KLM-baas hekelt plan van vliegtaks

Door Yteke de Jong
BRUSSEL - KLM maakt gehakt van het plan om een Europese vliegtaks te introduceren. Dat plan is nog niet van tafel, hoewel de staat vorige week een belang nam in moederconcern Air France KLM.
„Nee, een Europese vliegtaks is geen goed idee”, zo reageert president-directeur Pieter Elbers op het initiatief van staatssecretaris Snel (D66), die in juni een conferentie organiseert om een Europese vliegtaks van de grond te krijgen. „We hebben al het Europese emissiehandelssysteem ETS, daarboven nog het mondiale belastingsysteem Corsia en duurdere havengelden op Schiphol. Dat is een stapeling van systemen, die onze winstgevendheid aantast”, zegt Elbers. Dit alles kost KLM over een aantal jaren honderden miljoenen.
Efficiëntere vliegroutes
„Straks zitten er meer belastingen op een vliegticket dan de werkelijke kosten”, zegt Elbers in Brussel op een bijeenkomst van luchtvaartkoepel A4E. Hij pleitte woensdag samen met zijn collega’s voor slimmere oplossing, namelijk efficiëntere vliegroutes. Luchtvaartmaatschappijen vliegen niet in een rechte lijn tussen A en B, iets dat de sector jaarlijks €10 miljard kost. Een ongedeeld Europees luchtruim is al veertig jaar een probleem dat de Europese politiek niet wil oplossen.
„Bovendien hebben we eerder gezien dat reizigers vanuit Nederland in de auto stappen en via andere luchthavens gaan vliegen”, zegt Elbers. Het is onduidelijk wat voor gevolg het staatsbelang heeft voor de luchtvaartagenda van het kabinet. De vliegtaks komt uit de koker van D66. „Als het in plaats komt van het huidige ETS-systeem, dan is het een ander verhaal”, zegt Elbers. „Het milieu wordt er niet beter van. Want een belasting bovenop een andere belastingen zorgt er voor dat we niet kunnen investeren in zuinigere vliegtuigen of biokerosine.”
Politieke discussie
Het kabinet moet nog een besluit nemen over groei van Schiphol na 2020, naast het hete hangijzer van de opening van Lelystad Airport. De KLM-baas rekent zich nog niet rijk, nu de staat aandeelhouder is geworden. „Ik wil de link niet leggen tussen de groei van Schiphol en het aandelenbelang van de staat in KLM. De politieke discussie moet nog gevoerd worden. Dat is nog niet een gepasseerd station”, aldus Elbers tegenover De Telegraaf.
De KLM-topman trad woensdag voor het eerst in de openbaarheid, nadat de Nederlandse staat vorige week aandeelhouder werd van Air France KLM. Gevraagd naar zijn relatie met zijn Franse baas Benjamin Smith zegt Elbers alleen maar afgemeten: „Goed.” Deze maakte de herbenoeming van Elbers inzet om meer macht naar zich toe te trekken. Elbers verwacht geen problemen meer richting zijn herbenoeming op de aandeelhoudersvergadering van 25 april.
Uitstekende leider
Het aandelenbelang van Nederland was voor de luchtvaartsector een verrassing. „Het maakt voor onze plannen niet uit dat Nederland participeert in Air France KLM”, zegt ceo Willie Walsh van de International Airlines Group, van British Airways en Iberia. Heeft hij Elbers nog een baan aangeboden in de afgelopen weken, toen Ben Smith hem liet bungelen? „Nee, maar Pieter is een uitstekende leider. Als ik het voor het zeggen had, dan maakte ik hem de baas van Air France KLM.”
Topman Carsten Spohr van Lufthansa stelde dat de luchtvaartsector in zijn algemeenheid nauwe banden heeft met de overheid. Ryanair ridiculiseerde de stap van minister Hoekstra. „Air France KLM dreigt achterop te raken en over te schieten”, zegt O’Leary tegen De Telegraaf. „IAG en Lufthansa hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet, met overnames en het ontwikkelen van prijsvechters op de lange afstand. Zij zijn bezig met de markt, bij Air France KLM zijn ze met elkaar aan het ruziën. Prima, dan zijn ze niet bezig met de concurrentie. Voor ons alleen maar gunstig.”
Geplaatst door Wim uit Castricum