Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klimaatnoodtoestand niet verenigbaar met groei luchthavens

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 147 
|
 rd.nl 
HvS_Klimaatmars-2019-03-11-10-22-08.jpg

OPINIE door Jefim Vogel, Joel Millward-Hopkins en Yannick Oswald

De Franse beslissing om de uitbreiding van de luchthaven van Marseille een halt toe te roepen, toont de pijnlijke tegenstelling tussen klimaatdoelen en de snelle expansie in de luchtvaart. De luchtvaart moet juist krimpen.

De huidige plannen voor de uitbreiding van luchthavens laten zien dat we met hoge snelheid richting de klimaatcrisis blijven vliegen. Het aantal vliegtuigpassagiers stijgt veel vlugger dan de technologische vooruitgang op het vlak van elektrisch vliegen en biobrandstoffen kan bijbenen.

De klimaatimpact van vluchten is twee tot drie keer sterker dan hun CO2-uitstoot alleen. Vliegtuigen verspreiden namelijk ook stikstofoxiden (krachtige broeikasgassen) en hun condenssporen houden extra warmte vast in de atmosfeer. Toch is de luchtvaartsector erin geslaagd om brandstofbelasting en klimaatregels te ontwijken en wordt ze vaak helemaal buiten de berekening van de CO2-afdruk gehouden.

Klimaatbudget

Steden leggen zichzelf doelstellingen op als het gaat om de vermindering van hun CO2-uitstoot. Maar terwijl veel van die steden wel een luchthaven hebben, zijn hun klimaatinspanningen meestal gericht op de uitstoot binnen hun grenzen en op hun stroomverbruik. Wat ze niet meerekenen, is de uitstoot van de ingevoerde goederen en diensten die binnen de stad geconsumeerd worden, maar elders geproduceerd zijn. Ook de uitstoot als inwoners buiten de stad reizen, wordt meestal vergeten.

Neem de Britse stad Leeds, waar het stadsbestuur onlangs de klimaatnoodtoestand uitriep. De stad belooft niet meer dan 42 megaton CO2 uit te stoten tussen nu en 2050. Maar die doelstellingen zijn moeilijk te rijmen met de plannen om de lokale luchthaven uit te breiden.

Lees verder via onderstaande link................................


De auteurs zijn onderzoekers aan de Universiteit van Leeds (UK). Bron: IPS/The Conversation

Bekijk bericht op "rd.nl"

Reacties op dit bericht