‘Kleine ingrepen maken luchtruim al veel efficiënter
In de huidige plannen voor Lelystad zijn de aanvlieg¬routes volgens omwonenden veel te laag.
Een totale herziening van het luchtruim zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is helemaal niet nodig, zegt Alex Hendriks van adviesbureau ADS, dat betrokken was bij luchtruim herzieningen in onder andere Dubai en Iran.
Met relatief beperkte ingrepen is al veel winst te halen.
Van de Internationale Burgerluchtvaart¬organisatie ICAO moet ernaar gestreefd worden vliegtuigen zo snel mogelijk ongestoord te laten klimmen en zo laat mogelijk ongestoord te laten dalen. Volgens Hendriks zouden toestellen in Nederland op 12.000 voet (3600 meter) verzameld kunnen worden in een wachtgebied op afstand van Schiphol, waarna ze vanaf die hoogte met minimaal motorvermogen een glijvlucht uitvoeren naar de landingsbaan. Dit scheelt geluid en brandstof.
Ook geeft deze aanpak meer ruimte voor steilere aanvlieg¬routes naar Lelystad, zegt Hendriks.
Hij pleit tevens voor het instellen van meer vaste naderingsroutes. LVNL houdt nu vast aan het zogenoemde vectoring, waarbij vliegtuigen uit verschillende richtingen handmatig worden ingevlochten in de verkeersstroom naar de landingsbaan. Dit is een arbeidsintensief proces omdat de verkeersleider voortdurend een koers doorgeeft aan een toestel.
'Met vaste routes neemt de veiligheid juist toe omdat ze veel voorspelbaarder zijn voor de vlieger en de verkeersleider', zegt Hendriks.
Vaste naderingsroutes worden onder meer toegepast bij Londen, Frankfurt, Oslo en Wenen. Een nadeel daarvan is wel dat de capaciteit fors daalt omdat vliegtuigen tijdens het dalen een grotere afstand tot elkaar moeten houden; dit vanwege het gereduceerde vermogen van de verkeersleider om bij te sturen. Dit is problematisch voor Schiphol, waar tijdens piekmomenten ¬extreem veel vlieg¬tuigen landen.
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de TU Delft hebben een systeem ontwikkeld waarin een algoritme een optimale glijvlucht berekent, rekening houdend met de mogelijkheden van het vliegtuig, het weer en de gewenste aankomsttijd. Hierdoor kan de capaciteit weer omhoog.
Het zal echter nog jaren duren voordat dit systeem in de praktijk gebruikt kan worden.
Vliegtuigen zouden op 12.000 voet (3600 meter) verzameld kunnen worden in een wacht¬gebied op afstand van Schiphol.
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee
Nee dus ..........die vliegtuigen vertrekken ook weer he.....met de daarbij horende klere herrie.