Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Kleine ingrepen maken luchtruim al veel efficiënter

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 402 
|
 fd - 25-01-2018 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg

In de huidige plannen voor Lelystad zijn de aanvlieg¬routes volgens omwonenden veel te laag.

Een totale herziening van het luchtruim zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is helemaal niet nodig, zegt Alex Hendriks van adviesbureau ADS, dat betrokken was bij luchtruim herzieningen in onder andere Dubai en Iran.

Met relatief beperkte ingrepen is al veel winst te halen.

Van de Internationale Burgerluchtvaart¬organisatie ICAO moet ernaar gestreefd worden vliegtuigen zo snel mogelijk ongestoord te laten klimmen en zo laat mogelijk ongestoord te laten dalen. Volgens Hendriks zouden toestellen in Nederland op 12.000 voet (3600 meter) verzameld kunnen worden in een wachtgebied op afstand van Schiphol, waarna ze vanaf die hoogte met minimaal motorvermogen een glijvlucht uitvoeren naar de landingsbaan. Dit scheelt geluid en brandstof.

Ook geeft deze aanpak meer ruimte voor steilere aanvlieg¬routes naar Lelystad, zegt Hendriks.
Hij pleit tevens voor het instellen van meer vaste naderingsroutes. LVNL houdt nu vast aan het zogenoemde vectoring, waarbij vliegtuigen uit verschillende richtingen handmatig worden ingevlochten in de verkeersstroom naar de landingsbaan. Dit is een arbeidsintensief proces omdat de verkeersleider voortdurend een koers doorgeeft aan een toestel.
'Met vaste routes neemt de veiligheid juist toe omdat ze veel voorspelbaarder zijn voor de vlieger en de verkeersleider', zegt Hendriks.

Vaste naderingsroutes worden onder meer toegepast bij Londen, Frankfurt, Oslo en Wenen. Een nadeel daarvan is wel dat de capaciteit fors daalt omdat vliegtuigen tijdens het dalen een grotere afstand tot elkaar moeten houden; dit vanwege het gereduceerde vermogen van de verkeersleider om bij te sturen. Dit is problematisch voor Schiphol, waar tijdens piekmomenten ¬extreem veel vlieg¬tuigen landen.

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de TU Delft hebben een systeem ontwikkeld waarin een algoritme een optimale glijvlucht berekent, rekening houdend met de mogelijkheden van het vliegtuig, het weer en de gewenste aankomsttijd. Hierdoor kan de capaciteit weer omhoog.
Het zal echter nog jaren duren voordat dit systeem in de praktijk gebruikt kan worden.

Vliegtuigen zouden op 12.000 voet (3600 meter) verzameld kunnen worden in een wacht¬gebied op afstand van Schiphol.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

Wat een lachertje is dit weer........Meer capaciteit ? Op 1 motor in glijvlucht landen ? Verzamelgebied ? Vaste routes ? Zijn wij burgers domoren ?

Nee dus ..........die vliegtuigen vertrekken ook weer he.....met de daarbij horende klere herrie.

Geplaatst door Jos

Is eerder bekeken maar de KLM wilde dit niet. Want die wil geen wachttijden maar via vectoring en met 'voorkruipen' zo snel mogelijk landen. Door het vollopen van Schiphol en het luchtruim ontstaan er nu echter ook wachttijden. Wordt echt tijd om het vectoren los te laten en het beschreven alternatief door te voeren.

Geplaatst door Iep

Helemaal eens met Alex!

Dat vectoren is echt van de vorige eeuw, slecht voor milieu en brandstofverbruik, onveilig en produceert op lage hoogte veel herrie omdat men lang onnodig laag moet vliegen. Wachttijden ontstaan alleen bij slechte weersomstandigheden en dan wil je helemaal al niet met slecht zicht laag over nederland of de noordzee vliegen met paar honderd passagiers...


Geplaatst door anoniem1

Cda landingen zouden een harde voorwaarde moeten zijn van de bewoners voor verdere groei.
Daar zouden de vertegwenwoordigers zich hard voor moeten maken,samen met nog een paar andere simpele verbeteringen. Cda landingen zijn ons al in 2011 beloofd.

Niet alleen maar het geven van de bewoners en het nemen van de sector,het moet van 2 kanten komen. Houd op over dat vliegveld in zee en richt je op zaken die het voor de bewoners echt beter kunnen maken. Als bewoners akkoord gaan met welke vorm van groei dan ook, zonder ook maar een enkele consessie te krijgen waarom zit men dan in de ors?