Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klimaatzorgen deert vliegen niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 293 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
tb_vliegtuig_Transavia_PH_XRX.jpg

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Vorig jaar meer vakantievluchten dan ooit

SCHIPHOL - Ondanks de breed levende klimaatzorgen als gevolg van het broeikaseffect wordt er door Nederlanders meer gevlogen dan ooit. Vorig jaar is een nieuw record gevestigd met bijna 7 procent meer verkochte tickets dan in 2017. Het ging om ruim negen miljoen transacties.

Dat blijkt uit cijfers van luchtvaartkoepel IATA en BSP Nederland, die bijhouden wat alle vliegmaatschappijen op de Nederlandse markt presteren.

Blijkbaar valt het dus wel mee met de weerzin tegen vervuilende vliegreizen. „Het is kolder dat de consument zich zou schamen om een vliegvakantie te nemen. Dat is slechts een heel kleine groep. In werkelijkheid vliegen we erop los. Dat blijkt ook uit onze cijfers”, zegt voorzitter Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR. KLM vervoerde vorig jaar 4,5 procent meer reizigers.

De vlieganimo wordt gestimuleerd door de enorme prijsconcurrentie, waardoor er volop koopjes zijn. De ’werelddealweken’ van KLM leverden volgens directeur Nederland Harm Kreulen zo’n 10 procent extra boekingen op in vergelijking met vorig jaar. Ook Transavia meldt ’positieve ontwikkelingen’ over de kaartverkoop. Vooral exotische bestemmingen raken meer in trek.

De luchtvaart heeft ondanks de grote vraag te maken met een groeistop op Schiphol, mogelijk zelfs tot 2024 als het aan omwonenden en gemeenten ligt. Vrijdag komt oud-minister Hans Alders met zijn toekomstadvies aan de minister. Het lijkt erop dat er dan geen akkoord is in de omgevingsraad ORS.

„Doodzonde. De luchtvaart haalt alles uit de kast om duurzamer en stiller te vliegen. Dan is het onacceptabel als er geen groei meer mogelijk is in Nederland. Mensen willen nu eenmaal reizen. Daar kan het geschreeuw van een handjevol actievoerders niets aan veranderen”, aldus Oostdam.

Bewoners rond Schiphol willen pas op de plaats, ’totdat alle puntjes op de i zijn gezet en er duidelijke afspraken zijn gemaakt over de voorwaarden voor groei, inclusief geluidsnormen en veiligheid, die wettelijk zijn vastgelegd’.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Ik heb een abonnement op het NHD en in een toenemende mate verziekt de voor de Telegraaf werkende Schiphol en KLM fan, mevrouw Yteke de Jong, dit normaliter objectief en inhoudelijk sterke blad. Het moet niet nog erger worden.

Geplaatst door anoniem2

Ja, het valt mij ook op dat mevrouw erg pro KLM/Schiphol is. Tevens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat mevrouw ook niet heel veel kennis van zaken heeft. De luchtvaart, en zeker KLM, halen helemaal niet alles uit de kast om duurzamer en stiller te zijn. Een goed voorbeeld is de vlootvernieuwing van KLM welke overduidelijk achterloopt bij hun concurrenten.

Geplaatst door anoniem1

De actievoerders schreeuwen nog lang niet zo hard als de vliegtuig mafia.
Ook dit bericht stond met grote letters pagina breed op de voorpagina van de telegraaf vandaag.
Nu bewustwording duidelijk niet helpt moet het maar komen van prijs maatregelen.
De externe kosten van het vliegen welke gedragen worden door de hele maatschappij en zelfs de hele wereld worden niet doorberekend in de prijzen. Die krijgen de vliegreizigers cadeau.
Deze kosten zijn op de lange termijn enorm,meeste mensen hebben echt geen idee maar dan moet je denken aan bedragen van (ver) boven de 1 triljard (1 miljoen miljard).
Vliegen zou (veel) meer dan 100 keer zo duur moeten zijn als deze kosten meegenomen zouden worden. Maar goed,over 100 jaar leven wij niet meer dus who cares.
De grap is dat dit elkaar versterkt. Hoe groter de verwachte problemen in de toekomst hoe sterker de drang zal worden om voor de korte termijn zo veel mogelijk binnen te halen hetgeen de problemen in de toekomst weer vergroot.

Er word door sommige wetenschappers beweert dat wij de aankomende ijstijd vertraagt hebben met onze uitstoot. Het tegendeel is echter waar,we hebben de aankomende ijstijd met meer dan 500 jaar naar voren gehaald. (zal andere keer uitleggen hoe) En het verschil tussen ijstijd en geen ijstijd,dat is economisch gezien gigantisch. Dus ja,vliegen is enorm slecht voor de economie,het hangt er maar vanaf naar welk tijdframe je kijkt.
De trend is om naar steeds kortere tijdframes te kijken bij kosten/baten analyses. Dat is aantrekkelijk want de baten die zijn er direct,en de kosten spreiden zich uit over de lange termijn. Hoe korter je kijkt,hoe minder je van deze kosten hoeft mee te nemen.

Geplaatst door de Vries

Wat zou de Raad voor de Journalistiek eigenlijk vinden van die Yteke van De Telegraaf? Nieuws hoort toch objectief te zijn?

Zij is compleet aan de kant van Schiphol. Heel bijzonder dat dat zomaar kan.

Geplaatst door Annelie

hahaha, ‘het geschreeuw van ee aantal actievoerders’...jeetje wat genant nou weer om te zeggen...maargoed zo’n zielepiet is ook maar een consumptieverslaafde die gevangen zit in dit totaal uit de hand gelopen economische model. Ze komen er vanzelf wel achter dat het zo niet werkt...

Geplaatst door Michel


Geplaatst door Peter

Mooi gevonden. Die miss piggy is zo fout corrupt als het maar kan..

Sommige mensen zie je het gewoon meteen aan. Wat een walgelijk wijf.

Geplaatst door Anoniem1

In het verleden heb ik mij ook wel eens geergerd aan de verslaggeving van sommige journalisten (lees mevr. De jong) maar dat stadium ben ik nu voorbij,ik vind het eerder vermakelijk.
We leven in een vrij land en iedereen mag zeggen wat hij wil,dat doen wij hier ook (al is het voor een veel en veel kleiner publiek). Wie ben ik om me daar aan te ergeren. Uiteindelijk is ook deze journalist niet meer dan een hele kleine schakel in het systeem.
Ik vind het ergens erg eng als mensen zich gaan richten tegen specifieke personen,het gaat dan niet meer om argumenten en discussie wat er nu aan de hand is en wat er moet gebeuren. Moeten proberen daar boven te staan.

Geplaatst door Peter

Nee haar boodschap is die van reclame en propaganda verpakt als nieuws.
Overduidelijk heeft en promoot zij belangen maar speelt tegelijk de journalist.
Daar moet je niet om lachen, dat is pure misleiding.