andere koers, zegt Van Dijk. „Onze alliantie-directeur, die samen met de president-directeuren ons Chinese netwerk opbouwde in de afgelopen 20 jaar, staat in geen enkel plan genoemd. Terwijl hij de relaties onderhoudt. Op cruciale posten worden Fransen benoemd.”

Van Dijk vreest dat dit alles ten koste zal gaan van routes vanaf Schiphol. Vanuit Nederland en KLM moet men er veel harder aan trekken, omdat Frankrijk als groot land van nature meer reizigers trekt. Daardoor is de urgentie om te investeren in allianties met andere partners veel minder aanwezig bij Air France.

Dijksma

Staatssecretaris Dijksma van Luchtvaart sprak vorig jaar een aantal keren met Janaillac na druk uit de Tweede Kamer. Toen lag er een plan waarbij de oude verdeelsleutel van vluchten, 60% voor Air France en 40% voor KLM, voor nieuwe routes ten nadele van KLM gewijzigd zou worden. Dijksma meldde de Kamer uiteindelijk dat de afspraken voor een zelfstandige bedrijfsvoering van KLM nog altijd als een huis staan.

KLM levert de Nederlandse economie jaarlijks €30 miljard op. Het bedrijf is goed voor 300.000 directe en indirecte banen. Daarnaast is KLM één van grootste particuliere werkgevers van Nederland. Van Dijk: „We moeten ophouden om steeds maar weer opnieuw aan de organisatie te sleutelen. Het is vijf voor twaalf. We moeten ons op de passagiers richten en niet meer op elkaar.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl (06-02-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

De laatste alinea: KLM levert de Nederlandse economie jaarlijks €30 miljard op. Het bedrijf is goed voor 300.000 directe en indirecte banen. De getallen worden steeds potsierlijker.
In het KLM jaarverslag 2015 wordt 9,9 miljard omzet en 35.488 medewerkers gerapporteerd.

Maar goed, (heel slordig!) foutje van Yteke, ze bedoelt natuurlijk Schiphol i.p.v. KLM. Dom dom dom.

Maar dan de volgende vraag: Waarom kakelen veel journalisten toch altijd zo kritiekloos de sector en I&M na. Worden zij betaald door de Schiphollobby?
Decisio zegt: Schiphol draagt 9 miljard bij aan de Nederlandse Economie en is goed voor plm. 100.000 banen. De getallen over indirecte toegevoegde waarde en banen zijn onbetrouwbaar.




Geplaatst door Peter

De luchtvaart in Nederland slurpt vooral veel subsidie en levert veel herrie en vervuiling op.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Men riep in "Nederland bv" ooit: Indie verloren, rampspoed geboren!
Dat deze leus complete onzin was, weten we inmiddels wel.
Het heeft juist de mogelijkheid gegeven om andere inkomsten te genereren.

Bedient de KLM zich van soortgelijke retoriek?
Na de vervuilende, subsidie slurpende sector, dat de luchtvaartsector is, zullen er zeker andere kansen ontstaan!
De luchtvaartsector in Nederland bv zal de illusie moeten laten varen, dat zij onaantastbaar zijn!